LMR adalah manifestasi fungsi radas vestibular.

Ia diperhatikan dari hari-hari pertama kehidupan - sedikit ketegangan ekstensor leher, punggung, kaki pada kedudukan awal berbaring di belakang. Pada kedudukan awal pada perut, ia mengambil pose embrio, kepala dibawa ke dada, lengan dibengkokkan dan dibawa ke dada, tangan di kepalan tangan, kaki ke perut.

Pengaruh LMR hilang sebanyak 2.5 bulan

Refleks tonik dari kepala ke batang.

Semasa memusingkan kepala anak yang terbaring di punggungnya, tubuhnya berpusing ke arah yang sama dengan blok, putaran serentak bahagian atas dan bawah badan. Ia biasanya berlangsung selama 3 bulan. Di masa depan, ia diubah menjadi giliran dengan kilasan, iaitu menjadi giliran yang terpisah dari bahagian atas dan bawah badan.

Refleks tonik dari pelvis ke batang.

Semasa memusingkan pelvis ke arah sisi, badan secara serentak mengubah blok ke arah yang sama hingga 3 bulan.

Refleks serviks tonik simetri (SSTR).

Menurunkan kepala kanak-kanak meningkatkan nada lentur lengan dan ekstensor kaki. Apabila kepala dilemparkan ke belakang, nada lengan dan lentur kaki meningkat, memudar dalam 3 - 4 bulan.

Refleks serviks tonik asimetrik (ASHTR).

Apabila kepala dipusingkan ke sisi dalam posisi awal di belakang, tangan, ke mana wajah dipusingkan, diluruskan, nada ekstensi bahu, lengan bawah, tangan meningkat (postur fencer), dan pada otot yang bahagian belakang kepala dipusingkan, nada lentur meningkat. Memudar selama 3 bulan.

Pegang refleks.

Memegang jari orang dewasa di telapak tangan. Kanak-kanak dengan sistem saraf pusat yang terganggu mungkin mengalami tempoh kepupusan refleks tonik yang berbeza. Akibatnya, terdapat kelewatan dalam perkembangan psikomotor. Dan dengan pelanggaran nada otot, perubahan patologi dalam sistem muskuloskeletal, kontraksi, postur patologi dan pergerakan badan berkembang, pergerakan koordinasi tangan ditangguhkan.

Semua ubat untuk terapi senaman dan urut digunakan untuk memadamkan refleks dengan cepat, rawatan dengan posisi. Dari kira-kira 2 hingga 6 bulan, refleks ini biasanya dipadamkan, dan mulai saat ini keadaan semula mulai berkembang. Terima kasih kepada mereka, menjadi mungkin untuk mengekalkan postur statik - duduk, berdiri, keupayaan untuk mengembangkan kemahiran motor, pergerakan sukarela.

Antigraviti berkembang - mengatasi kekuatan graviti - pengembangan struktur otak yang menyumbang kepada vertikalisasi. LMR digantikan oleh LUR (refleks penghalaan labirin).

Terima kasih kepadanya, anak bermula:

─ jaga kepala anda, angkat,

─ bersandar pada lengan bawah,

─ tahan tali pinggang bahu,

─ untuk berdiri tegak, berlutut.

Dan kemudian kedudukan menegak badan:

─ menjaga badan dalam keadaan duduk,

─ berdiri dan berjalan.

LUR adalah refleks penting untuk mengatasi graviti dan mengembangkan refleks rantai kompleks yang mempromosikan antigraviti. Pada pesakit, refleks ini tidak hadir, atau melemah, atau menampakkan diri secara sepihak atau dalam kedudukan di belakang atau di perut.

Pada pesakit dengan cerebral palsy, kepala diturunkan ke dada. Dengan kedudukan kepala ini, SHTR diaktifkan dan nada lentur lengan meningkat. Kedudukan ini sangat stabil sehingga membawa kepada pembentukan set pronator fleksi pada sendi siku dan pergelangan tangan. Dalam kedudukan ini, pemanjangan dan pelengkungan lengan tidak mungkin dilakukan..

Di bawah pengaruh refleks tonik, perkembangan lordosis lumbal fisiologi ditangguhkan, yang membawa kepada pembentukan kyphosis dan kyphoscoliosis. Perkembangan otot gluteal ditangguhkan, membentuk kontraksi pada sendi.

Semasa otak berkembang pada kanak-kanak yang sihat:

Refleks simetri siklik serviks pemasangan (USHTSSR) - terima kasih, ekstensor leher tegang hingga 2 cm, dan hingga 4 cm - ekstensi kaki.

Refleks asimetri kitaran serviks yang ditetapkan (CSCAR) - terbentuk dari 4 bulan, terima kasih kepadanya, keseimbangan dikekalkan dalam kedudukan mana-mana badan anak dan aktiviti manipulasi aktif tangan, serta perkembangan pergerakan sukarela.

Refleks dari badan ke badan - kedudukan badan di ruang, mengekalkannya dalam kedudukan normal.

Refleks Landau - kanak-kanak berusia 6 bulan, diletakkan di atas meja pada kedudukan asalnya di perut, sehingga tali kepala dan bahu keluar dari meja:

Ø membongkar batang,

Ø menaikkan kepala dan dada,

Ø lengan dilanjutkan ke hadapan.

Memulakan kedudukan di bahagian belakang, kaki di luar meja - menaikkan kaki pada tahap badan.

Pada pesakit dengan Landau, sebahagian atau tidak ada - kedua kepala dan kaki dan lengan tergantung.

Parotonia - semua kumpulan otot termasuk dalam pergerakan. Semasa anda melatih, ia dilakukan hanya dengan bantuan mereka yang diperlukan untuk pergerakan ini. Pada mulanya, bayi malah mengaktifkan otot-otot wajah, maka, ketika dia menguasai berjalan, kumpulan otot yang menyediakan berjalan dihidupkan.

Dalam penciptaan berjalan kaki, bukan sahaja penganalisis motor terlibat, tetapi juga bahagian kinestetik, di mana sel motor sensitif merakam jejak pergerakan yang dilakukan. Oleh itu, pada mulanya, kanak-kanak itu jatuh, berjalan tidak pasti, kehilangan keseimbangan dan, akhirnya, pada usia 1 tahun, tuan berjalan. Ingatan ini, dengan pertumbuhan anak, menjadi semakin bervariasi dan mendalam..

Cocontaction adalah peningkatan serentak pada fleksor dan ekstensor kaki yang memegang postur. Apabila diletakkan di atas kaki, otot fleksor dan ekstensor mengencang dan kaki berubah menjadi tiang. Pengecutan bersama membolehkan anda mengubah postur yang berbeza semasa melakukan pergerakan.

Rawatan.

Rawatan bermula pada minggu-minggu pertama kehidupan, apabila penyakit CNS dikesan. Prospek rawatan dibenarkan oleh cadangan organisme yang tumbuh, kemampuannya untuk bertindak balas terhadap perubahan persekitaran luaran.

1. Kelonggaran lengkap otot-otot yang dikontrak secara spasmodik mungkin berlaku dengan hipertonik.

2. Menguatkan otot yang lemah.

3. Meningkatkan fungsi pernafasan.

4. Pembentukan perkembangan psikomotor, dengan mengambil kira perkembangan ontogenetik.

5. Rangsangan refleks kongenital yang tidak ada atau lemah.

6. Perkembangan refleks pemasangan fizikal.

7. Pencegahan dan rawatan kyphosis toraks dan lumbal, kyphoscoliosis, torticollis spastik, pemasangan patologi tangan dan kaki.

8. Urut dan bersenam.

9. Rawatan mengikut kedudukan.

10. Normalisasi isipadu pada sendi, batang dan anggota badan.

11. Terhadap latar belakang pembentukan kedudukan tangan, tangan, jari yang betul, rangsangan sokongan mencengkam dan fungsi manipulasi tangan.

12. Rangsangan pergerakan dalam kedudukan mendatar.

13. Rangsangan berterusan perkembangan jiwa, pertuturan.

Sokongan kayu lajur tunggal dan cara untuk mengukuhkan penyokong sudut: Sokongan garis atas - struktur yang direka untuk menyokong wayar pada ketinggian yang diperlukan di atas tanah, air.

Organisasi aliran air permukaan: Jumlah kelembapan terbesar di dunia menguap dari permukaan laut dan lautan (88 ‰).

Pengekalan jisim bumi secara mekanikal: Pengekalan jisim bumi secara mekanikal di lereng disediakan oleh struktur penopang dengan pelbagai reka bentuk.

Sindrom Gangguan MOTOR

Salah satu manifestasi aktiviti penting adalah fungsi motor.,

menyediakan pergerakan seluruh organisma atau bahagian-bahagiannya, membolehkan interaksi aktif dengan persekitaran luaran. Pelaku terakhir dari sebarang tindakan motor adalah pengecutan otot-otot lurus dan otot licin, yang masing-masing diinervasi oleh sistem saraf somatik dan autonomi. Kami akan memberitahu anda mengenai sindrom gangguan pergerakan pada kanak-kanak.

Bayi yang baru lahir, bayi

Anak yang baru lahir adalah makhluk pallidary, yang sebahagian besar tindak balasnya ditutup pada tahap puncak bukit dan pallidum. Selepas itu, dalam proses pematangan struktur yang terletak di atas, penghambatan formasi filogenetik yang lebih kuno berlaku dan, sebagai akibatnya, pengubahsuaian tindak balas badan. Pada masa yang sama, tahap peraturan baru terletak di atas yang lama dan menundukkannya sendiri. Konsep klasik dalam neuropatologi ini dilengkapi dengan data baru mengenai peredaran pengujaan dalam orbit anular tertutup..

Tempoh aktiviti psikomotor pada kanak-kanak

Pada bayi, bergantung pada tahap integrasi, terdapat 3 tempoh aktiviti psikomotor:

1. Thalamopallidary (dari kelahiran hingga 4 bulan).

2. Striopallidal (dari 4 hingga 10 bulan), di mana terdapat penurunan nada otot dan perkembangan pergerakan yang bertujuan.

3. Tempoh pematangan fungsi kortikal yang lebih tinggi dengan perkembangan refleks dan ucapan yang kompleks (selepas 10 bulan).

Fasa perkembangan kemahiran motor kanak-kanak

Perkembangan morfofungsi otak yang konsisten menentukan tahap perkembangan kemahiran motorik kanak-kanak:

1. Aktiviti fizikal spontan (dari 4 hari hidup hingga 2 bulan).

2. Fasa monokinetik (dari 2 hingga 5 bulan), dicirikan oleh pergerakan bebas anggota badan individu.

3. Dromokinetik (dari 5 hingga 12 bulan), di mana pergerakannya menerima arah tertentu, tetapi belum pasti.

4. Kraticinetic (dari 12 bulan), dicirikan oleh peralihan ke kemahiran motor dewasa, koordinasi yang lebih baik dan normalisasi nada.

Kemahiran motor kanak-kanak, perkembangan motor pada kanak-kanak

Kemahiran motorik kanak-kanak berkembang dalam garis menaik - dari pergerakan yang sederhana hingga yang lebih kompleks. Sekiranya berlaku kerosakan pada pelbagai bahagian otak, anak mungkin mengalami reaksi motor refleks yang berlaku pada peringkat perkembangan sebelumnya.

PENYAKIT MOTOR DI ANAK, DI ANAK, DI PAYUDARA, DI NEWBORNS

Gangguan pergerakan pada bayi baru lahir dan bayi pada asasnya berbeza dengan yang berlaku pada kanak-kanak dan orang dewasa yang lebih tua. Kerosakan otak pada peringkat awal ontogenesis dalam kebanyakan kes menyebabkan perubahan umum, yang menjadikan diagnosis topikal sangat sukar. Lebih kerap kita hanya dapat membincangkan kekalahan utama bahagian otak tertentu.

Gangguan piramidal dan extrapyramidal pada kanak-kanak

Diagnosis pembezaan pada anak kecil antara gangguan piramidal dan ekstrapiramidal (gejala) menyebabkan beberapa kesukaran. Ciri-ciri utama dalam diagnosis gangguan pergerakan pada tahun pertama kehidupan adalah nada otot dan aktiviti refleks. Gejala perubahan nada otot mungkin berbeza pada usia yang berbeza pada seorang kanak-kanak. Ini berlaku terutamanya untuk tempoh usia pertama dan kedua (sehingga 3 bulan), ketika anak mengalami hipertensi fisiologi.

Perubahan nada otot ditunjukkan oleh hipotensi otot, dystonia dan hipertensi..

Sindrom HIPOTONIA MUSCLE, HIPOTONUS DALAM ANAK, DI ANAK, DI PAYUDARA, DI NEWBORNS

Sindrom hipotensi otot, penyebab, gejala, tanda-tanda hipotonus

Sindrom hipotensi otot dicirikan oleh penurunan daya tahan terhadap pergerakan pasif dan peningkatan jumlahnya. Aktiviti motor spontan dan sukarela adalah terhad, refleks tendon boleh menjadi normal, meningkat, menurun atau tidak ada, bergantung pada tahap kerosakan pada sistem saraf. Hipotensi otot adalah salah satu sindrom yang paling kerap dikesan pada bayi baru lahir dan bayi. Ia dapat dinyatakan sejak lahir, seperti halnya bentuk penyakit neuromuskular kongenital, asfiksia, trauma kelahiran intrakranial dan tulang belakang, kerosakan pada sistem saraf periferi, beberapa gangguan metabolik keturunan, pada anak-anak dengan demensia kongenital atau awal yang diperoleh, sindrom kromosom. Pada masa yang sama, hipotensi dapat muncul atau menjadi lebih jelas pada setiap usia jika gejala klinikal penyakit ini bermula beberapa bulan setelah kelahiran atau bersifat progresif. Hipotensi, dinyatakan sejak lahir, dapat berubah menjadi normotonia, dystonia, hipertensi, atau tetap menjadi gejala utama sepanjang tahun pertama kehidupan. Keterukan manifestasi klinikal hipotensi otot berbeza dari sedikit penurunan daya tahan terhadap pergerakan pasif hingga aton lengkap dan kekurangan pergerakan aktif.

Kelambatan dan keterbelakangan perkembangan psikomotor dengan hipotensi otot, hipotonia

Sekiranya sindrom hipotensi otot ringan dan tidak digabungkan dengan gangguan neurologi yang lain, ia tidak mempengaruhi perkembangan usia kanak-kanak, atau menyebabkan kelewatan perkembangan motor, lebih kerap pada separuh kedua kehidupan. Kelewatan tidak sekata, fungsi motor yang lebih kompleks ditangguhkan, memerlukan aktiviti yang diselaraskan oleh banyak kumpulan otot untuk pelaksanaannya. Oleh itu, anak yang ditanam duduk selama 9 bulan, tetapi tidak boleh duduk sendiri. Kanak-kanak ini mula berjalan kemudian dan tempoh berjalan yang disokong ditangguhkan untuk masa yang lama. Hipotensi otot boleh dihadkan pada satu anggota badan (paresis trauma kaki, paresis obstetrik tangan). Dalam kes-kes ini, kelewatan akan menjadi sebahagian.

Kelewatan perkembangan psiko-motorik pada hipotensi otot pada kanak-kanak

Sindrom hipotensi otot yang diucapkan mempunyai kesan yang signifikan terhadap kelewatan perkembangan motor. Oleh itu, kemahiran motorik dalam bentuk kongenital amerotrofi tulang belakang Werdnig-Hoffmann pada anak berusia 9 hingga 10 bulan mungkin sesuai dengan usia 2 hingga 3 bulan. Kelewatan dalam pengembangan motor, seterusnya, menjadi penyebab keanehan pembentukan fungsi mental. Sebagai contoh, ketidakupayaan untuk memahami sesuatu objek secara sukarela menyebabkan perkembangan koordinasi tangan-mata dan aktiviti manipulasi. Oleh kerana hipotonia otot sering digabungkan dengan gangguan neurologi lain (kejang, hidrosefalus, paresis saraf kranial, kelumpuhan kongenital saraf wajah), yang terakhir dapat mengubah sifat kelewatan perkembangan, ditentukan oleh hipotensi seperti itu. Kualiti sindrom hipotensi otot itu sendiri dan kesannya terhadap kelewatan perkembangan akan berbeza dengan penyakit ini. Dengan kejang, demensia kongenital atau awal, tidak banyak hipotensi kerana perkembangan mental yang tertunda adalah sebab kelewatan motor, perkembangan motor.

DYSTONIA MUSCLE, SYNDROME DYSTONY MUSCLE DALAM ANAK, DALAM ANAK, DALAM PAYUDARA, DI NEWBORNS, serangan dystonic, rawatan mereka

Sindrom gangguan pergerakan pada kanak-kanak pada tahun pertama kehidupan mungkin disertai oleh MUSCLE DISTONIA, di mana hipotensi otot bergantian dengan hipertensi. Pada waktu rehat, kanak-kanak ini menunjukkan hipotonia otot umum dengan pergerakan pasif. Apabila anda cuba melakukan pergerakan apa pun secara aktif, dengan reaksi emosi positif atau negatif, nada otot meningkat tajam, refleks tonik patologi menjadi ketara. Keadaan ini disebut "serangan dystonic". Selalunya, dystonia otot diperhatikan pada kanak-kanak yang telah mengalami penyakit hemolitik akibat ketidaksesuaian Rh - atau ABO -. Sindrom otot dystonia yang jelas menjadikannya mustahil bagi kanak-kanak untuk mengembangkan refleks meluruskan batang dan reaksi keseimbangan kerana nada otot yang sentiasa berubah. Sindrom dystonia otot sementara ringan tidak mempengaruhi perkembangan motorik kanak-kanak yang berkaitan dengan usia.

Sindrom HIPERTENSI MUSCLE, HIPERTENSI DALAM ANAK, DALAM ANAK, DALAM PAYUDARA, DI NEWBORNS

Sindrom hipertensi otot dicirikan oleh peningkatan daya tahan terhadap pergerakan pasif, pembatasan aktiviti motor spontan dan sukarela, peningkatan refleks tendon, pengembangan zonnya, dan klonus kaki. Peningkatan nada otot boleh berlaku pada kumpulan otot fleksor atau ekstensor, pada otot penambah paha, yang dinyatakan dalam kekhususan tertentu dari gambaran klinikal, namun, itu hanya kriteria relatif untuk diagnosis topikal pada anak kecil. Sehubungan dengan ketidaklengkapan proses mielinasi, gejala Babinsky, Oppenheim, Gordon tidak selalu dapat dianggap patologi. Biasanya, mereka tidak dinyatakan dengan tajam, tidak stabil dan lemah ketika anak berkembang, tetapi dengan peningkatan nada otot mereka menjadi cerah dan tidak cenderung pudar..

Keterukan sindrom hipertensi otot boleh berbeza-beza dari sedikit peningkatan daya tahan terhadap pergerakan pasif hingga kekakuan lengkap (postur ketegaran dekerebral), apabila pergerakan apa pun tidak mungkin dilakukan. Dalam kes-kes ini, walaupun relaksan otot tidak dapat mendorong relaksasi otot, apalagi pergerakan pasif. Sekiranya sindrom hipertensi otot tidak dinyatakan dengan ketara, tidak digabungkan dengan refleks tonik patologi dan gangguan neurologi lain, kesannya terhadap perkembangan fungsi statik dan lokomotor dapat menampakkan diri dalam sedikit kelewatan mereka pada pelbagai peringkat tahun pertama kehidupan. Bergantung pada kumpulan otot mana nada lebih meningkat, pembezaan dan penyatuan akhir kemahiran motor tertentu akan ditangguhkan. Oleh itu, dengan peningkatan nada otot di tangan, kelewatan pengembangan arah tangan ke objek, penangkapan mainan, dan manipulasi objek diperhatikan. Perkembangan kemampuan menggenggam tangan sangat terganggu. Seiring dengan kenyataan bahawa anak itu mula mengambil mainan itu kemudian, dia memegang cengkaman ulnar, atau pegangan dengan seluruh tangan, untuk waktu yang lama. Cengkaman dengan jari (forceps) lambat dibentuk dan kadang-kadang memerlukan rangsangan tambahan. Perkembangan fungsi pelindung tangan mungkin ditangguhkan, maka reaksi keseimbangan pada posisi rawan, duduk, berdiri dan berjalan juga ditangguhkan. Dengan peningkatan nada otot pada kaki, pembentukan reaksi sokongan kaki dan berdiri bebas ditangguhkan. Kanak-kanak enggan berdiri, lebih suka merangkak, dengan sokongan yang mereka berdiri di atas jari kaki mereka (dengan berjinjit) - ini sangat buruk.

Gangguan cerebellar pada kanak-kanak

Gangguan serebellar pada anak-anak tahun pertama kehidupan dapat menjadi akibat dari keterbelakangan cerebellum, kekalahannya akibat trauma kelahiran atau asfiksia, dalam kes yang jarang berlaku - sebagai akibat dari degenerasi keturunan. Mereka dicirikan oleh penurunan nada otot, gangguan koordinasi dengan pergerakan tangan, dan gangguan reaksi keseimbangan ketika berusaha menguasai kemahiran duduk, berdiri, berdiri dan berjalan. Gejala cerebellar yang betul - gegaran yang disengajakan, gangguan koordinasi, ataksia - dapat dikesan hanya setelah perkembangan aktiviti motor sukarela anak. Seseorang boleh mengesyaki gangguan koordinasi dengan memerhatikan bagaimana kanak-kanak meraih mainan itu, mengambilnya, membawanya ke mulut, duduk, berdiri, berjalan. Bayi dengan koordinasi yang terganggu membuat banyak pergerakan yang tidak perlu ketika mencuba mainan, ini sangat ketara dalam keadaan duduk. Kemahiran duduk sendiri berkembang lewat (pada 10-11 bulan). Kadang-kadang walaupun pada usia ini, anak-anak merasa sukar untuk menjaga keseimbangan, mereka kehilangannya ketika mereka berusaha menoleh, mengambil objek. Kerana takut jatuh, kanak-kanak itu tidak memanipulasi objek dengan kedua tangan untuk jangka masa yang lama. Mula berjalan setelah setahun, sering jatuh. Sebilangan kanak-kanak dengan reaksi keseimbangan yang terganggu lebih suka merangkak ketika mereka seharusnya berjalan sendiri. Lebih jarang berlaku, dengan sindrom cerebellar pada kanak-kanak pada tahun pertama kehidupan, gangguan nystagmus mendatar dan pertuturan dapat diperhatikan sebagai tanda awal serebelar cerear. Kehadiran nystagmus dan kombinasi sindrom cerebellar yang kerap dengan gangguan lain dari pengawetan kranial dapat memberikan kekhususan tertentu kepada kelewatan perkembangan dalam bentuk kelewatan yang lebih jelas dalam fungsi penetapan dan pengesanan pandangan, koordinasi tangan-mata, dan gangguan orientasi spasial. Gangguan dysarthric terutamanya mempengaruhi perkembangan kemahiran pertuturan ekspresif, menyebabkan masalah seperti perkembangan pertuturan yang tertunda dan gangguan pertuturan.

PARALISI CEREBRAL ANAK (cerebral palsy)

Selalunya, gangguan pergerakan pada kanak-kanak tahun pertama kehidupan dinyatakan dalam PARALISIS CEREBRAL ANAK (ICP). Manifestasi klinikal penyakit ini bergantung pada keparahan nada otot, peningkatan yang mana satu darjah atau yang lain diperhatikan dalam sebarang bentuk cerebral palsy. Dalam beberapa kes, nada otot yang tinggi berlaku pada anak sejak lahir. Walau bagaimanapun, lebih kerap hipertensi otot berkembang selepas tahap hipotensi dan dystonia. Pada kanak-kanak seperti itu, selepas kelahiran, nada otot rendah, pergerakan spontan lemah, refleks tanpa syarat tertekan. Menjelang akhir bulan kedua kehidupan, ketika anak berada dalam posisi rawan dan tegak membuat kepalanya memegang kepalanya, tahap distonik muncul. Kanak-kanak secara berkala menjadi gelisah, nada ototnya meningkat, lengannya diluruskan dengan putaran dalaman di bahu, lengan bawah dan tangan diucapkan, jari-jari digenggam ke tangan; kaki dipanjangkan, dibawa dan sering disilangkan. Serangan distonik berlangsung beberapa saat, berulang sepanjang hari, dan mungkin disebabkan oleh rangsangan luaran (ketukan kuat, tangisan kanak-kanak lain, operasi TV).

Gangguan pergerakan pada cerebral palsy

Gangguan pergerakan pada cerebral palsy disebabkan oleh fakta bahawa kerosakan pada otak yang belum matang mengganggu urutan tahap pematangannya. Pusat integratif yang lebih tinggi tidak mempunyai kesan penghambatan pada mekanisme refleks batang primitif. Pengurangan refleks tanpa syarat ditangguhkan, refleks serviks tonik dan labirin tonik dilepaskan. Dikombinasikan dengan peningkatan nada otot, mereka menghalang pembentukan urutan tindak balas pelurus dan keseimbangan, yang menjadi asas bagi perkembangan fungsi statik dan lokomotor pada anak-anak tahun pertama kehidupan (memegang kepala, mencengkam mainan, duduk, berdiri, berjalan).

Untuk memahami keunikan gangguan perkembangan psikomotor pada kanak-kanak dengan cerebral palsy, marilah kita memikirkan pengaruh refleks tonik terhadap pembentukan aktiviti motor sukarela, serta fungsi pertuturan dan mental..

TONIC LABYRINTH REFLEX, kanak-kanak itu tidak duduk, tidak berguling, tidak berpusing, tidak mengikuti objek, tidak bangun, tidak berdiri, tidak berjalan

REFLEKSI TONIC LABYRINTH, TLR. Anak-anak dengan refleks labirin tonik yang jelas dalam kedudukan terlentang tidak dapat memiringkan kepala, meregangkan tangan ke hadapan untuk membawanya ke mulut mereka, mengambil objek, dan kemudian merebut, menarik diri dan duduk. Mereka tidak mempunyai prasyarat untuk pengembangan fiksasi dan penjejakan bebas objek ke semua arah, refleks pembetulan optik di kepala tidak berkembang, dan pergerakan kepala tidak dapat mengikuti pergerakan mata secara bebas. Perkembangan koordinasi tangan-mata terganggu. Pada kanak-kanak seperti itu, sukar untuk berpusing dari belakang ke sisi, dan kemudian ke perut. Sekiranya anda melihat gejala ini, pastikan anda berjumpa dengan pakar (daftar melalui telefon +78452407040). Dalam kes-kes yang teruk, bahkan pada akhir tahun pertama kehidupan, giliran dari belakang ke perut dilakukan hanya dalam "blok", iaitu, tidak ada kilasan antara pelvis dan bahagian atas badan. Sekiranya seorang anak tidak dapat memiringkan kepalanya dalam keadaan terlentang, menghidupkan perutnya dengan kilasan, dia tidak mempunyai prasyarat untuk perkembangan fungsi duduk. Keterukan refleks labirin tonik berkadar terus dengan tahap peningkatan nada otot. Dengan keterukan refleks labirin tonik dalam kedudukan rawan akibat peningkatan nada flexor, kepala dan leher dibengkokkan, bahu didorong ke depan dan ke bawah, lengan yang bengkok di semua sendi berada di bawah dada, tangan dikepal ke kepalan tangan, pelvis dinaikkan. Dalam posisi ini, anak tidak dapat mengangkat kepalanya, memusingkannya ke sisi, membebaskan tangannya dari bawah dada dan bersandar pada mereka untuk menyokong bahagian atas badan, membengkokkan kakinya dan berlutut. Kesukaran berpusing dari perut ke belakang kerana duduk. Punggung yang bengkok secara beransur-ansur membawa kepada perkembangan kyphosis pada tulang belakang toraks. Postur ini menghalang perkembangan refleks meluruskan rantai pada kedudukan rawan dan pemerolehan anak dalam kedudukan tegak, dan juga tidak termasuk kemungkinan perkembangan motorik-sensori dan reaksi vokal. Pengaruh refleks labirin tonik pada tahap tertentu bergantung pada jenis spastik yang awal. Dalam beberapa kes, kepanjangan ekstensor sangat kuat sehingga dapat dinyatakan dalam kedudukan rawan. Oleh itu, kanak-kanak berbaring di perutnya, bukannya membongkok, membongkokkan kepalanya, membuangnya ke belakang, menaikkan bahagian atas badan. Walaupun kedudukan kepala memanjang, nada otot pada lentur lengan tetap tinggi, lengan tidak memberi sokongan pada batang tubuh, dan anak jatuh di punggungnya..

Bagaimana memegang kepalanya, bagaimana anak memegang kepalanya, ketika mereka mulai memegang kepalanya, ketika anak mulai memegang kepalanya, jam berapa?

Sekiranya bayi anda, anak tidak memegang kepalanya, kepalanya bersandar di sebelahnya (ke satu sisi), telah berhenti memegang, tidak memegang kepalanya dengan baik (sukar dipegang), tidak duduk, tidak berpusing, tidak berpusing, tidak mengikuti objek, tidak bangun, tidak berdiri, tidak berjalan, melentokkan kepalanya, berdiri berjinjit (berjinjit), pastikan anda berjumpa doktor secepat mungkin (daftar melalui telefon +78452407040). Jangan buang masa yang berharga. Semakin awal rawatan dimulakan, semakin cepat fungsi yang hilang dipulihkan. Kami akan menjawab semua soalan anda: "Bilakah anda mula memegang kepala anda dengan baik?" "Ketika seorang kanak-kanak (lelaki, perempuan) mula memegang kepalanya, mengapa leher yang lemah terus seperti ini?" "Pukul berapa mereka mula memegang kepala?" "Bilakah balita, bayi, bayi, bayi yang baru lahir mula memegang kepalanya pada 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 atau 10 bulan?" "Bagaimana mengajar untuk memegang kepala anda?" "Adakah anda memerlukan senaman?"

Bilakah bayi berguling ke punggungnya? Pukul berapa anak itu berguling? Semasa bayi mula berguling?

Sekiranya anak anda tidak berpusing, ini adalah alasan yang sangat serius untuk menghubungi pakar di Sarkdinik secepat mungkin. Doktor akan menjalankan rawatan yang diperlukan, menerangkan cara mengajar anak itu berguling-guling di belakangnya, memberitahu anda kapan dan kapan anak itu berguling, mula berguling, kapan anak itu harus berguling, pada usia berapa, pada minggu apa, pada bulan apa dan untuk tempoh berapa, dari tarikh apa. Ibu bapa kanak-kanak bimbang, mereka bimbang dengan soalan: "Anak itu berumur 5 bulan, mengapa ia tidak terbalik?" "Anak itu tidak mahu berguling, apa yang harus dilakukan, siapa yang harus dipersalahkan, bagaimana memahami apa yang harus dilakukan?" "Bagaimana anda tahu bila anak terbalik di sisinya?" "Bagaimana menolong anak berguling?" "Bagaimana mengajar anak, bagaimana memaksa?"

REFLEKSI TONIK NECK ASYMMETRIC (ASHTR)

ASYMMETRIC NECK TONIC REFLEX (ASHTR) adalah salah satu refleks yang paling ketara pada cerebral palsy bayi. Keterukan ASHTR bergantung pada tahap peningkatan nada otot di tangan. Dengan kerosakan teruk pada tangan, refleks muncul hampir serentak dengan memusingkan kepala ke sisi. Sekiranya tangan sedikit terjejas, yang berlaku dengan diplegia spastik ringan, refleks tonik serviks asimetrik (ASR) berlaku secara tidak konsisten dan memerlukan tempoh latensi yang lebih lama untuk penampilannya. Refleks serviks tonik asimetrik (ASR) lebih ketara pada kedudukan terlentang, walaupun ia juga dapat dilihat pada posisi duduk. ASHTR, digabungkan dengan tonik labirin refleks, mencegah penyitaan mainan dan pengembangan koordinasi tangan-mata. Anak itu tidak dapat membawa tangannya ke depan untuk mendekatkan tangannya ke garis tengah, dan dengan itu memegang objek yang sedang dilihatnya dengan kedua tangan. Anak tidak dapat membawa mainan yang diletakkan di tangan ke mulut, mata, kerana ketika berusaha menekuk tangan, kepala berpusing ke arah yang berlawanan. Kerana panjangan lengan, banyak kanak-kanak tidak dapat menghisap jari, seperti yang dilakukan oleh kebanyakan kanak-kanak yang sihat. ASHTR pada kebiasaannya lebih jelas di sebelah kanan, sehingga banyak kanak-kanak dengan cerebral palsy lebih suka menggunakan tangan kiri. Dengan ASHTR yang jelas, kepala dan mata kanak-kanak sering terpaku pada satu sisi, jadi sukar baginya untuk mengikuti objek di sisi yang berlawanan. Akibatnya, sindrom agnosia spasial unilateral berkembang, torticollis spastik dan scoliosis tulang belakang terbentuk. Dikombinasikan dengan tonik labirin refleks, ASHTR menjadikannya sukar untuk berpusing ke sisi dan perut. Semasa anak memusingkan kepalanya ke sisi, ASHTR yang timbul menghalang pergerakan batang setelah kepala, dan anak itu tidak dapat membebaskan lengannya dari bawah batang. Kesukaran berpusing ke sisi menghalang anak dari membentuk kemungkinan memindahkan pusat graviti dari satu tangan ke tangan yang lain ketika menggerakkan badan ke depan, yang diperlukan untuk perkembangan merangkak timbal balik. Refleks tonik serviks asimetrik (ASTR) mengganggu keseimbangan dalam posisi duduk, kerana penyebaran nada otot di satu sisi (peningkatannya terutamanya pada ekstensor) berlawanan dengan penyebarannya di sisi lain (peningkatan dominan dalam fleksor). Anak hilang keseimbangan dan jatuh ke sisi dan belakang. Agar tidak jatuh ke depan, anak mesti memiringkan kepala dan batang badannya. Kesan refleks serviks tonik asimetri (ASR) pada kaki oksipital akhirnya boleh menyebabkan subluksasi sendi pinggul kerana gabungan lenturan, putaran dalaman dan penambahan pinggul.

REFLEKSI TONIK NECK SYMMETRIK

REFLEKSI TONIK NECK SYMMETRIC, ST. Dengan keparahan refleks tonik serviks yang simetri, seorang kanak-kanak dengan nada flexor yang meningkat di lengan dan badan, yang dilutut, tidak akan dapat meluruskan lengannya dan bersandar pada badan untuk menyokong berat badannya. Dalam kedudukan ini, kepala condong, bahu ditarik ke dalam, lengan dibawa, bengkok pada sendi siku, tangan dikepal ke kepalan tangan. Akibat pengaruh refleks tonik serviks simetris pada kedudukan rawan pada anak, nada otot pada ekstensi kaki meningkat tajam, sehingga sukar untuk membengkokkannya pada sendi pinggul dan lutut dan meletakkannya di lutut. Posisi ini dapat dihilangkan dengan mengangkat kepala anak secara pasif, membawanya ke dagu. Dengan keterukan refleks tonik serviks simetri, sukar bagi seorang kanak-kanak untuk mengekalkan kawalan kepala, dan, dengan itu, tetap dalam keadaan duduk. Menaikkan kepala sambil duduk meningkatkan nada pemanjangan di lengan dan anak jatuh ke belakang. Menurunkan kepala meningkatkan nada lenturan di lengan, dan anak jatuh ke depan. Kesan terpencil dari refleks tonik serviks simetri pada nada otot jarang dinyatakan, kerana dalam kebanyakan kes ia digabungkan dengan ASRT..

Seiring dengan refleks tonik serviks dan labirin dalam patogenesis gangguan motorik pada kanak-kanak dengan cerebral palsy, reaksi positif yang positif dan pergerakan mesra (synkinesia) memainkan peranan penting.

TANGGUNGJAWAB PENDUKUNG POSITIF

REAKSI SOKONGAN POSITIF, PPR. Pengaruh tindak balas positif yang menyokong pergerakan ditunjukkan dalam peningkatan nada ekstensor pada kaki ketika kaki menyentuh sokongan. Oleh kerana kanak-kanak dengan cerebral palsy (CP) selalu menyentuh sokongan dengan bantalan kaki ketika berdiri dan berjalan, reaksi ini sentiasa disokong dan dirangsang. Semua sendi kaki dibetulkan. Anggota badan yang kaku dapat menopang berat badan anak, tetapi mereka secara signifikan menghalang perkembangan reaksi keseimbangan, yang memerlukan mobiliti sendi dan peraturan halus keadaan statik otot yang selalu berlipat ganda.

REAKSI UMUM (SYNKINESIA)

REAKSI UMUM (SYNKINESIA). Kesan sinkinesis pada aktiviti motorik kanak-kanak adalah meningkatkan nada otot di pelbagai bahagian badan sambil secara aktif berusaha mengatasi daya tahan otot spastik di mana-mana anggota badan (iaitu melakukan gerakan seperti mencengkam mainan, memanjangkan lengan, mengambil langkah, dll. Oleh itu, jika kanak-kanak dengan hemiparesis menekan bola dengan tangan yang sihat, nada otot dapat meningkat di bahagian paretik. Mencuba meluruskan lengan spastik boleh menyebabkan peningkatan nada ekstensor pada kaki homolateral. Lenturan kuat pada kaki yang terkena pada kanak-kanak dengan hemiplegia menyebabkan reaksi mesra di lengan yang terjejas, yang dinyatakan dalam peningkatan lenturan pada sendi siku dan pergelangan tangan dan jari. Pergerakan satu kaki yang sengit pada pesakit dengan hemiplegia berganda dapat meningkatkan kekejangan di seluruh badan. Kemunculan reaksi mesra menghalang perkembangan pergerakan yang disengajakan dan merupakan salah satu sebab pembentukan kontraktur. Pada kelumpuhan serebrum bayi, sindromesis sering kali muncul pada otot mulut (semasa mencuba mainan, anak membuka mulutnya).

Dengan aktiviti motor sukarela, semua tindak balas refleks tonik bertindak serentak, bergabung antara satu sama lain, oleh itu sukar untuk mengenal pasti mereka secara berasingan, walaupun dalam setiap kes individu seseorang dapat memperhatikan dominasi satu atau refleks tonik yang lain. Tahap keparahan mereka bergantung pada keadaan nada otot. Sekiranya nada otot meningkat dengan mendadak dan kelenturan ekstensor berlaku, refleks tonik akan diucapkan. Dengan hemiplegia berganda, apabila lengan dan kaki atau lengan sama-sama terjejas lebih banyak daripada kaki, refleks tonik diucapkan, diperhatikan secara serentak dan tidak mempunyai kecenderungan untuk menghambat. Mereka kurang ketara dan berterusan dengan diplegia spastik dan palsi serebrum hemiparetik. Pada diplegia spastik, ketika tangan agak selamat, perkembangan pergerakan terhambat terutamanya oleh reaksi positif yang menyokong.

Penyakit hemolitik bayi yang baru lahir, hbn, rawatan penyakit hemolitik bayi yang baru lahir

Pada kanak-kanak yang mempunyai penyakit hemolitik pada bayi baru lahir (HDN), refleks tonik muncul secara tiba-tiba, yang menyebabkan peningkatan nada otot - serangan dystonic. Dengan bentuk hiperkinetik cerebral palsy, pengembangan kemahiran motor sukarela, bersama dengan mekanisme di atas, sukar kerana adanya pergerakan yang tidak disengajakan dan ganas - hiperkinesis. Selalunya pada kanak-kanak tahun pertama kehidupan, hiperkinesis tidak dinyatakan dengan ketara. Mereka menjadi lebih ketara pada tahun kedua kehidupan. Dalam bentuk palsi serebrum atonik, reaksi keseimbangan, koordinasi dan fungsi statik lebih banyak menderita. Refleks tonik diperhatikan secara sporadis. Tendon dan refleks periosteal pada cerebral palsy tinggi, namun, disebabkan oleh hipertensi otot, mereka sering disebabkan oleh kesukaran.

Pelanggaran pertuturan dan perkembangan mental dalam gangguan motor

Patologi motor dalam kombinasi dengan gangguan deria juga menyebabkan gangguan pertuturan dan perkembangan mental. Sarklinik merawat gangguan dan kelewatan perkembangan mental, motorik, pertuturan, psikomotor, perkembangan psiko-pertuturan pada kanak-kanak di Rusia, di Saratov. Refleks tonik mempengaruhi nada otot radas artikulatori. Refleks tonik labirin meningkatkan nada otot pada akar lidah, yang menyukarkan pembentukan reaksi vokal sukarela. Dengan refleks tonik serviks asimetri yang jelas, nada pada otot artikulatif meningkat secara asimetris, lebih banyak pada sisi "anggota badan oksipital". Kedudukan lidah di rongga mulut juga sering tidak simetri, yang mengganggu sebutan suara. Keterukan refleks tonik serviks simetri menimbulkan keadaan yang tidak baik untuk pernafasan, pembukaan mulut secara sukarela, dan pergerakan lidah ke hadapan. Refleks ini menyebabkan peningkatan nada pada dorsum lidah, hujung lidahnya tetap, tidak dinyatakan dengan baik dan sering mempunyai bentuk perahu. Pelanggaran alat artikulasi menyulitkan pembentukan aktiviti vokal dan sisi sebutan suara. Tangisan pada kanak-kanak seperti itu tenang, sedikit dimodulasi, sering dengan rona hidung atau dalam bentuk tangisan individu yang dibuat oleh kanak-kanak pada saat penyedutan. Gangguan aktiviti refleks otot artikulasi adalah sebab munculnya bersenandung, mengoceh, dan kata-kata pertama. Humming dan babbling dicirikan oleh fragmentasi, aktiviti vokal rendah, dan kompleks suara yang buruk. Dalam kes-kes yang teruk, bersenandung dan mengoceh benar. Pada separuh kedua tahun ini, apabila terdapat perkembangan aktif reaksi gabungan tangan - mulut, sinkinesis mulut mungkin muncul - pembukaan mulut secara tidak sengaja semasa pergerakan tangan. Pada masa yang sama, kanak-kanak itu membuka mulutnya dengan lebar, senyuman ganas muncul. Synkinesis oral dan keterukan refleks penghisap tanpa syarat yang berlebihan juga menghalang perkembangan aktiviti sukarela otot meniru dan artikulasi..

Oleh itu, gangguan pertuturan pada kanak-kanak kecil yang menderita cerebral palsy ditunjukkan oleh kelewatan pembentukan ucapan motorik dalam kombinasi dengan pelbagai bentuk disarthria (pseudobulbar, cerebellar, extrapyramidal). Keterukan gangguan pertuturan bergantung pada masa kerosakan otak dalam proses ontogenesis dan penyetempatan utama proses patologi. Gangguan mental pada cerebral palsy disebabkan oleh kerosakan otak primer dan kelewatan sekunder dalam perkembangannya sebagai akibat dari perkembangan fungsi motorik dan deria yang kurang berkembang. Paresis saraf oculomotor, kelewatan dalam pembentukan fungsi statik dan lokomotor menyumbang kepada pembatasan bidang visual, yang merosakkan proses persepsi dunia sekitar dan menyebabkan kurangnya perhatian sukarela, persepsi spasial dan proses kognitif. Perkembangan mental normal kanak-kanak didorong oleh aktiviti yang menghasilkan pengumpulan pengetahuan tentang persekitaran dan pembentukan fungsi generalisasi otak. Paresis dan kelumpuhan menyekat manipulasi objek, menyukarkannya melihatnya dengan sentuhan. Dalam kombinasi dengan keterbelakangan koordinasi motor-visual, ketiadaan tindakan yang berkaitan dengan objek menghalang pembentukan persepsi dan aktiviti kognitif yang berkaitan dengan objek. Gangguan pertuturan juga memainkan peranan penting dalam gangguan kognitif, yang menghalang perkembangan hubungan dengan dunia luar..

Kekurangan pengalaman praktikal boleh menjadi salah satu penyebab gangguan fungsi kortikal yang lebih tinggi pada usia yang lebih tua, terutama kurangnya pembentukan konsep spasial. Pelanggaran komunikasi dengan dunia luar, kemustahilan aktiviti bermain sepenuhnya, pengabaian pedagogi juga menyumbang kepada keterbelakangan mental. Hipertensi otot, refleks tonik, pertuturan dan gangguan mental pada cerebral palsy dapat dinyatakan pada tahap yang berbeza-beza. Dalam kes yang teruk, hipertensi otot berkembang pada bulan-bulan pertama kehidupan dan, digabungkan dengan refleks tonik, menyumbang kepada pembentukan pelbagai postur patologi. Semasa kanak-kanak itu berkembang, kelewatan perkembangan psikomotor yang berkaitan dengan usia menjadi lebih ketara. Dalam kes keparahan ringan hingga sederhana, gejala neurologi dan kelewatan dalam pengembangan kemahiran psikomotor yang berkaitan dengan usia tidak begitu ketara. Anak secara beransur-ansur mengembangkan refleks simetri yang berharga. Kemahiran bermotor, walaupun sudah lama terbentuk dan rendah diri, masih membolehkan kanak-kanak itu menyesuaikan diri dengan kecacatannya, terutamanya jika tangan sedikit terkena. Kanak-kanak seperti itu mengembangkan kawalan kepala, fungsi menggenggam objek, koordinasi tangan-mata, dan putaran batang tubuh. Lebih sukar dan lebih lama bagi kanak-kanak untuk menguasai kemahiran duduk, berdiri dan berjalan secara bebas, menjaga keseimbangan. Julat gangguan motorik, pertuturan dan mental pada kanak-kanak tahun pertama kehidupan dengan cerebral palsy boleh berbeza-beza. Ini boleh menyangkut semua sistem fungsional yang menjadi asas kepada cerebral palsy, dan unsur-unsurnya. Kelumpuhan serebral sering digabungkan dengan sejumlah sindrom neurologi: lesi saraf kranial, hipertensi-hidrosefalik, serebrasthenik, kejang, disfungsi vegetatif-viseral.

Sindrom Gangguan Pergerakan - rawatan di Rusia, rawatan di Saratov, rawatan hipertonik, rawatan hipotensi, rawatan dystonia otot

Di Sarklinik (Saratov), ​​kaedah rawatan kompleks pelbagai jenis sindrom gangguan pergerakan berjaya diterapkan. Keberkesanan rawatan kompleks, yang merangkumi pelbagai kaedah, mencapai 89%, tanpa mengira usia pesakit.

Urut untuk bayi

Rawatan hipotensi dan hipertensi dijalankan secara pesakit luar dan secara individu. Semua teknik selamat. Termasuk urutan bayi refleks khas untuk bayi.

Sarclinic tahu bagaimana merawat sindrom gangguan pergerakan pada kanak-kanak, bagaimana menyingkirkan gangguan pergerakan, hipertonik, gopotonus, dystonia otot!

Sarklinik menjalankan rawatan gopotonus, rawatan hipertonik, rawatan dystonia otot pada seorang anak, pada anak-anak, pada bayi, pada bayi baru lahir, pada bayi. Doktor tahu bagaimana merawat hipotensi otot dan hipertensi lengan dan kaki pada kanak-kanak. Hipertonis dan hipotonus kanak-kanak berotot pada kanak-kanak, bayi, bayi baru lahir, bayi berjaya dirawat di Saratov, Rusia.

Ulasan untuk rawatan cerebral palsy: 1, 2, 3.

Soalan daripada ibu bapa mengenai cerebral palsy: 1, 2, 3, 4, 5, 6.

Refleks Sshtr

Topik refleks tonik tidak habis-habisnya. Dan persoalan utama dan paling kerap adalah: bagaimana kita dapat "melunaskan" mereka ?? Dan apa yang akan berlaku sekiranya "mereka tidak dipadamkan"?

Sebenarnya, tidak ada tugas seperti itu dalam terapi pemulihan - untuk memadamkan refleks tonik, jangan memikirkan perkara ini. Mereka memudar ketika refleks tetapan dibentuk dan dikembangkan. Ini harus ditekankan dalam kerja - untuk membentuk pengaturan, menyatukan reaksi keseimbangan, antigraviti, kawalan kedudukan badan di ruang angkasa, dll..

Dan untuk ini - antara lain dan termasuk - anda perlu mengetahui bagaimana tonik menampakkan diri dan mengelakkan kedudukan di mana mereka diperkuat, berusaha untuk mereka yang mana mereka berkurang, menjadikan kedudukan ini sebagai titik permulaan untuk melatih kemahiran yang diperlukan.

Kejayaan dan prognosis perkembangan motor bayi bergantung pada seberapa besar kemungkinan pembentukan ini. Begitulah teruknya otak anak itu.
Dan juga sejauh mana kerja berjalan ke arah ini.

Contohnya, jika anak tidak memiliki refleks pengaturan ke kepala, refleks ini mesti dilatih secara aktif, dan tidak memadamkan tonik labirin dengan gaya pasif.

Jadi apa yang harus dilatih dan apa yang harus diperjuangkan?

Pengaturan dan refleksi rantai, dengan pembentukan di mana pelbagai aktiviti "membetulkan" dikaitkan, termasuk kemampuan antigravitasi dan keseimbangan, kemampuan untuk mengekalkan postur statik - duduk, berdiri, - dan melakukan pergerakan sukarela.

Labyrinth Attitude Reflex (LUR) adalah refleks antigraviti pertama yang membantu kanak-kanak mengatasi daya tarikan graviti. Melancarkan mekanisme untuk mengatasi daya graviti. Terima kasih kepadanya, kanak-kanak itu mula "memegang kepalanya"; dari kedudukan di perut, mula mengangkatnya, bersandar pada lengan bawah, dan menjaga tali pinggang bahu, dan kemudian badan atas dinaikkan; boleh bergerak ke posisi tegak, berlutut, dan kemudian dalam kedudukan tegak dan menjaga badan dalam keadaan duduk, berdiri, berjalan.

Refleks simetri rantai

Reaksi meluruskan leher. Refleks yang bertujuan untuk mengembangkan kedudukan leher berbanding dengan badan - setelah memusingkan kepala ke sisi, dibuat secara aktif atau pasif, putaran badan mengikuti arah yang sama. Terima kasih kepadanya bahawa anak itu dapat mula berguling dari belakang ke sisi. Biasanya muncul pada 3-4 bulan, kemudian "berkembang" menjadi kudis pada perut dan punggung.

Reaksi meluruskan batang (dari batang ke kepala). Apabila kaki anak menyentuh sokongan yang tegas, kepala diluruskan. Ia menjelma bermula dari bulan pertama kehidupan. Kemudian berkembang memegang kepala dalam keadaan rawan.

Refleks penghubung rantai dari batang ke batang. Memusingkan bahu anak ke sisi membawa ke putaran batang badan dan anggota bawah ke arah yang sama. Putaran kawasan pelvis juga menyebabkan putaran batang badan..

Refleks meluruskan batang. Refleks yang membolehkan anak memusingkan kepala terlebih dahulu, kemudian bahu, kemudian seluruh batang tubuh, dan bukan dalam blok - putaran batang badan terbentuk antara bahu dan pelvis dan gilirannya sudah dilakukan dengan kilasan. Kanak-kanak biasanya memusingkan kepalanya terlebih dahulu, kemudian tali pinggang bahu dan akhirnya pelvis di sekitar paksi badan. Putaran di dalam paksi badan membolehkan anak berpusing dari belakang ke perut, dari perut ke belakang, duduk, duduk di posisi empat dan mengambil kedudukan tegak. Dari refleks inilah terjadinya penggantian lengkap (dari belakang ke perut dan belakang). Kedudukan "di semua empat" dan merangkak lebih jauh. Ia menjelma dari bulan ke-6 kehidupan dan memasuki kemahiran motor lain.

Tindak balas pelindung tangan. Tindak balas untuk membantu menjaga badan tegak. Ia memanifestasikan dirinya sebagai pergerakan lengan sebagai tindak balas terhadap perubahan kedudukan bagasi. Anak mula meluruskan dan meletakkan tangannya ke depan, ke samping, ke belakang, agar tidak jatuh dan mengekalkan kedudukannya di ruang angkasa. Biasanya mula muncul pada 5-6 bulan.

Refleks atas Landau. Seorang kanak-kanak dalam keadaan rawan mengangkat kepalanya, badan dan lengan atas, bersandar di pesawat dengan tangannya, dipegang dalam posisi ini.
Refleks Landau Bawah. Dalam kedudukan yang rawan, kanak-kanak itu membongkok dan mengangkat kakinya.

Semakin aktif pembentukan refleks tetapan berlaku, semakin baik perkembangan motor anak..
Bukan adanya refleks tonik yang menghalang proses ini, tetapi tidak adanya reaksi pembetulan, keseimbangan dan antigravitasi yang diperlukan.
Oleh itu, gaya pasif dalam pengertian ini sama sekali tidak berguna..
Anak mesti bergerak dan bergerak dengan aktif - untuk ini anda perlu menggunakan semua kemampuan dan kemahirannya.

Contohnya, jika anda sedikit mengenali gaya Bobat, maka anda mungkin memperhatikan bahawa mereka selalu dilengkapi dengan latihan untuk menormalkan pergerakan dan mengawal kedudukan kepala dan badan..
Dan, sebenarnya, setiap peletakan seperti itu adalah postur penghambat refleks, yang membetulkan sikap patologi badan dan pada masa yang sama adalah posisi permulaan untuk menguasai pergerakan aktif.

Refleks serviks tonik simetri (TSSR)

Ketegangan tekak mempengaruhi kedudukan paru-paru.
Refleks ini boleh dicetuskan apabila kepala atau leher dibengkokkan ke belakang. Sendi tangan dan jari diluruskan, tulang, bagaimanapun, bengkok di semua sendi. Refleks ini juga dapat dipicu apabila kepala atau leher dibengkokkan ke hadapan dengan sendi lengan dan jari dibengkokkan. Pada masa yang sama, kaki tetap lurus..

Refleks ini pada bayi mula dihambat ketika dia merangkak keempat-empat dan berguling dari sisi ke sisi. Sekiranya refleks tidak terkawal, maka ia akan mengelakkan anak dari merangkak..
Lebih-lebih lagi, ia juga boleh menyebabkan masalah dengan postur dan "mengendalikan" pensil semasa melukis dan menulis..
Refleks ini juga mengganggu anak ketika dia mula belajar berenang dan membawa kepada fakta bahawa anak itu lebih suka berenang di bawah air..
Ia juga mempengaruhi kemampuan anak untuk menggulung. Sebilangan kanak-kanak berdiri di atas kepala dan bukannya membengkokkan leher mereka, yang menyebabkan mereka memukul punggung dengan kuat ketika cuba menggulung.
Refleks ini juga dapat menjelaskan mengapa sebilangan kanak-kanak tidak merangkak, tetapi "menyeret" badan, duduk di punggung..

Refleks ini harus ditekan pada usia 9-10 bulan..

Refleks tangan jatuh

Refleks ini muncul pada usia 6-7 bulan dan kekal sepanjang hayat..
Anak melindungi dirinya dengan: tangan terentang ketika jatuh dari posisi duduk ke hadapan.
Refleks yang sama berkaitan dengan jatuh ke satu sisi muncul pada usia sekitar 6 - 8 bulan, ketika anak melindungi dirinya dengan tangan di sisi ke arah yang dia kehilangan rasa keseimbangan. Lengan dan tangan diluruskan dan seluruh tapak tangan terletak di atas lantai.
Dari 11 bulan, bayi dapat mempertahankan dirinya dengan meregangkan tangan ke belakang punggungnya atau memusingkan badannya jika dia jatuh dari posisi duduk.

Refleks kaki jatuh

Dari usia kira-kira 5 bulan, refleks ini dapat dilihat ketika bayi dipegang tegak dan kemudian diturunkan dengan cepat ke beberapa permukaan, seperti tempat tidur. Dalam kes ini, kanak-kanak itu meregangkan kakinya untuk melindungi dirinya dengan telapak kakinya. Refleks ini juga kekal sepanjang hayat..

Refleks serviks tonik asimetrik (ATSR)

Refleks ini muncul pada bayi ketika kepalanya dipusingkan ke satu sisi dan dia berbaring di punggungnya..
Lengan di bahagian badan yang sama akan dipanjangkan dan lengan yang lain akan dibengkokkan.
Sekiranya kepalanya dipusingkan ke arah yang berlawanan, maka corak pergerakan tangan akan menjadi sebaliknya. Kanak-kanak harus diawasi dengan teliti agar refleks ini tidak tinggal di dalam anak setelah berumur 4 bulan, kerana ini dapat menghalangnya dari berguling dari punggung ke perutnya, serta memasukkan makanan ke dalam mulutnya dan mempelajari pelbagai objek.
ATSR juga dapat mengelakkan kanak-kanak belajar menunggang basikal. Semasa memusingkan kepalanya, tangannya membuat pergerakan tanpa sengaja dan dengan itu mengganggu keseimbangan.
Di sekolah, kanak-kanak seperti itu mungkin mengalami kesukaran dalam menulis nombor dan menulis pada pembaris, kerana tangannya akan dipengaruhi ketika kepalanya dipusingkan. Ini juga akan menyebabkan kesukaran membaca teks..

Terdapat pelbagai ujian yang dirancang untuk memeriksa sama ada kanak-kanak mempunyai sisa ATSR..

Ujian Gene Eyre

Biarkan badan kanak-kanak itu berbentuk "meja" dengan lutut dan tangannya menyentuh lantai, lengan dan kepala diluruskan. Bahagian atas kaki terletak di atas lantai, jari kaki dilanjutkan.
Minta anak menggulung kepalanya dengan lembut dalam bulatan tiga kali ke setiap arah..
Sekiranya lengan yang berlawanan dibengkokkan, maka anak itu mempunyai sisa ATSR.

Ujian kawalan kepala.

Bagaimana anda boleh menguji kehadiran / ketiadaan "kawalan kepala"? ("Head control" bermaksud kemampuan untuk melakukan semua tindakan yang tersedia dalam ruang tiga dimensi).
Untuk kesederhanaan, kami akan mengurangkannya ke pesawat utama - kepala berpusing ke kanan dan kiri (1); kepala condong ke hadapan dan ke belakang (2); membongkokkan kepala ke bahu kiri dan kanan (3):

1. Pusingkan kepala ke kanan dan kiri
Berbaring di posisi belakang. Muka kanak-kanak dihalakan ke arah siling.
Dengan lembut (dengan dua tangan atau satu tangan - bukan titik) bertindak di bahagian depan, kita memusingkan kepala anak untuk mencapai sentuhan pipi (telinga) dengan permukaan. Kemudian kepala dibawa ke posisi netral (awal) dan berpusing secara pasif ke sisi lain.
Fokus perhatian - sama ada batang, lengan, pelvis, kaki terlibat?
Dalam keadaan terburuk, anak akan melengkung ke satu sisi. Dalam kes yang terbaik, tidak ada yang akan berlaku (kecuali untuk memusingkan kepala, tentu saja).
Harus diingat bahawa jika giliran kepala mungkin, maka mungkin dalam posisi apa pun - berbaring, duduk, berdiri, berdiri. Merdeka (kita menggunakan istilah "aktif") pergerakan kepala yang murni dan terpencil, tidak melibatkan tali pinggang bahu, lengan, dada, pelvis dan kaki. Anda juga mungkin menyedari bahawa memusingkan kepala tidak menyebabkan hilangnya keseimbangan dan ketidakseimbangan dalam badan..

Tarikh ditambahkan: 2018-08-07; pandangan: 174;

Ia Adalah Penting Untuk Mengetahui Tentang Gout