Apabila pesakit datang ke doktor dengan keluhan masalah fungsi atau sakit di lutut, dia biasanya dirujuk untuk melakukan ultrasound pada sendi lutut. Apa yang ditunjukkan oleh kajian ini, pesakit membayangkan dengan buruk, terpaksa mempercayai kakitangan perubatan sepenuhnya. Oleh itu, doktor mengatasi beberapa rintangan dari pesakit, yang yakin bahawa kajian seperti itu tidak diperlukan, jika tidak membahayakan tubuh..

Sedikit teori

Penting untuk mengetahui! Doktor terkejut: "Terdapat ubat yang berkesan dan berpatutan untuk sakit sendi." Baca lebih lanjut.

Ultrasound lutut adalah teknik pengimejan tanpa invasif. Ini bermaksud bahawa penembusan ke dalam daging subjek tidak diperlukan sedikit pun, dan pelanggaran integriti tubuh badan tidak diperlukan.

Untuk mengkaji sebab-sebab ketidakselesaan yang dialami oleh pesakit, sangat penting bahawa ultrasound sendi lutut menunjukkan hampir semua komponennya. Dan ini memberi peluang kepada doktor untuk menyusun gambaran klinikal yang komprehensif, menilai kualiti fungsi pelbagai struktur yang membentuk sendi lutut, dan mengesan sejumlah perubahan patologi. Ultrasound sendi lutut memungkinkan untuk memeriksa:

  • integriti tendon, kehadiran / ketiadaan keradangan di dalamnya;
  • keadaan ligamen berkualiti tinggi;
  • kehadiran perubahan degeneratif pada tulang rawan artikular;
  • patologi otot;
  • tisu lembut di kawasan berdekatan sendi.

Kaedah ultrasound dapat mengesan percambahan vaskular yang tidak normal (neovaskularisasi), tendonitis mudah ditentukan (aka "lutut jumper"), dan pada peringkat awal.

Kelebihan ultrasound

Terdapat banyak kaedah yang diketahui untuk mengkaji sendi lutut pada masa ini. Walau bagaimanapun, ultrasound sendi lebih kerap disukai, yang menunjukkan fleksibiliti dan kebolehpercayaan hasil penyelidikannya. Ultrasound, dari sudut pandangan doktor dan pesakit, mempunyai beberapa kelebihan berbanding kaedah perkakasan lain:

  • tanpa rasa sakit yang mutlak, yang sangat penting dalam tempoh akut penyakit ini: pesakit sudah mengalami ketidakselesaan yang sengit dan cuba mengelakkan kesakitan tambahan;
  • keselamatan: teknik ini tidak mempunyai kontraindikasi. Ultrasound boleh dilakukan sekiranya terdapat penyakit kronik yang serius, termasuk barah. Ia tidak akan membahayakan janin hamil, jadi ia digunakan untuk memeriksa wanita hamil; tidak mempunyai batasan umur dan boleh digunakan untuk kedua-dua bayi yang baru lahir dan pesakit tua;
  • peperiksaan memerlukan sedikit masa, dan hasilnya diperoleh (dan dikaji) dengan segera. Dengan berkembangnya sejumlah penyakit, pergerakan seperti itu menjadi tidak ternilai;
  • tidak diperlukan persiapan untuk imbasan ultrasound, sehingga dapat dilakukan pada bila-bila masa;
  • berbanding dengan banyak kaedah ultrasound yang lain, ia agak murah - dari 600 hingga 2000 rubel, bergantung pada kawasan pemeriksaan.

Kelemahan teknik ini ialah doktor yang berpengalaman harus menafsirkan apa yang dilihatnya. Tetapi pernyataan ini berlaku untuk semua bidang perubatan - dari diagnostik hingga terapi dan juga urut "primitif".

Bagaimana pemeriksaan dijalankan

Untuk menjadikan ultrasound sendi lutut paling bermaklumat, pemeriksaan dilakukan dalam beberapa unjuran. Biasanya dua; yang mana dari empat posisi yang tersedia akan diperlukan, pakar memutuskan:

  • kedudukan hadapan. Pesakit berbaring di sofa dengan anggota badan yang terkena dilunjurkan. Akses ini memungkinkan untuk menilai keadaan semua elemen otot quadriceps, ligamen patela, kapsul sendi, volvulus anterior, tisu adiposa;
  • medial, iaitu akses lateral. Dalam kedudukan ini, kapsul meniskus dan sendi, ligamen lateral dalaman diperiksa, yang penting dalam perkembangan banyak patologi sendi lutut. Data diambil dalam posisi terlentang, kaki juga harus diluruskan, tetapi sensor melewati permukaan dalam ke arah membujur. Unjuran ini dikeluarkan apabila diperlukan untuk memeriksa tulang rawan hyaline dan tulang besar; ia membolehkan anda menilai tahap cecair pada sendi;
  • kedudukan seterusnya memberikan akses sisi. Untuk kajian ini, pesakit mesti membengkokkan lutut pada sudut akut. Dalam kedudukan ini, ligamen yang melintas dari luar, fasia femoral dari bawah, meniskus dari luar, tendon dan kapsul sendi, kali ini dari sisi, dikaji. Dengan jalan masuk inilah masalah akan timbul jika pesakit, kerana kesakitan akut atau pergerakan yang terhad, sukar menekuk lutut. Kadang-kadang, untuk mendapatkan maklumat, doktor harus menetapkan pemeriksaan kedua, apabila manifestasi akut penyakit itu dikeluarkan;
  • kedudukan terakhir bertujuan untuk mengkaji bundle neurovaskular. Ia terletak di fossa popliteal, sehingga pesakit berbaring di sofa di perutnya. Akses posterior juga memberi kemampuan untuk memeriksa kedua kepala betis, menisci dari perspektif posterior, otot bersebelahan, dan ligamen cruciate.

Sekiranya tidak ada patologi, ultrasound sendi lutut menunjukkan permukaan licin semua komponen sendi, dengan sempadan yang jelas, tanpa penonjolan, pecah dan neoplasma, yang merangkumi kawasan edematous. Tulang rawan mempunyai struktur homogen, dan sinovium berpusing dalam bentuk struktur terlipat yang harmoni.

Dengan patologi, perubahan dapat dilihat, yang ditunjukkan oleh ultrasound sendi lutut dengan jaminan 100%:

  • kehadiran cecair di dalam poket artikular dan rongga artikular menunjukkan perkembangan bursitis, artritis, hemarthrosis, atau sinovitis. Dalam kes ini, pengambilan cecair diperlukan untuk mengesan pembentukan purulen;
  • badan asing dalam sendi menunjukkan adanya pertumbuhan tulang, yang kepingannya boleh pecah, atau patah tulang intra-artikular;
  • kerosakan pada ligamen ditunjukkan oleh perubahan struktur, ukuran, ketebalan, pelanggaran integriti.

Hipertrofi tisu adiposa, patologi strukturnya, kontur tulang rawan tidak standard, keadaan tidak normal dari semua komponen sendi yang lain akan banyak memberi tahu mengenai pakar. Sebarang neoplasma pada skrin juga dapat dilihat dengan sempurna.

Senarai kelebihan ultrasound juga boleh merangkumi kesimpulan terperinci yang dikeluarkan sejurus selepas pemeriksaan. Sudah tentu, pesakit itu sendiri mungkin tidak memahami banyak perkara: istilah perubatan sukar difahami oleh bukan pakar. Tetapi doktor yang hadir akan segera mengetahui ciri-ciri penyakit ini dan akan dapat memberikan terapi yang paling berkesan. Mungkin - setelah berunding dengan pakar sempit lain, jika pesakit mempunyai patologi kronik sistemik.

Analisis perbandingan

Selalunya pesakit meragui keterlihatan dan kebolehpercayaan pemeriksaan ultrasound, berdebat dengan doktor, bersikeras kaedah pemeriksaan alat lain. Selalunya, perbincangan berkenaan dengan persoalan mana yang lebih baik: imbasan ultrasound atau sinar-X sendi lutut. Pertimbangkan kebaikan dan keburukan kedua-dua kaedah penyelidikan.

X-ray

Dalam banyak hal, ini dianggap sebagai teknik ketinggalan zaman, tetapi terlalu awal untuk membuang sinar-X sepenuhnya. Tidak lama dahulu, ia dianggap kaedah yang paling dipercayai untuk mengesahkan diagnosis arthrosis. Radiografi didasarkan pada pendaftaran tenaga sinar-X yang tersisa setelah melalui objek kajian. Mereka diserap secara maksimum oleh tisu tulang, sehingga semua perubahan di dalamnya akan dapat dilihat dengan jelas dalam gambar..

Malah masalah sendi yang "diabaikan" dapat disembuhkan di rumah! Ingatlah untuk membasuhnya sekali sehari..

Walau bagaimanapun, doktor masih harus memilih sama ada sinar-X atau ultrasound sendi lutut paling sesuai. Bagaimanapun, penyakit ini tidak boleh mempengaruhi tulang sama sekali, tetapi lebih banyak tisu "halus", yang dilihat lebih teruk pada sinar-X, atau bahkan tidak tercermin sama sekali. Sekiranya lutut cedera akibat lebam, kehelan, atau kecederaan fizikal yang lain, sinar-X sering mencukupi. Tetapi jika ligamen, otot, tendon, atau kapsul sendi rosak, maka sinar-X tidak akan menunjukkan ini. Sudah tentu, anda boleh mengambil gambar terlebih dahulu, dan jika tidak bermaklumat, rujuk imbasan ultrasound. Tetapi mengapa membuang masa dan wang? Lebih baik mempercayai pendapat pakar dan segera menjalani pemeriksaan, yang akan membolehkan anda membuat diagnosis pada kali pertama.

Selain itu, sinar-X tetap cukup berbahaya bagi tubuh. Penyelidikan dengan bantuannya dikontraindikasikan pada kanak-kanak di bawah usia 12 tahun, wanita hamil, pesakit barah, orang tua, pesakit yang didiagnosis dengan osteoporosis. Dan sinar-X sama sekali tidak berguna bagi orang yang sihat. Oleh itu, pemeriksaan seperti itu harus dilakukan hanya jika kerosakan pada tulang tidak jelas, dan anda hanya perlu menjelaskan penyetempatannya, tahap kerosakan dan arah perpindahan.

Pengimejan resonans magnetik

Penyekat lain adalah yang lebih baik, MRI atau ultrasound sendi lutut. Mari berurusan dengan MRI pada tahap konsep.

Pencitraan resonans magnetik didasarkan pada penggunaan gelombang magnetik dan radio (dari jarak dekat). Tomograf menghasilkan medan magnet yang membentuk pancaran gelombang radio dari proton atom hidrogen. Di bawah pengaruhnya, proton molekul tisu badan kita menghasilkan isyarat "tindak balas". Ia diterima oleh unit tomograf lain, dihantar ke komputer yang disambungkan dan diterjemahkan ke dalam gambar grafik struktur yang sedang dikaji..

Kajian itu sendiri dianggap tidak berbahaya. Namun, keselamatan adalah, jika kita berbicara secara tidak berat sebelah, adalah relatif. Mana yang lebih baik, ultrasound atau MRI pada sendi lutut, harus memperhatikan mereka yang mempunyai implan logam di badan mereka: mereka menurunkan isyarat dan membuat gambar tidak dipercayai. Sekiranya imbasan MRI otak sedang dilakukan, misalnya, mahkota gigi logam juga boleh mengganggu.

Peringatan kedua: kapsul di mana pesakit yang diteliti ditempatkan agak sesak. Mereka yang sesak mungkin tidak tahan dengan masa yang diperlukan untuk menarik balik maklumat. Dan sekarang titik ketiga sedang dalam perjalanan: tidak seperti ultrasound, kajian MRI memakan masa sekitar setengah jam, dan dalam beberapa kes memerlukan lebih banyak waktu.

MRI tidak digalakkan untuk semua pesakit. Wanita hamil harus menahannya sepanjang masa kehamilan, orang yang mengalami gangguan mental, dan juga yang tidak serius (hanya ingat claustrophobes, diagnosisnya lebih merupakan ciri peribadi daripada penyimpangan yang patut diberi perhatian).

Dan perkara yang paling penting adalah kesesuaian. Sebelum dirujuk untuk ultrasound atau MRI sendi lutut, terserah kepada doktor untuk memutuskan mana yang terbaik. Namun, tidak semua doktor cukup berhati-hati untuk tidak berusaha untuk menjalani pemeriksaan yang mahal. Dan MRI berharga beberapa kali lebih banyak daripada ultrasound. Tetapi visualisasi lapisan demi lapisan tisu semasa mendiagnosis arthrosis, bursitis, semua artritis dan perkara lain sama sekali tidak diperlukan. Ultrasound akan memberikan maklumat yang sama, hanya untuk wang yang lebih sederhana..

Sebaliknya, pesakit sendiri sering menekankan MRI, yakin bahawa tidak ada teknik diagnostik yang lebih tepat. Doktor sendiri tahu pasti bahawa pengimejan resonans magnetik hanya diperlukan dalam tempoh pra operasi, ketika diperlukan untuk menjelaskan penyetempatan patologi yang telah ditetapkan sebelumnya. Biasanya ada keperluan untuknya selepas kecederaan atau ketika neoplasma dijumpai.

Sekiranya penyakit sendi lutut dikesan, tetapi sejauh mana patologi, atau penyetempatan spesifiknya, atau tahap vaskularisasi (kemunculan kapal baru "tidak dirancang" secara semula jadi), MRI tidak memberikan kelebihan diagnostik. Gonarthrosis yang sama, rumit oleh sinovitis sekunder, didiagnosis oleh ultrasound konvensional, dan dengan semua perinciannya. Dan penyelidikannya berharga lebih rendah - untuk melakukan MRI kurang dari 3.5 ribu rubel, anda tidak akan dikenakan bayaran walaupun di klinik dengan anggaran paling tinggi.

Sekiranya anda menumpukan perhatian pada latihan Eropah, anda boleh mengatakan dengan terkejut: anda tidak akan dapat MRI dengan mudah. Untuk pemeriksaan sedemikian, anda memerlukan pendapat perubatan. Dan hanya diberikan dalam kes-kes yang benar-benar memerlukan kajian sedemikian. Dan Perancis atau Jerman tidak tergesa-gesa untuk menghabiskan 600 euro begitu sahaja: mereka cukup berpuas hati dengan ultrasound.

kesimpulan

Menurut doktor, teknik diagnostik terkini (dan tidak disangka-sangka popular) terutamanya dirancang untuk memudahkan kerja pakar bedah. Pengimbasan lapisan demi lapisan yang sama (pengimejan resonans magnetik atau tomografi yang dikira) memungkinkan untuk menilai kebolehoperasian pesakit setepat mungkin dan meramalkan hasil campur tangan pembedahan semasa arthroscopy atau endoprosthetics.

Sekiranya kita bercakap mengenai rawatan konservatif, maka lebih baik mempercayai ultrasound yang sudah biasa, informatif, selamat dan universal. Berdasarkan petunjuk ini, anda dapat menilai profesionalisme kakitangan klinik yang anda gunakan. Sekiranya anda dirujuk untuk melakukan sinar-x tanpa memeriksa kecederaan sebelumnya, ini terlalu sedikit. Oleh itu, anda berurusan dengan konservatif perubatan, atau tidak peduli, atau dengan tahap profesional yang rendah. Sekiranya anda dihantar untuk MRI tanpa menunjukkan punca kesakitan di lutut (atau fungsi yang terhad), mereka berusaha "membubarkan" anda dengan wang tambahan.

Walau bagaimanapun, anda tidak boleh terlalu bergantung pada kriteria tersebut. Pelantikan kedua-dua MRI dan X-ray boleh dibenarkan. Mungkin traumatologist mengesyaki patah tulang di lutut dan perlu mengesahkan andaiannya. Atau mungkin masalah sendi anda telah sampai ke tahap yang tidak dapat anda lakukan tanpa campur tangan pembedahan - dan doktor berusaha untuk menentukan kesediaan pesakit untuk bertemu dengan pakar bedah.

Cabaran bagi sesiapa yang mengalami lutut yang sakit, sakit atau bengkak adalah mencari klinik yang boleh anda percayai sepenuhnya. Dan kemudian anda tidak perlu memutuskan mana yang lebih baik, ultrasound atau MRI sendi lutut - doktor akan memberikan cadangan yang kompeten dan diperlukan.

Ultrasound lutut

Pada usia pertengahan, pesakit lebih kerap merasa sakit, berderak di kawasan artikulasi. Untuk mengenal pasti proses yang merosakkan dalam masa, ultrasound sendi lutut ditetapkan. Ini adalah prosedur yang tidak menyakitkan yang tidak memerlukan tindakan persediaan khas. Dengan bantuan diagnostik ultrasound, keadaan membran sinovial, integriti tulang rawan, ligamen dan tulang, dan kehadiran cecair (sinovia) dinilai. Teknik ultrabunyi membolehkan visualisasi tisu tulang dan lembut dengan jelas.

Semasa melantik?

Pemeriksaan ultrasound pada sendi lutut ditetapkan oleh doktor sekiranya kaki sakit ketika bergerak, dan bahkan dalam kes seperti itu:

  • sakit tajam atau sakit pada sendi;
  • pembengkakan tisu lembut;
  • had pergerakan aktif;
  • mengklik dan meringkuk di persimpangan tibia dan femur;
  • proses keradangan;
  • kekakuan pergerakan;
  • perubahan distrofi;
  • terapi pemantauan.
Kajian ini akan membuktikan adanya perubahan struktur tisu lembut.

Ultrasound lutut disyorkan untuk pesakit yang mengalami kecederaan di bahagian bawah kaki, selepas itu rasa sakit dan bengkak di lutut berterusan untuk masa yang lama. Punca kesakitan berbeza, dan imbasan dapat mengenal pasti penyebabnya. Ultrasound mengesan perubahan pada tisu lembut. Oleh itu, selalunya ketika meregangkan atau melucutkan sendi lutut, diagnostik ultrasound ditetapkan, dan keadaan struktur tulang dalam patah ditentukan oleh sinar-X..

Pesakit gemuk juga diberi ultrasound pada sendi lutut. Semakin besar berat badan, semakin besar beban pada sendi. Berat badan berlebihan membawa kepada penyakit sendi kronik. Untuk pengesanan perubahan negatif pada ligamen dan tendon tepat pada masanya, pemeriksaan ultrasound ditetapkan.

Apa yang menunjukkan?

Ultrasound sendi lutut memungkinkan untuk mengenal pasti patologi sendi dalam beberapa minit dan oleh itu sangat popular. Penyelidikan akan menunjukkan:

  • artritis - keradangan pada sendi;
  • pembentukan osteofit - pertumbuhan tisu tulang rawan yang teroksidasi, menyerupai duri;
  • tanda-tanda osteoartritis - proses degeneratif-distrofik di lutut;
  • hemarthrosis - pendarahan pada sasaran artikular;
  • perubahan ortopedik pada kanak-kanak;
  • kehadiran neoplasma;
  • bursitis - keradangan membran mukus kapsul sendi;
  • efusi - pengumpulan cecair di sendi;
  • pelanggaran integriti pelbagai struktur sendi.
Penyakit ini berkembang dengan latar belakang proses keradangan.

Ultrasound sendi lutut yang terkenal membantu menilai keadaan lapisan dalam kapsul artikular, meniskus, radas ligamen. Mengungkap nekrosis aseptik pada sendi lutut, yang berlaku apabila bekalan darah tidak mencukupi ke tisu artikular. Hasil ujian akan menunjukkan kehadiran badan asing akibat patah tulang. Dengan menggunakan teknik ini, hernia dari popliteal fossa dikesan, yang muncul sebagai akibat proses keradangan pada sendi. Dengan kecederaan domestik dan sukan, anda dapat melihat pecah atau keseleo pada alat tendon-ligamen.

Bagaimana ultrasound sendi lutut dilakukan??

Prosedur diagnostik menggunakan peralatan ultrasound adalah mudah dan selamat, ia ditetapkan walaupun bagi wanita dalam tempoh melahirkan anak. Anatomi lutut harus diketahui oleh doktor ultrasound. Asas fizikal prosedur adalah kesan piezoelektrik. Gelombang yang memukul objek dipantulkan dari dalamnya dan memasuki penerima (alat penerima), dipantulkan pada layar dalam bentuk bintik-bintik gelap dan terang, yang menurutnya doktor menentukan bentuk dan keadaan struktur artikular.

Ultrasound sendi lutut dilakukan dalam keadaan duduk, berbaring atau berdiri. Semuanya bergantung pada penyakit yang dikatakan. Semasa melakukan ultrasound pada posisi terlentang, pesakit pertama kali diletakkan di punggungnya dan bahagian anterior dan lateral sendi lutut diperiksa. Untuk memeriksa keadaan menisci dengan lebih baik, perlu meminta pesakit membengkokkan kaki di lutut. Untuk melihat struktur artikulasi posterior, pesakit harus berguling ke perutnya. Pada akhir prosedur, doktor mengeluarkan kesimpulan dalam bentuk protokol perubatan.

Penyahkodan hasilnya

Tafsiran hasil yang diperoleh semasa kajian memungkinkan untuk menentukan keadaan normal dan patologi tisu dan elemen sendi lutut. Biasanya, pemeriksaan diagnostik sendi terdiri daripada petunjuk berikut:

  • permukaan sendi licin dan jelas;
  • tidak ada efusi di ruang sendi;
  • shell sinovial (dalaman) sendi tidak kelihatan;
  • struktur rawan hyaline adalah homogen.

Tanda-tanda khas beberapa proses negatif ditunjukkan dalam jadual:

PatologiPenyimpangan pada ultrasound
ArtritisEfusi hipoechoik
Perubahan hakisan
Penebalan echogenik kapsul yang meresap
OsteoartritisOsteofit marginal pada permukaan sendi yang berbeza
Efusi
Kista BakerPembentukan anechoic dumbbell atau bentuk seperti C
Ultrasound akan menentukan sama ada terdapat kerosakan pada tendon dan ligamen.

Dalam penyahsulitan, perlu diperhatikan:

  • kehadiran badan asing;
  • pengumpulan dan sifat struktur gema cecair;
  • keadaan tisu adiposa;
  • air mata atau integriti ligamen dan tendon;
  • kejelasan atau kekaburan kontur patella;
  • kehadiran pertumbuhan tulang;
  • ciri permukaan tulang artikular.
Kembali ke senarai kandungan

Kelebihan kaedah

Ultrasound lutut adalah teknik pemeriksaan tanpa rasa sakit yang tidak invasif yang memberikan gambaran lengkap mengenai sifat kecederaan lutut. Berdasarkan hasil yang diperoleh, doktor dapat menetapkan rawatan yang akan melegakan penyakit atau mengurangkan kekuatan manifestasi. Ultrasound dibenarkan dilakukan berulang kali untuk menyiasat patologi dengan lebih baik. Diagnostik ultrasonik terkenal kerana ketepatan dan kebolehpercayaannya, tetapi memerlukan kakitangan yang berkelayakan. Dan juga kelebihan tinjauan adalah bahawa kosnya jauh lebih rendah daripada kaedah lain..

Apa yang ditunjukkan oleh ultrasound sendi lutut: petunjuk, persediaan, keterangan, kesimpulan, harga

Lutut, kerana lokasinya yang anatomi, ciri-ciri beban yang dilakukan, rentan terhadap pelbagai kecederaan dan penyakit. Pemeriksaan luaran tidak selalu memberi maklumat. Untuk diagnostik berkualiti tinggi, ultrasound sendi lutut digunakan secara meluas, yang memungkinkan untuk menilai keadaan dalaman organ..

Apa yang dapat dilihat pada ultrasound?

Kaedah diagnostik ultrasound membolehkan anda melihat organ yang tidak dapat diakses oleh pemeriksaan luaran. Pada ultrasound sendi lutut, hampir semua penyakit dapat dikesan, yang ditunjukkan oleh amalan bertahun-tahun.

Semasa pemeriksaan, doktor menilai petunjuk berikut:

  • bentuk sendi lutut;
  • kejelasan garis besarnya;
  • keadaan jurang antara kepala tulang;
  • integriti struktur tulang;
  • struktur dan ketebalan tulang rawan sendi;
  • integriti kapsul sendi;
  • jumlah pelincir;
  • keadaan beg sinovial;
  • kehadiran badan asing.

Syaratnya akan membantu anda memahami gambarajah struktur lutut:

Kumpulan petunjuk pada ultrasound lutut memberikan idea mengenai penyakit yang dihidap oleh seseorang.

  1. Fraktur intra-artikular dicirikan oleh kemunculan serpihan tulang di rongga sendi lutut. Kapsul dari sisi dan bahagian atas tetap utuh.
  2. Artritis dimanifestasikan oleh kehadiran sejumlah besar cecair di kapsul sendi. Tisu lembut kawasan lutut membengkak.
  3. Dengan arthrosis, pertumbuhan tulang muncul di sepanjang tepi ruang sendi. Tulang rawan menjadi lebih nipis, ketinggian jurang menurun. Sendi berubah bentuknya.
  4. Apabila bursitis sendi lutut pada ultrasound, beg sinovial yang menebal dapat dilihat, rongga dipenuhi dengan cecair keradangan. Jurang sendi hampir tidak dapat dilihat kerana edema.
  5. Ultrasound sekiranya berlaku kerosakan pada ligamen sendi lutut menunjukkan air mata mereka atau pecah lengkap. Tendon dipendekkan, struktur tulang berada dalam kedudukan bebas.
  6. Kista Baker adalah penonjolan kapsul lutut yang mengandungi cecair sinovial. Penonjolan terbentuk di fossa popliteal, secara luaran kelihatan seperti tumor lembut bulat.

Dengan bantuan ultrasound, mustahil untuk menentukan jenis cecair di dalam kapsul dalam - ia boleh menjadi sinovitis, hemarthrosis, artritis purulen. Untuk mengesahkan, anda perlu melakukan tusukan lutut, mengambil cecair untuk penyelidikan.

Untuk keterangan mengenai ultrasound lutut, lihat video:

Petunjuk untuk pelantikan

Ultrasound lutut dilakukan sekiranya disyaki penyakit sendi. Gejala yang disyorkan pemeriksaan ultrasound:

  • akibat kerosakan mekanikal, kecederaan lutut;
  • tanda-tanda luaran keradangan - edema, kemerahan kulit, peningkatan suhu tempatan;
  • pelanggaran fungsi motor;
  • sindrom kesakitan yang berpanjangan;
  • kecacatan lutut.

Kadang-kadang, sebagai diagnosis tambahan, disarankan untuk melakukan ultrasound pada kapal pada bahagian bawah kaki.

Selain tujuan diagnostik, petunjuk untuk ultrasound adalah pemantauan dinamik pesakit dengan penyakit lutut kronik..

Latihan

Tidak diperlukan persiapan khas untuk pemeriksaan ultrasound pada sendi lutut. Pesakit hanya perlu membawa rujukan untuk pemeriksaan dan tuala wanita. Sekiranya ini bukan kali pertama prosedur dilakukan, disarankan untuk membawa hasil pemeriksaan sebelumnya kepada doktor. Ini akan membantu menilai dinamika penyakit..

Ultrasound lutut selamat walaupun untuk kanak-kanak. Kanak-kanak kecil perlu diberitahu bahawa prosedurnya tidak menyakitkan. Anda boleh mengalihkan perhatian bayi anda semasa pemeriksaan dengan mainan. Perkara yang paling sukar dalam memeriksa kanak-kanak adalah membuatnya diam selama setengah jam..

Tinjauan

Teknik ultrasound didasarkan pada kemampuan gelombang ultrasonik untuk melewati dan memantul tisu badan. Gelombang yang dipantulkan ditangkap oleh sensor dan dihantar ke komputer di mana gambar terbentuk. Semakin padat fabriknya, semakin terang gambarnya.

Pesakit ditawarkan untuk berbaring di sofa. Lutut dirawat dengan gel khas yang meningkatkan kekonduksian ultrasound. Doktor melewati sensor di sekitar lutut, memberitahu pesakit kapan membengkokkan atau meluruskan kaki.

Sendi lutut adalah struktur yang agak kompleks. Oleh itu, pemeriksaannya dilakukan dalam kedudukan yang berbeza, memungkinkan untuk menilai semua bidang.

  1. Pendekatan anterior - kedudukan terlentang dengan kaki lurus. Otot quadriceps, ligamen patela, beg artikular anterior diperiksa.
  2. Pendekatan posterior - kedudukan terlentang, kaki diluruskan, siasatan di fossa popliteal. Menisci, otot betis, ligamen cruciate diperiksa.
  3. Medial - berbaring di punggung, kaki terpisah dan diluruskan. Sensor lutut dalaman. Bahagian kapsul, ligamen lateral diperiksa.
  4. Lateral - kedudukan di bahagian belakang, kaki sedikit bengkok di lutut. Sensor lutut luar. Otot bisep, ligamen luaran, bahagian kapsul diperiksa.

Masa untuk menyelesaikan prosedur adalah 20-30 minit. Gambar dipaparkan di skrin komputer secara real time, doktor dapat segera melakukan pengukuran yang diperlukan. Pada akhir kajian, kaki dikeringkan dengan tuala.

Anda boleh melakukan ultrasound lutut dan sendi lain di mana-mana institusi perubatan. Keadaan utamanya adalah adanya peralatan yang sesuai dan pakar terlatih. Berkat pengembangan peranti mudah alih, dilakukan ultrasound sendi lutut tepat di rumah. Prosedur ini dilakukan untuk pesakit yang tidak dapat bergerak..

Kami menjemput anda untuk menonton video, yang menerangkan secara terperinci dan menunjukkan bagaimana kajian ultrasound dijalankan:

Penyahkodan

Keterangan mengenai hasil ultrasound sendi lutut yang sihat adalah seperti berikut:

  • bentuk yang betul;
  • kontur yang jelas;
  • ketiadaan kecacatan pada struktur tulang;
  • rawan halus yang halus;
  • ruang sendi selebar 6 mm;
  • jumlah cecair sinovial tidak lebih daripada 10 ml;
  • menisci licin sendi lutut;
  • integriti ligamen.

Doktor menerangkan semua perubahan patologi yang dikesan dalam kesimpulannya. Hasilnya dipaparkan dalam bentuk keterangan dan gambar. Tafsiran akhir hasil dilakukan oleh doktor yang menghadiri, dengan mengambil kira kaedah penyelidikan tambahan.

Untuk kejelasan, video menunjukkan bursitis dan sinusitis lutut:

Di mana untuk melakukan ultrasound dan kos prosedur?

Kaedah diagnostik ultrasound agak murah. Dalam kerangka insurans perubatan wajib, ia dilakukan di poliklinik atau hospital secara percuma. Tetapi ada tolak - prosedur ditetapkan mengikut petunjuk yang tegas, anda harus menunggu lama giliran anda.

Seseorang boleh diperiksa secara bebas di klinik swasta. Kos prosedur bergantung pada wilayah tempat tinggal dan berkisar antara 600 hingga 1500 rubel.

Soalan dan maklum balas pesakit

Pesakit yang diberi diagnostik ultrasound sering mengemukakan soalan mengenai kaedah penyelidikan mana yang lebih baik. Memang, selain ultrasound, ada cara lain untuk memeriksa sendi lutut..

Ultrasound atau MRI sendi lutut - mana yang lebih baik?

Pencitraan resonans magnetik memberikan gambaran lapisan demi lapisan organ yang sedang diperiksa. Ini membolehkan anda mengesan perubahan terkecil. Tetapi MRI adalah prosedur yang agak mahal. Selain itu, tidak setiap institusi perubatan dapat membanggakan kehadiran peralatan tersebut..

Pencitraan resonans magnetik ditetapkan dalam kes diagnostik yang sukar. Pemeriksaan ultrabunyi dilakukan lebih kerap, dan nilai diagnostik kaedahnya setanding dengan MRI.

Apa yang lebih baik untuk dilakukan - ultrasound atau x-ray sendi lutut?

X-ray adalah kaedah diagnostik termurah. Dengan pertolongannya, patah tulang, perubahan arthritis dan arthrosis dapat dilihat dengan jelas. Tetapi beberapa penyakit, misalnya, kista, tidak dapat dilihat oleh sinar-x.

X-ray adalah pendedahan radiasi pada tubuh; ia tidak boleh dilakukan lebih kerap daripada sekali dalam setahun. Ultrasound tidak memberi kesan negatif, jadi prosedurnya selamat walaupun untuk bayi baru lahir..

“Selepas kecederaan, saya mengalami sakit di lutut. Semasa pergerakan, terdengar kerengsaan, rasa tidak selesa dirasakan. Kemudian tumor terbentuk di bawah lutut. Doktor memerintahkan saya menjalani pemeriksaan ultrasound. Prosedurnya sama sekali tidak menyakitkan, saya tidak merasa tidak selesa. Hasilnya adalah sista Baker. Saya dirujuk untuk menjalani pembedahan dan tidak lama kemudian saya dapat berjalan tanpa rasa sakit. "

Ulasan lain dari forum:

Ultrasound lutut adalah prosedur diagnostik yang berkesan yang membolehkan anda mengenal pasti pelbagai penyakit dengan tepat. Tidak memerlukan latihan khas, tidak menyakitkan dan selamat walaupun untuk kanak-kanak.

Tinggalkan komen pada artikel tersebut. Berkongsi maklumat dengan rakan anda di rangkaian sosial.

Ultrasound sendi lutut: petunjuk untuk

Apa yang ditunjukkan oleh ultrasound sendi lutut? Soalan utama yang ditanyakan oleh pesakit sebaik sahaja mereka mendapat rujukan untuk jenis diagnosis ini. Pemeriksaan ultrabunyi adalah kaedah pemeriksaan umum yang memungkinkan untuk mendiagnosis penyakit pelbagai sistem tubuh manusia. Teknik diagnostik sama sekali tidak menyakitkan, oleh itu ia digunakan secara meluas dalam mana-mana cabang perubatan sebagai item wajib ketika memeriksa pesakit.

Struktur sendi lutut

Oleh kerana penyebaran dan pantulan gelombang ultrasonik dari organ yang diperiksa, adalah mungkin untuk melihat keadaan tubuh manusia.

Sendi lutut adalah sendi kedua terbesar di dalam badan manusia. Ultrasound sendi lutut adalah prosedur standard jika seseorang mengadu tidak selesa di kawasan ini.

Sendi lutut itu sendiri mempunyai struktur yang kompleks. Ia berdasarkan hubungan tiga tulang: femur, tibia dan patella. Sambungan tulang antara satu sama lain berlaku dengan bantuan ligamen, di antaranya terdapat banyak. Tetapi yang paling penting dianggap sebagai ligamen anterior dan posterior cruciate, tibial collateral dan peroneal collateral ligaments..

Di samping itu, tisu tulang dikelilingi oleh tendon dan struktur anatomi - enam beg sinovial. Dengan bantuan burs, geseran serat otot dan tendon dipermudah. Dan kerana beban berat dan harian, pelbagai proses patologi dapat terjadi di dalamnya, yang memberi kesan buruk terhadap kesejahteraan seseorang. Sebagai contoh, dengan kerap berjalan, berlari, berjongkok, beban pada sendi meningkat beberapa kali, yang bermaksud bahawa ketidakselesaan itu meningkat. Oleh kerana itu, organ ini rosak, lesu dan boleh kehilangan keupayaan untuk berfungsi dengan normal..

Sekiranya masalah dikesan pada tahap awal, mungkin untuk menyembuhkan penyakit dalam waktu singkat. Apa yang dapat dilihat pada ultrasound lutut:

  • tisu tulang rawan;
  • tulang;
  • ligamen lutut;
  • otot;
  • salur darah;
  • cecair sinovial.

Semasa pemeriksaan ultrasound, tisu tulang akan menonjol dalam warna gelap, kerana cukup padat. Dan kehadiran pelbagai sista atau gelembung akan muncul dalam bentuk formasi cahaya.

Diagnosis penyakit

Pemeriksaan ultrabunyi dapat menunjukkan perkembangan penyakit berikut:

  • osteoartritis;
  • arthrosis;
  • artritis;
  • keradangan sinovium;
  • proses keradangan di kawasan tendon, yang dapat berkembang akibat jangkitan, atau akibat kecederaan;
  • patologi menisci;
  • air mata dan kerosakan pada ligamen;
  • patah tulang;
  • gangguan dalam fungsi sendi yang betul;
  • neoplasma.

Sekiranya perlu, dopplerografi boleh diresepkan, dengan bantuan patologi aliran darah dan saluran yang didiagnosis.

Petunjuk untuk pelantikan ultrasound

Pemeriksaan jenis ini tidak mempunyai batasan umur, sebab itulah ultrasound boleh diresepkan walaupun untuk anak kecil.

Siapa yang memerlukan diagnostik ultrasound

Pertama sekali, keperluan untuk pemeriksaan ini timbul sekiranya terdapat kecurigaan mengenai perkembangan gangguan pada sendi lutut. Diagnosis ini juga wajib dilakukan oleh atlet kerana mereka mengalami tekanan pada sendi lutut. Dengan bantuan kajian ini, kesesuaian profesional seseorang ditentukan sebelum permulaan pertandingan yang bertanggungjawab. Amat penting untuk memantau kesihatan lutut bagi orang yang berisiko: atlet ski, gimnastik, pemain skaters, pemain ski dan lain-lain.

Pemantauan yang lebih baik diperlukan untuk kanak-kanak yang terlibat dalam sukan ini.

Di mana untuk melakukan ultrasound pada sendi lutut

Pertama sekali, anda perlu menghubungi ahli terapi yang boleh menetapkan pemeriksaan ultrasound sendiri atau menghantar kepada pakar yang lebih sempit, misalnya, seorang traumatologist. Setibanya di imbasan ultrasound, diagnosis andaian tertentu akan dibuat ke arahnya, yang dapat disahkan oleh doktor ultrasound. Tidak akan berlebihan jika anda menjalani ujian lain, misalnya, darah atau sinar-X lutut.

Petunjuk apa yang dicatatkan

Ultrasound sendi lutut menunjukkan perubahan pada petunjuk berikut:

  1. Perubahan kontur sendi, iaitu, mereka kelihatan seberapa halus.
  2. Tisu tulang dinilai: keseragaman, keseragaman, meratakan atau penipisan.
  3. Kandungan cecair sinovial dinilai, yang boleh mempunyai beberapa keadaan, disimpan di bawah atau di atas normal.
  4. Filamen, serpihan dapat didiagnosis dalam cecair sinovial. Ia boleh menjadi homogen atau heterogen..
  5. Terdapat pemeriksaan tisu tulang rawan: kontur, ketebalan.
  6. Ruang bersama diperiksa untuk kehadiran penyempitan patologi, pembesaran.
  7. Kehadiran badan bebas didiagnosis.
  8. Meniskus diperiksa dengan teliti.

Di samping itu, petunjuk berikut dinilai:

  1. Patella yang sihat.
  2. Mengalami bursitis atau terjun.
  3. Keadaan ligamen, otot dan tendon.
  4. Kista Becker.
  5. Kehadiran pertumbuhan yang dilokalisasikan pada tulang paha atau tibia.

Kelebihan besar pemeriksaan ini adalah kepantasan hasilnya, iaitu kesimpulan diberikan kepada pesakit beberapa menit setelah diagnosis. Sekiranya imbasan ultrasound dilakukan di klinik daerah, maka prosedurnya adalah percuma. Semasa menghubungi klinik swasta, anda perlu membayar sejumlah wang, yang sangat berpatutan.

Mungkin perlu menghubungi pakar swasta sekiranya klinik mempunyai peralatan yang lebih baru yang membolehkan anda mengkaji sendi dengan lebih mendalam.

Metodologi

Kajian dilakukan pada dua sendi pada masa yang sama, untuk ini pesakit mesti mengambil kedudukan mendatar dan meletakkan roller khas di bawah lutut. Pertama, permukaan depan dan sisi diperiksa, selepas itu pesakit perlu berguling sehingga pakar dapat memeriksa permukaan belakang.

Kajian mengenai sendi yang rosak dan sihat membantu menilai perbezaannya secara visual, dan oleh itu, menghindarkan remeh perubahan.

Oleh itu, ultrasound sendi lutut adalah kaedah yang sangat bermaklumat yang membantu mengesan bukan sahaja penyakit serius, tetapi juga peringkat awal perkembangan proses patologi. Walau bagaimanapun, dalam beberapa keadaan, pemeriksaan tambahan mungkin diperlukan, termasuk radiografi, MRI. Memilih dari dua kaedah ini, adalah lebih baik untuk memilih yang terakhir, kerana tomografi lebih bermaklumat. Dalam hal ini, sinar-X hilang, kerana tidak dapat menjamin hasil seratus persen.

Apa yang ditunjukkan oleh ultrasound sendi lutut?

Walaupun pada masa ini terdapat kaedah diagnostik seperti tomografi terkomputeran dan pencitraan resonans magnetik, kajian ultrasound masih relevan..

Permintaan untuk kaedah ini disebabkan oleh kaedah semudah dan seaman mungkin, tetapi pada masa yang sama ia juga membantu untuk mengenal pasti keadaan tisu lembut dan penghubung, serta tulang rawan. Sekiranya doktor mengesyaki adanya patologi sendi lutut pada anak, pemeriksaan ultrasound akan dilakukan terlebih dahulu, kerana ketersediaannya dan kos yang agak rendah. Apa yang ditunjukkan oleh ultrasound sendi lutut pada orang dewasa, dan dalam keadaan apa pemeriksaan seperti itu dilakukan, setiap orang harus tahu.

Apa yang ditunjukkan oleh ultrasound lutut?

Sejak mendekati usia 15-16 tahun, tisu tulang rawan yang terletak di sendi lutut digantikan oleh struktur tulang, tidak masuk akal bagi pesakit dewasa untuk melakukan pemeriksaan seperti itu. Ini disebabkan oleh fakta bahawa gelombang ultrasound yang dikeluarkan oleh aplikator akan dipantulkan dari struktur tulang dan kembali ke belakang, kerana doktor tidak dapat melihat apa-apa..

Selalunya, traumatologist dan reumatologi ditanya sama ada ultrasound sendi lutut dilakukan pada pesakit dewasa atau lebih baik segera mendaftar untuk kaedah diagnostik lain. Apabila menerima kecederaan serius, adanya sensasi yang menyakitkan dari etiologi yang tidak diketahui, kebanyakan pakar menasihatkan agar lebih mengutamakan sinar-X atau MRI.

Ultrasound ligamen lutut pada orang dewasa hampir tidak berguna, kerana gelombang akan dipantulkan kembali. Keadaannya sama sekali berbeza jika perlu melihat keadaan tisu lembut dan tulang rawan pada anak yang umurnya tidak melebihi 14-15 tahun..

Kaedah ultrasound sendi lutut dapat dilakukan hanya jika tidak ada peralatan lain di institusi perubatan atau jika prosedur tersebut dilakukan oleh doktor yang berkelayakan yang dapat "membaca" maklumat yang diterima dengan betul. Semasa diagnosis, doktor akan dapat menilai keadaan tisu seperti itu secara visual:

  • struktur tulang rawan (bentuk, ketebalan dan tahap kemerosotan);
  • ligamen;
  • kontur artikulasi;
  • kapal dan kapilari;
  • ruang bersama. Untuk membuat diagnosis yang tepat, pakar mesti menilai sama ada nilai ini tidak normal. Jurang sendi dapat disempitkan, normal atau melebar;
  • cecair sinovial. Bukan hanya kuantitinya yang dinilai, tetapi juga ketekalan dan kelikatannya;
  • penampilan struktur tulang;
  • badan asing di sendi.

Kelebihan teknik ini adalah bahawa ia tidak lebih dari 15-20 minit dan benar-benar tidak menyakitkan bagi pesakit. Semasa prosedur, doktor akan membawa aplikator ke sendi yang terjejas, yang akan memaparkan gambar di monitor. Berdasarkan data yang diperoleh, doktor akan dapat mengenal pasti gambaran keseluruhan klinikal..

Penyakit apa yang dapat dikesan

Mana yang lebih baik, ultrasound atau MRI sendi lutut, bergantung pada patologi mana yang disyaki pada pesakit. Sekiranya doktor menganggap perkembangan bursitis, tidak ada gunanya melakukan tomografi magnetik, kerana ultrasound juga akan membantu mengenal pasti masalah dengan cecair sinovial..

Diagnosis jenis ini juga dapat membantu melihat neoplasma, sista dan pengumpulan darah pada sendi lutut. Pada kanak-kanak, ultrasound sendi lutut membantu menentukan pengoksidaan dan pembentukan neoplasma, menunjukkan perkembangan yang tidak normal.

Setelah melihat gambar dan menyahkod ultrasound sendi lutut, doktor akan dapat menentukan patologi mana yang dihadapi pesakit dan membuat salah satu diagnosis berikut:

  • arthrosis;
  • artritis;
  • tendinitis;
  • bursitis;
  • kekalahan meniskus;
  • tendon terseliuh dan pecah;
  • patah tulang;
  • luka kongenital pada bahagian bawah kaki (contohnya, displasia);
  • pembentukan neoplasma asal jinak atau malignan.

Penting! Dengan arthrosis, ultrasound jarang diresepkan, kerana fakta bahawa kaedah diagnostik ini tidak akan membantu menentukan semua perubahan yang merosakkan, yang boleh menyebabkan pesakit diberi rejimen rawatan yang tidak sesuai.

Petunjuk

Oleh kerana pemeriksaan ultrasound pada sendi lutut tidak bermaklumat pada pesakit dewasa, ini paling kerap diresepkan untuk kanak-kanak. Tetapi dalam beberapa kes, pemeriksaan seperti itu dapat dilakukan untuk pesakit dewasa. Biasanya mereka meminta pertolongan dalam kes seperti:

  • keperluan untuk diagnostik segera (selepas kecederaan);
  • pengenalpastian kecergasan profesional dalam atlet;
  • kesakitan berterusan yang muncul selepas kecederaan baru-baru ini;
  • bengkak sendi yang disebabkan oleh sebab yang tidak diketahui;
  • ketidakselesaan berterusan di lutut ketika bergerak;
  • kecurigaan sinovitis dan pengumpulan cecair di sendi.

Juga, tinjauan seperti ini dilakukan secara berkala untuk kanak-kanak yang terlibat dalam sukan aktif (gimnastik, meluncur angka, berlari). Dalam kes ini, pemeriksaan ultrasound membantu menilai keadaan struktur tulang rawan dan penghubung dan mengenal pasti patologi pada peringkat awal..

Kelebihan dan kekurangan

Apa yang lebih baik untuk dilakukan, sinar-X atau ultrasound sendi lutut, bergantung pada jenis diagnosis awal yang dibuat kepada pesakit. Berbanding dengan kaedah diagnostik lain, ultrasound mempunyai kelebihan berikut:

  • prosedur tidak lebih dari beberapa minit;
  • pesakit tidak perlu bersiap sedia untuk diagnosis terlebih dahulu;
  • pemeriksaan seperti itu tidak mempunyai kontraindikasi, ia boleh dilakukan walaupun semasa kehamilan;
  • pemeriksaan ultrasound membolehkan anda mempertimbangkan hampir semua elemen sendi;
  • pada peringkat awal patologi, ultrasound paling baik menentukan struktur dan ketebalan tisu tulang rawan.

Kelebihan diagnosis jenis ini adalah bahawa ultrasound sendi lutut dapat dilakukan hampir di mana sahaja, kerana peralatan tersebut tersedia di hampir semua klinik moden dan hospital perbandaran..

Mengenai kelemahan pemeriksaan ultrasound pada sendi lutut, ini merangkumi hakikat bahawa prosedur tersebut tidak memungkinkan untuk pemeriksaan penuh pesakit dewasa, sebab itulah pilihannya sering bergantung pada teknik lain yang lebih bermaklumat..

Penting! Berapakah kos imbasan ultrasound bergantung pada tempat pemeriksaan dijalankan. Selalunya mereka mengenakan bayaran 550-700 rubel untuk perkhidmatan sedemikian..

Yang merupakan pilihan terbaik: ultrasound atau MRI

Seperti yang ditunjukkan oleh amalan perubatan, banyak doktor terlebih dahulu menetapkan imbasan ultrasound kepada pesakit dan hanya kemudian menghantarnya ke imbasan MRI atau CT. Apakah perbezaan antara MRI dan ultrasound sendi lutut, doktor mesti menjelaskan kepada pesakit semasa rujukan.

Walaupun kedua-dua prosedur ini dirancang untuk menilai keadaan tisu lembut, tulang rawan dan tisu penghubung, mereka mempunyai perbezaan yang ketara:

  1. Harga. Tomografi magnetik berharga beberapa kali lebih tinggi daripada ultrasound, kos minimum perkhidmatan sedemikian ialah 4000 rubel.
  2. MRI akan menunjukkan gambaran yang lebih terperinci dan membantu menilai keadaan bukan sahaja tisu lembut, tetapi juga tulang.
  3. MRI mempunyai bilangan kontraindikasi dan batasan yang lebih besar.
  4. Pengimbas CT tidak terdapat di semua klinik (selalunya swasta).
  5. Tomografi magnetik tidak selalu sesuai untuk pesakit yang berlebihan berat badan.
  6. Gambar yang diperoleh semasa MRI adalah yang paling tepat dan paling bermaklumat.

Walaupun MRI memberikan lebih banyak maklumat, banyak pesakit lebih memilih ultrasound (terutamanya jika perlu untuk menilai keadaan sendi setelah cedera ringan). Ini disebabkan oleh fakta bahawa ultrasound adalah prosedur yang lebih mudah dan berpatutan yang dapat dilakukan di hampir mana-mana institusi perubatan.

Kesimpulannya

Selepas pelantikan pemeriksaan, doktor akan memberitahu anda di mana anda boleh melakukan ultrasound pada sendi lutut. Sekiranya doktor telah menetapkan kaedah diagnostik ini untuk pesakit, jangan bimbang ia tidak berguna dan tidak berkesan.

Latihan menunjukkan bahawa ultrasound juga membantu menentukan keseleo dan pecah ligamen, serta untuk mengenal pasti ubah bentuk tisu..

Ultrasound sendi lutut (kuliah Diagnostik)

Artikel dalam pembinaan.

Kajian ini dilakukan dengan sensor linear 7.5-15 MHz.

Otot terletak sekali di belakang lemak subkutan; terdiri daripada ikatan serat otot yang dililit dalam kantung tisu penghubung. Pada ultrasound, otot adalah heterogen - kumpulan otot hypoechoic memisahkan septa tisu penghubung hyperechoic; arah kumpulan otot adalah berbeza-beza.

Tendon pada ultrasound diwakili oleh pembentukan struktur berserabut dan peningkatan echogenicity, biasanya melebihi echogenicity otot. Semasa mengimbas tendon, sinar ultrasound harus diarahkan tegak lurus ke arah paksinya; dalam kes lain, kawasan hipoechoik muncul dalam struktur tendon (artifak anisotropi). Dengan CDC dalam tendon yang sihat, aliran darah tidak ditentukan, kecuali mesentery tendon.

Dengan tendinitis, proses keradangan pada tendon mendominasi, dan dengan tendinosis, proses distrofik menghancurkan tendon dan struktur muskuloskeletal di sekitarnya. Dengan tendinosis, aduannya sedikit - rasa sakit diekspresikan semasa pergerakan, pada waktu rehat mereka tidak dapat dilihat; bahaya tendon terkoyak dari titik lekatan.

Bursae terletak di tempat geseran paling besar, di mana tendon atau otot bersebelahan dengan tulang yang menonjol; dinding bursa menyatu dengan otot dan tulang atau tendon. Sebilangan bursae berkomunikasi dengan rongga sendi. Pada ultrasound, sejumlah kecil cecair dalam beg ditakrifkan sebagai jalur anechoik sempit.

Bursitis - keradangan bursa tendon (bursa); aduan pembengkakan ringan dan kemerahan kulit pada unjuran beg; sendi dan bengkak mungkin kurang menyakitkan, dan tidak ada sekatan pergerakan pada sendi. Pada ultrasound, peningkatan jumlah kandungan cecair ditentukan di dalam beg: cecair serous anechoic homogen, kandungan keruh heterogen semasa jangkitan atau bursitis hemoragik, dalam proses kronik dinding begnya padat.

Ligamen menghubungkan tulang bersama-sama; strukturnya serupa dengan tendon. Ligamen intra-artikular anterior dan posterior cruciate sukar untuk dilihat, kerana tidak mungkin meletakkan transduser tegak lurus dengan paksi mereka. Pada ultrasound, ligamen berlapis kerana gentian selari hyperechoic, ligamen cruciate adalah hypoechoic.

Sendi lutut dibentuk oleh kondilus femur dan tibia, serta patella. Tulang pada ultrasound ditakrifkan sebagai struktur linear hiperechoik, kontur tulang harus jelas, sekata dan berterusan. Pada kanak-kanak, terdapat zon pertumbuhan epifisis, pulau osfikasi epifisis, perubahan reaktif pada periosteum sering dapat dilihat.

Kapsul artikular dipasang berhampiran tepi permukaan artikular, tumbuh dengan kuat bersama dengan periosteum dan membentuk rongga tertutup; mempunyai lapisan sinovial berserabut dan dalaman; sinovium menghasilkan bahan melekit untuk menghilangkan geseran permukaan artikular.

Permukaan artikular ditutup dengan tulang rawan hyaline, yang memudahkan gelongsor. Tulang rawan hyaline pada ultrasound - di atas penonjolan tulang terdapat struktur hipoechoik homogen avaskular, pada kanak-kanak di bawah 10 tahun ia boleh menjadi heterogen kerana kemasukan hiperechoik tanpa bayangan akustik. Ketebalan tulang rawan hyaline hingga 3 tahun 5-9 mm, pada usia 3-6 tahun 4-6 mm, pada usia 7-14 tahun 3-5 mm, pada usia lebih dari 14 tahun 2-3.5 mm.

Menisci intra-artikular terdiri daripada tisu kartilaginosa berserat berbentuk segitiga; pinggir luar tumbuh bersama dengan kapsul artikular, bahagian dalamnya diasah dalam bentuk baji dan menembusi ke rongga sendi. Pada ultrasound, menisci melambung ke rongga sendi lutut - struktur segitiga peningkatan echogenicity dan echostructure homogen, dengan kontur yang jelas dan sekata.

Akses depan

Pesakit terlentang dengan lutut dibengkokkan pada suhu 30-45 °. Pendekatan anterior menilai tendon otot femoris quadriceps, volvulus patellar dan bursa, kontur dan tulang rawan kondyles femur, patella dan bursa subkutan, ligamen patela, bursae patellar dangkal dan dalam, badan berlemak pada sendi lutut.

Ultrasound tendon Quadriceps femoris

Sensor diletakkan di atas patela dalam unjuran tendon quadriceps. Tendon terdiri daripada empat ikatan yang bersambung secara jauh ke kepala otot lurus, pertengahan, lateral dan medial. Penting untuk memeriksa keseluruhan panjang tendon dari tempat penyisipan di pinggir atas patella hingga peralihan ke otot..

Satu tugas. Pada ultrasound, bahagian membujur melalui tendon otot quadriceps: dari pinggir atas patella (NK), struktur berserabut peningkatan echogenicity (antara anak panah); tepi tendon hiperechoik, kerana tidak ada sinovium; lapisan pembahagi hiperechoik nipis dapat dilihat di antara bundel untuk kepala otot lurus, pertengahan, lateral dan medial.

Satu tugas. Pada ultrasound, penampang melalui tendon otot quadriceps: tulang rawan hyaline dari kondoral femoral adalah struktur gema hipoechoik, homogen, ketebalan seragam; struktur empat ikatan otot quadriceps diperiksa secara dekat.

Satu tugas. Pada ultrasound, pada titik lampiran tendon otot quadriceps femoris ke patella, terdapat zon hypoechoic, air mata kecil di kawasan posterior (anak panah), kemasukan hiperechoik, peningkatan vaskularisasi. Kesimpulan: Tendinosis tendon quadriceps distal.

Satu tugas. Selepas jatuh ke lutut, terdapat rasa sakit yang tajam; pesakit tidak boleh meluruskan kaki. Pada ultrasound, di tapak tendon quadriceps, terdapat zon hipoechoik heterogen dengan kontur yang tidak rata, serat tendon tidak dapat dikesan. Kesimpulan: Pecahnya tendon quadriceps femoris. Hematoma.

Satu tugas. Pada ultrasound, tendon merobek salah satu kepala otot quadriceps femoris: robek lengkap tendon dan penarikan otot rektus; di belakang otot rektus, otot perantaraan echogenicity dan echostructure normal, tendon tidak terganggu.

Beg patella untuk ultrasound

Di bawah tendon otot quadriceps pada pad lemak adalah supra-patella, biasanya sejumlah kecil cairan dapat dilihat di dalamnya.

Sehingga akhir 4 bulan perkembangan intrauterin janin, rongga sendi lutut dari kantung supra-patellar dipisahkan oleh lipatan supra-patellar, pada akhir 5 bulan ia dikurangkan sebahagian atau sepenuhnya.

Tahap pengurangan lipatan supra-patellar: beg supra-patellar tertutup; lipatan supra-patellar mempunyai satu atau lebih lubang; helai tisu penghubung yang tersisa kelihatan, selalunya dari dalam; penglibatan lengkap lipatan supra-patellar.

Satu tugas. Pada ultrasound pada supra-patellar bursa, efusi heterogen dengan tahap penggantungan halus; beg itu dipisahkan dari rongga sendi oleh struktur linear tisu penghubung (anak panah) - lipatan supra-patellar. Cecair hemoragik disedut dari kantung supra-patellar tanpa tanda-tanda keradangan.

Satu tugas. Pada ultrasound, bahagian membujur (1) dan melintang (2) bursa patellar: efusi ditentukan, membran sinovial menebal, vaskularisasi ditingkatkan, septum pusat ditebak. Kesimpulan: Sindrom lipatan supra-patellar, sinovitis tempatan.

Dalam 85% kes, bursa patellar berkomunikasi dengan kilasan sendi patela anterior. Kemudian cecair di dalam beg supra-patellar menunjukkan efusi pada rongga sendi - sinovitis eksudatif, percambahan sinovium - sinovitis eksudatif-proliferatif.

Sekiranya terdapat efusi pada supra-patellar volvulus dan bursa, penting untuk memeriksa putaran medial dan lateral sendi, transduser diposisikan melintang ke dalam dan ke luar dari patella.

Satu tugas. Pada ultrasound, efusi pada beg supra-patellar: pada tekanan normal sensor echocardiographic sinovitis eksudatif sederhana; dengan tekanan sensor yang berlebihan, beg itu menyempit dan ilusi membran sinovial yang menebal tidak rata muncul - gambar gema sinovitis eksudatif-proliferatif.

Satu tugas. Seorang gadis berumur 10 bulan. Ultrasound patella dan kondilus kepadatan tulang rawan, zon pertumbuhan dapat dilihat; terdapat efusi dalam volvulus supra-patellar, sinovium menebal, dan vaskularisasi meningkat dengan ketara (2, 3, 4). Kesimpulan: Sinovitis eksudatif-proliferatif.

Lipohemarthrosis disebabkan oleh penyemperitan lemak dan darah dari sumsum tulang ke ruang sendi selepas patah tulang intra-artikular. 97% pesakit dengan patah lutut intra-artikular mempunyai lipohemarthrosis.

Satu tugas. Ketika jatuh dari dinding, bengkak, sakit dan batasan pergerakan pada sendi lutut muncul. Dua hari kemudian, pada ultrasound, tendon otot quadriceps tidak rosak; dalam volvulus supra-patellar dan bursa efusi ketara dari penggantian lapisan hiper dan anechoik. Kesimpulan: Lipohemarthrosis sendi lutut, kemungkinan patah tulang intra-artikular. Pada CT, lipohemarthrosis; patela dipindahkan secara lateral, kecacatan besar pada margin medial; kecacatan pinggir sisi condyle femoral distal; serpihan tulang di tisu sekitarnya.

Satu tugas. Sinovitis villonodular berpigmen adalah percambahan perlahan sinovium sendi besar; pertumbuhan nodular dan vena terbentuk, yang dapat dipisahkan dan membentuk "tikus artikular"; disertai dengan pengumpulan efusi hemoragik, pemendapan hemosiderin dan perkembangan sinovitis reaktif; kursus yang panjang membawa kepada kemunculan perubahan degeneratif pada tulang rawan artikular.

Tulang rawan femur pada ultrasound

Satu tugas. Untuk memeriksa rawan hyaline pada kondoral femoral, lutut dilenturkan ke kedudukan 90 °, transduser melintang berada di atas patela. Pada ultrasound, ketebalan tulang rawan pada kondyle femur dinilai pada bahagian melintang: struktur hipoechoik avaskular homogen di atas kondom femur; ketebalan tulang rawan menurun sedikit dari pusat ke pinggiran.

Perubahan degeneratif-distrofik pada tulang rawan pada ultrasound

0-1 darjah
Darjah 2
Gred 3
4 darjah

Osteophytes di kawasan medial condyles pada ultrasound

dengan osteoartritis yang cacat: edema sederhana atau tidak ada; rawan hyaline ditipis secara tidak rata, kemasukan hiperechoik muncul; membran sinovial menebal fokus hingga 1-3 mm; jumlah echostruktur homogen efusi sederhana; permukaan artikular cacat teruk oleh osteofit.

dengan rheumatoid arthritis: edema teruk; rawan hyaline pada peringkat awal dapat tetap normal dan bahkan menebal kerana bengkak, kemudian merata menjadi lebih nipis, kista, hakisan dan bisul muncul; sinovium ditebal secara tempatan atau difus hingga 5-8 mm, pertumbuhannya berpanjangan; terdapat banyak efusi - penggantungan tersebar halus dan sederhana; permukaan artikular diratakan, cacat ketara.

Ultrasound Patella

Tugasan Double patella

Bursitis prepatellar - bursitis jenis ini terletak betul-betul di bawah kulit pada patela, ia tidak dikomunikasikan dengan rongga sendi lutut. Sekiranya terdapat lecet atau luka pada kulit patela, maka bursitis jenis ini mudah dijangkiti. Satu tugas. Bursitis persediaan.

Satu tugas. Bursitis prepatellar

Satu tugas. Persediaan bursitis hemoragik

Ligamen patela sendiri pada ultrasound

Sensor diletakkan di bawah patela dalam unjuran ligamen patellar. Periksa keseluruhan panjang ligamen dari tapak lampiran di pinggir bawah patella hingga tuberosity tibia, sambil menilai keadaan badan berlemak lutut dan kapsul sendi subpatellar.

Satu tugas. Pada ultrasound, bahagian membujur dan melintang ligamen patellar (antara anak panah): dari pinggir bawah patella hingga tuberosity tibia, struktur berserat yang meningkat secara echogenicity; di atas patella, serat dari tendon otot quadriceps ke tendon patella (patella - tulang sesamoid); di belakang ligamen adalah badan berlemak sendi lutut dan beg patela dalam.

Satu tugas. Tendinosis tendon ligamen patela proksimal dengan fokus hipoechoik yang menebal dengan neovascularity.

Satu tugas. Lutut pelompat adalah patella dengan garis besar yang tidak rata. Semasa diperiksa, tidak ada efusi sendi lutut yang kelihatan dan mempunyai gerakan yang lengkap; sedikit kelembutan pada palpasi sisipan tendon patela proksimal. Pada ultrasound, di ligamen patela sendiri di tempat lampiran ke tiang bawah patela, zon hipoechoik dengan kemasukan hiperechoik, vaskularisasi ketara; lapisan kortikal patela tidak sekata. Kesimpulan: tendinopati patellar.

Satu tugas. Kecederaan badan Hoffa


Satu tugas. Ligamen patellar distal.

Penyakit Schlatter pada ultrasound

Infrapatellar bursitis - Bursitis ini terletak di bawah patela, tepat di belakang ligamen. Beg dilindungi oleh ligamen, jadi kerosakan pada ligamen menyebabkan keradangan pada beg.

Satu tugas. Schlatter - tuberositi kontur yang tidak sekata, tendinosis, bursitis.


Satu tugas. Seorang pesakit yang didiagnosis menghidap penyakit Osgut-Schlater mengadu sakit di tibia. Sejarah kecederaan lutut 10 tahun yang lalu. Pada ultrasound pada ligamen patela distal, struktur hiperechoik kecil dengan bayangan akustik posterior, berukuran 0.5x0.7 cm; tanda gema tendon robek dan bursitis patellar tidak ditentukan, vaskularisasi ligamen dan tisu sekitarnya tidak berubah. Kesimpulan: Serpihan tulang di ligamen patela distal. Menurut data sinar-X, fragmen tulang ditentukan, yang dapat ditafsirkan sebagai akibat dari fraktur avulsi, mengingat sejarah kecederaan.

Akses medial

Pendekatan ini memberikan visualisasi ligamen lateral dalaman, badan meniskus dalaman, dan bahagian medial ruang artikular.

Pesakit berada dalam keadaan terlentang, anggota badan diluruskan. Sensor dipasang pada permukaan medial sendi, dalam kedudukan membujur, di sepanjang garis tengah berhubung dengan ruang sendi. Sekiranya sensor dipasang dengan betul, ruang sendi harus kelihatan dengan jelas di skrin monitor. Meningkatkan visualisasi meniskus dapat dicapai dengan melenturkan kaki pada sendi lutut hingga 45-60 darjah.

Keadaan ruang sendi, kontur tulang paha dan tibia, ketebalan dan keadaan rawan hyaline, kehadiran efusi di rongga sendi dinilai.

Di atas ruang sendi, serat ligamen lateral medial dapat dilihat, yang bermula dari bahagian proksimal medial condyle femur dan melekat pada bahagian proksimal metafisis tibial. Untuk meningkatkan visualisasi badan meniskus dalaman, anggota badan mesti diputar ke luar, sementara terdapat perbezaan ruang sendi, dan meniskus terletak di belakang ligamen lateral medial.

Dari pendekatan medial, kadang-kadang mungkin untuk memvisualisasikan ligamen anterior cruciate. Untuk ini, pesakit diminta membengkokkan kaki di sendi lutut sebanyak mungkin. Dalam kes ini, sensor diletakkan di bawah patela dan satah pengimbasan diarahkan ke rongga sendi. Tanda tempat bertulang adalah condyle femur dan epicondyle tibia. Serat ligamen anterior cruciate dilihat secara separa. Oleh kerana kesan anisotropi, ligamen boleh menjadi hipoechoik, dan hanya sebahagian daripada serat yang terletak tegak lurus dengan sinar ultrasound akan menjadi hiperechoik.

Bursitis Anserine (bursitis kaki gagak) - bursa sangat kecil tetapi sangat menyakitkan. Tendon tiga otot (penjahit, anggun dan semitendinos) melekat pada tibia pada satu titik, menyerupai kaki angsa. Kawasan ini terletak 4 cm di bawah celah sendi lutut di sepanjang permukaan dalam. Pada pemeriksaan dan palpasi, ternyata ini bukanlah patologi sendi seperti pada kawasan kaki gagak. Kesakitan dengan bursitis anserin meningkat ketika menaiki tangga, dan dengan arthrosis - ketika turun. Khas untuk jenis bursitis ini adalah "sakit awal" - sakit pada permulaan berjalan setelah duduk lama.

Kerosakan meniskus pada ultrasound


Satu tugas. Kista meniskus. Sakit sampingan di lutut. Sebelumnya, tidak ada kecederaan, tetapi ketidakselesaan berterusan, terutama dengan lutut. Pada pemeriksaan, tidak ada lesi penyebaran, cystic, tidak dapat dikompresi, non-vaskular, anechoic pada garis lateral sendi, yang nampaknya berkaitan dengan meniskus lateral dan garis sendi. Pesakit mungkin mengalami pembengkakan dan ketidakselesaan di kawasan sendi, dan mungkin mengurangkan jarak pergerakan. Kista meniskus adalah lesi sista yang jelas terletak di pinggir pinggir meniskus dan sering dikaitkan dengan air mata meniskus mendatar. Kista meniskus dapat dikendalikan dengan menggunakan aspirasi yang disasarkan, tetapi kemungkinan berkaitan dengan kelainan meniskus, yang harus dipertimbangkan. Pada MRI, terdapat isyarat tinggi di tanduk anterior, dan badan meniskus lateral meluas ke kawasan lobular isyarat cecair anterior dan lateral, yang sepadan dengan pecah dan sista meniskus. Beberapa partisi kelihatan dalam ini..

Akses sisi

Pendekatan ini memberikan visualisasi bahagian distal fasia lata paha, tendon hamstring, ligamen lateral lateral, bahagian distal tendon bisep, badan meniskus luaran, dan bahagian lateral ruang artikular.

Pesakit berada dalam kedudukan terlentang, kaki dibengkokkan pada sendi lutut pada sudut 30-45 darjah, dipusingkan ke dalam. Sensor dipasang di permukaan sendi bersama, dalam kedudukan membujur, di sepanjang garis tengah berhubung dengan ruang sendi. Tanda tempat tulang adalah kepala fibula, tuberkel Gerdian tibia, condyle lateral femur.

Imbasan kranial memeriksa gentian fasia fasia pinggul. Titik rujukan tulang untuk melekatkan gentian tendon adalah tubercle Gerdiev pada permukaan anterior-lateral tibia.

Di antara tubercle Gerdian tibia dan condyle lateral femur di takik adalah tendon otot popliteal, yang melekat pada permukaan posterior tibia. Sebahagian dari tendon ini dapat dilihat ketika mengimbas ligamen lateral lateral.

Serat ligamen lateral melepasi ruang sendi. Ligamen lateral lateral bermula dari condyle femoral lateral, melewati tendon hamstring dan melekat pada kepala berserabut, bergabung dengan gentian kepala lateral bisep femoris.

Dengan kedudukan tetap sensor di kawasan kepala berserabut dan putaran hujung proksimal sensor ke bawah, tendon kepala lateral bisep femoris ditentukan.

Untuk menilai badan meniskus luaran atau untuk menentukan integriti serat ligamen lateral luaran, anggota badan mesti diputar ke dalam, sementara meniskus terletak di belakang ligamen lateral luaran dan dipisahkan dari seratnya oleh tendon otot popliteal.

Akses belakang

Dengan akses ini, ikatan neurovaskular fossa popliteal, kepala medial dan lateral otot gastrocnemius, bahagian distal dari serat tendon semimembranosus, tanduk posterior meniskus dalaman dan tanduk posterior meniskus luaran, ligamen cruciate posterior divisualisasikan.

Pesakit berada dalam keadaan rawan. Sensor terletak melintang ke paksi panjang anggota badan di fossa popliteal. Bundel neurovaskular dipindahkan secara lateral di fossa popliteal. Arteri popliteal terletak di belakang urat, di bawah kumpulan otot popliteal dilihat. Imbasan panorama menggunakan pemetaan tenaga dapat mengesan perjalanan arteri popliteal.

Tendon kepala medial dan lateral otot gastrocnemius berasal dari permukaan condylar femur yang sesuai. Tendon semimembranosus melekat pada permukaan postero-medial tibia proksimal.

Di antara tendon semimembranosus dan kepala medial otot gastrocnemius adalah bursa kecil, yang biasanya mengandungi leher kista Baker. Tanda tempat untuk visualisasi beg ini dalam imbasan melintang adalah: permukaan posterior kondilus tengah femur, ditutup dengan tulang rawan hyaline, tendon semimembranosus, serat otot gastrocnemius.

Dengan imbasan longitudinal fossa popliteal, sensor dipindahkan secara lateral dan diputar mengikut satah rongga sendi. Dalam kes ini, tanduk posterior meniskus luaran dilihat. Ligamen cruciate posterior juga dilihat dari kedudukan ini, dengan transduser diputar berlawanan arah jarum jam 30 darjah ketika memeriksa anggota badan kanan dan 30 darjah mengikut arah jam semasa memeriksa anggota badan kiri. Ligamen cruciate posterior, serta anterior, sebahagiannya dilihat. Seratnya hypoechoic kerana kesan anisotropi.

Untuk menilai tanduk posterior meniskus medial, adalah perlu untuk menukar transduser secara mediasi dalam fossa popliteal dan mendapatkan gambaran serat tendon dari kepala medial biceps femoris yang melekat pada epicondyle medial tibia. Dari kedudukan ini, badan meniskus medial divisualisasikan.

Dari pendekatan posterior, juga memungkinkan untuk menilai saraf peroneal, yang, meninggalkan bahagian lateral saraf sciatic di femur distal, mengikuti sisi dan bawah di sepanjang permukaan posterior tendon bisep femoral distal sehingga peralihan ke kawasan popliteal, kemudian di sekitar kepala fibula ke permukaan anterior kaki. Di kawasan ini, kerosakan saraf sering berlaku di antara gentian terowong berserabut..

Popliteal bursitis (Baker cyst) - terletak di bahagian belakang lutut di fossa popliteal. Di bahagian dalam lutut, terdapat beg popliteal yang dikenali sebagai Baker cyst. Ia hanya dapat dilihat apabila lutut dibengkokkan, sebaik sahaja kaki dibengkokkan, kista tersembunyi. Jarang berlaku sebagai rongga bebas, biasanya berkomunikasi dengan rongga sendi melalui sambungan injap, cecair dapat mengalir hanya dalam satu arah, dari sendi ke bursa, di mana ia biasanya diserap. Dengan bursitis ini, ada rasa sakit di lutut, yang meningkat dengan jongkok, akan ada batasan pergerakan di sendi lutut.

Kista Baker pada ultrasound

Satu tugas. Seorang pesakit dengan ketidakselesaan di fossa popliteal. Pada ultrasound, sista Baker dengan septa, vaskularisasi di sekitar perimeter dipertingkatkan. Kesimpulan: Baker Cyst.

Neoplasma tisu lembut pada ultrasound

Satu tugas. Kecacatan vaskular lutut

Satu tugas. Sakit lutut anterior selama 6 bulan dengan sejarah latar belakang pembinaan semula ligamen anterior cruciate. sakit di tibia. Mereka ingat kawasan pembengkakan yang lebih kecil sekali sekala muncul di bahagian depan kaki bawah dalam beberapa bulan terakhir. Terdapat pelbagai gerakan di lutut. Terdapat beberapa kelembutan setempat, di tengah-tengah tuberositi tibial, tepat di mana bekas luka ACL. sisipan tendon patellar dan tuberosity tibial masih utuh. Tidak ada bukti bursitis infrapatila dalam. Terdapat lesi anechoic yang tidak dapat dikompresi ke tibial tuberosity yang nampaknya berkaitan dengan tibial cortex pada parut ACL. Tidak ada pembuluh darah yang kelihatan. Ia tidak boleh dimampatkan, dan nampaknya ada kaitan yang jelas antara penyimpangan kortikal. Kecederaan itu menyakitkan di bawah tekanan probe, meniru gejala pesakit.
Semasa melihat gambar, sekumpulan cecair kelihatan di kaki depan. Pendapat Ganglion Pretibial Kesimpulan: Hygroma Pretibial.

Ia Adalah Penting Untuk Mengetahui Tentang Gout