Kesakitan tidak selalu disebabkan oleh faktor luaran: ia sering timbul akibat trauma yang dialami, tekanan dalaman yang berpanjangan atau pemikiran yang kita fikirkan setiap hari.

Mungkinkah ada penyebab kesakitan dan bagaimana keadaan, kepercayaan dan pengalaman mempengaruhi tubuh kita??

Penyakit psikosomatik - apa itu?

Ini adalah penyakit yang disebabkan oleh konflik dalaman dan ketidakharmonian dalam diri seseorang, pemikiran dan keputusannya, yang membahayakan dan memusnahkan tubuh dan jiwa. Penyakit seperti itu mungkin tidak mendapat penjelasan, misalnya, dalam diet seseorang atau dalam gaya hidupnya - selalu ada sebab di dalam pesakit.

RUJUKAN: Psychosomatics adalah sains yang mengkaji pengaruh faktor psikologi terhadap fisiologi.

Gejala khas

Kerana kekurangan ekspresi banyak emosi, pengalaman, keraguan diri dan penekanan kehendak, terdapat ketegangan di leher dan dada. Ia menekan vertebra, menyebabkan rasa berat di bahagian belakang, beban tertentu yang dipikul oleh seseorang.

Ketegangan dan kekakuan begitu kuat sehingga timbul rasa sakit di kawasan ini. Kelemahan, mudah marah dan tidur mungkin terganggu, dan sensasi menyakitkan boleh merebak ke lengan bawah dan tangan.

Dari mana datangnya kesakitan?

Tubuh kita dirancang untuk memberi isyarat bahawa kita perlu merasakan - dan menyelesaikan masalahnya. Contohnya, tangan anda sejuk dan anda merasa sakit kerana ini, dan untuk menghentikan kesakitan, anda perlu memanaskan tangan anda, meletakkan sarung tangan di atasnya, menggerakkan jari anda - dan ketika tangan anda menghangatkan, rasa sakit akan hilang dengan segera.

Ia sama dengan psikosomatik: kesakitan di sini tidak sengaja, hanya luka atau masalah yang dapat dilihat dengan mata kita, tetapi alasan dalaman tidak begitu mudah dicari.

Punca kejutan psikosomatik

Masalah psikologi yang berkaitan dengan kehendak, dedikasi, kepercayaan pada diri sendiri, mempengaruhi kesihatan tulang belakang: jadi psikosomatik osteochondrosis serviks (selepas ini - KEDAI) mencerminkan kedegilan dalaman seseorang dan ketidakselesaannya di hadapan keadaan semasa, yang dia terpaksa bertahan, mematuhi kehendak seseorang, misalnya, bos atau ketua keluarga.

Lama kelamaan, penentangan ini menyebabkan ketegangan di leher dan mempengaruhi proses metabolik dan peredaran darah di KEDAI. Otot leher boleh sakit kerana penderitaan yang berkaitan dengan ketidakupayaan untuk bergerak: ada sekatan, larangan terhadap tindakan yang anda perlukan atau ingin lakukan, tetapi itu mustahil, berbahaya atau tidak sesuai.

Gambaran psikologi keperibadian

Tali leher mencerminkan tanggungjawab kita terhadap keputusan dan dedikasi, dan keinginan yang sering ditekan untuk menjadi pemimpin, tekanan moral yang tinggi mengikat leher.

Seseorang menghadapi kesukaran hidup dan pada masa yang sama menolak pertolongan orang lain, mereka tidak pernah memintanya - ini hanya meningkatkan ketegangan di leher, dan kemudian menyebabkan kekurangan zat tulang belakang di leher.

Penderita KEDAI adalah orang yang hilang kepercayaan pada diri sendiri, terkulai dan tidak mahu maju kerana rasa tidak selamat dan kekangan. Ketakutan dan kebimbangan yang berterusan melumpuhkan kehendak. Sakit leher dan kelenturan berterusan menunjukkan orang yang menundukkan kepala di hadapan kesukaran dan masalah..

RUJUKAN: Leher adalah jambatan antara badan dan minda, iaitu perasaan dan kepala. Segala masalah dengannya menunjukkan bahawa perasaan dan fikiran saling bertentangan..

Cara mengatasi penyakit?

Psikoterapi

Masalah leher mencerminkan ketidakselesaan dan ketidakupayaan seseorang untuk menyesuaikan diri dengan keadaan dan keadaan hidup yang baru. Penting untuk mengenali masalah, ketakutan, rasa tidak puas hati terhadap diri sendiri, orang lain - sehingga mengambil langkah menuju kesihatan tubuh anda. Setelah menyelesaikan masalah, meninjau asal usulnya dan sikapnya terhadap apa yang terjadi, kepercayaan yang mendalam - seseorang dapat mengubah keadaan kesihatannya dan memperbaikinya.

Tetapi tidak semua orang bersikap jujur ​​dengan diri mereka sendiri untuk mengakui masalah mereka dan melihatnya, jadi di sini anda memerlukan bantuan pakar yang akan membantu anda lebih mendalam, memahami dan menyelesaikan sebab-sebab penyakit ini dan memulihkan kesihatan seseorang, baik dari segi moral dan fizikal..

Terapi ubat

Menghilangkan sindrom kesakitan, melegakan keradangan dan mencegah kemusnahan lebih lanjut dengan KEDAI, ubat boleh:

  • Analgesik yang mengurangkan kesakitan, membantu mengurangkan keadaan fizikal dan mental pesakit: Novocain, Reopirin, No-shpa, Analgin.
  • Kumpulan farmakologi anti-radang bukan steroid yang mengurangkan demam dan menghilangkan rasa sakit: Diclofenac, Voltaren, Nise, Ibuprofen.
  • Aplikator topikal: Hidrokortison, Dimexide.
  • Ubat-ubatan yang melegakan kekejangan otot: Baclofen, Sirdalud, Botox, Miolastan.

Doktor mengesyorkan menjalani rawatan bersama dengan urutan, serta menghabiskan lebih banyak masa dalam pergerakan aktif dan di udara segar.

Gaya hidup aktif dan pemakanan yang betul

Kumpulan latihan untuk osteochondrosis serviks dipilih sedemikian rupa untuk menghilangkan beban di leher secara maksimum dan untuk menguatkan ototnya. Latihan ini berfungsi pada otot-otot di bahagian belakang, kaki, lengan, dan perut. Ia mesti dilakukan setiap hari - dan tidak lama lagi peredaran darah di tulang belakang dan otot akan bertambah baik..

KEDAI dapat dicegah dengan mengelakkan tekanan statik dan mekanikal pada tulang belakang, hipotermia dan duduk lama di komputer. Anda harus makan makanan yang kaya dengan fosforus, magnesium dan kalsium - makanan laut, minyak ikan, sayur-sayuran, buah-buahan, sayur-sayuran dan produk tenusu.

RUJUKAN: Bekerja di komputer berguna untuk berehat selama 10-15 minit untuk latihan khas: dengan cara ini anda tidak akan membiarkan stagnasi di tulang belakang dan akan merasa lebih ceria.

Kesimpulannya

Masalah osteochondrosis tulang belakang serviks sering disebabkan oleh psikosomatik, jadi penyelesaiannya tidak dapat dikurangkan hanya untuk rawatan ubat: hasilnya tidak akan bertahan lama, dan rasa sakit akan kembali lagi.

Oleh itu, jika anda berhasrat untuk meningkatkan kesejahteraan, menghilangkan rasa sakit dan memulihkan KEDAI, penting bukan sahaja untuk melibatkan diri dalam kesihatan fizikal, tetapi juga kepada dunia dalaman anda, belajar memahami sebab-sebab kesakitan dan gangguan di dalam badan. Baca lebih lanjut mengenai akibat penyakit ini di sini.

Proses memperbaiki osteochondrosis serviks harus dilakukan di kompleks, termasuk bekerja dengan psikoterapis, terapi fizikal dan sekiranya sakit akut - ubat yang diperlukan yang ditetapkan oleh doktor yang hadir. Pantau kesihatan anda dan bergerak lebih banyak tanpa stagnasi - senaman dapat meningkatkan mood!

Psikologi Penyakit: Punggung: bahagian bawah, tengah dan bahagian atas

1. KEMBALI: JABATAN TINGGI - (Louise Hay)

Kekurangan sokongan emosi. Keyakinan untuk tidak disayangi (tidak disayangi). Pembendungan perasaan.

Penyelesaian yang mungkin untuk mempromosikan penyembuhan

Saya sayang diri saya dan memperlakukan diri saya dengan persetujuan. Hidup menyokong dan menyayangi saya.

2. KEMBALI: JABATAN TINGGI - (V. Zhikarantsev)

Kekurangan sokongan emosi. Rasa tidak disayangi. Menahan perasaan cinta.

Penyelesaian yang mungkin untuk mempromosikan penyembuhan

Saya suka dan menyetujui diri dan tindakan saya. Hidup menyokong dan menyayangi saya.

3. KEMBALI: WILAYAH RENDAH - (Louise Hay)

Takut mempunyai wang. Kekurangan sokongan kewangan.

Penyelesaian yang mungkin untuk mempromosikan penyembuhan

Saya mempercayai proses kehidupan. Semua yang saya perlukan akan diberikan kepada saya. Saya selamat.

4. KEMBALI: JABATAN RENDAH - (V. Zhikarantsev)

Ketakutan disebabkan oleh kekurangan wang. Kekurangan sokongan kewangan.

Penyelesaian yang mungkin untuk mempromosikan penyembuhan

Saya mempercayai proses kehidupan. Semua yang saya perlukan akan selalu datang kepada saya. Saya selamat.

5. KEMBALI: JABATAN TENGAH - (Louise Hay)

Rasa bersalah. Ketidakupayaan untuk berpisah dengan masa lalu. Keinginan untuk bersendirian.

Penyelesaian yang mungkin untuk mempromosikan penyembuhan

Saya berpisah dengan masa lalu. Saya bebas (percuma), saya dapat terus memancarkan cinta.

6. KEMBALI: JABATAN TENGAH - (V. Zhikarentsev)

Wain. Mengunci diri pada semua yang "disumbat" di sana. "Lepaskan saya".

Penyelesaian yang mungkin untuk mempromosikan penyembuhan

Saya melepaskan diri dari beban masa lalu. Saya bebas (percuma) dan saya dapat bergerak maju dengan cinta di hati saya.

Psikosomatik tulang belakang

Keadaan tulang belakang bergantung pada bagaimana seseorang berfikir dan hidup. Oleh itu, psikosomatik tulang belakang mempengaruhi kesihatan manusia..

Tulang belakang adalah teras manusia, yang bergantung pada postur, gaya berjalan, kestabilan. Adalah penting bahawa seseorang tidak menghadapi masalah dengan pelbagai bahagian tulang belakang. Gaya hidup orang penting di sini - bagaimanapun juga, mereka yang tidak yakin pada diri sendiri, mempunyai kemahuan rendah, dipanggil tanpa putaran. Patologi tulang belakang, khususnya (jika anda tidak mengambil kira trauma), adalah akibat gangguan hidup, pengekangan emosi, kesalahpahaman dunia sekitar.

Penyakit lumbar boleh berlaku dengan pelbagai sebab. Kekurangan wang, kekurangan aset material, seperti kereta, pangsapuri, rumah, dan lain-lain boleh memberi kesan negatif. Sakit belakang yang rendah berlaku kerana gaji yang rendah, sementara seseorang bekerja tanpa lelah. Ketidakupayaan untuk melihat orang yang disayangi, kompleks rendah diri dan memandang rendah kepentingannya juga boleh menyebabkan patologi tulang belakang.

Punca Umum Sakit Belakang

  • Mengekang kemarahan, kebencian, ketakutan
  • Tekanan berterusan, kemurungan
  • Berada dalam keadaan bimbang
  • Rasa tidak puas hati terhadap diri sendiri dan orang lain

Tidak berdaya, tidak mampu menyelesaikan atau menyelesaikan masalah

Sebilangan besar masalah ini dialami oleh setiap orang, tanpa mengira usia dan keadaan materialnya. Tetapi tidak semua orang dapat menyelesaikannya - beberapa orang berjaya melawan penyakit, dan ada yang menjalani rawatan yang lama, tetapi tidak berkesan. Dalam semua kes, adalah perlu untuk mengenal pasti punca masalah dan mula menyelesaikannya secepat mungkin..

Apa yang mempengaruhi penampilan penyakit tertentu

Osteochondrosis tulang belakang serviks muncul pada seseorang yang selalu tidak berpuas hati dengan dirinya dan persekitarannya, memaksakan pendapat atau emosinya pada orang lain. Dengan tingkah laku ini, leher sering menderita, seperti dalam ketegangan, yang menyebabkan kesakitan..

Osteochondrosis kawasan toraks berlaku pada orang yang berada di bawah beban rasa bersalah atas tindakan mereka. Kesalahan masa lalu, ketidakmampuan untuk memaafkan diri sendiri, kekurangan kegembiraan dalam hidup menyebabkan rasa sakit di dada.

Osteochondrosis tulang belakang lumbar adalah akibat kesunyian, penderaan emosi atau fizikal yang dialami pada masa lalu. Orang yang menderita sakit belakang takut ditinggalkan tanpa apa yang telah mereka capai, mereka hidup dengan kebencian diri, mereka tidak dapat membiarkan orang baru memasuki kehidupan mereka dan menikmati pelbagai acara.

Scoliosis berlaku apabila seseorang mempunyai kemahuan dan tekanan yang lemah dari rakan sekerja dan atasan, serta keluarga. Seseorang dengan skoliosis menjalani gaya hidup pasif, mempunyai tahap interaksi sosial yang rendah.

Chondrosis adalah osteochondrosis kerana pelbagai sebab psikosomatik: ketakutan, rasa tidak selamat, ketegangan berterusan dan tahap tanggungjawab yang tinggi.

Hernia intervertebral terutamanya berlaku kerana ketidakupayaan untuk mencapai tujuan mereka sendiri. Perubahan pekerjaan, tempat kediaman sering disertai oleh fakta bahawa seseorang tidak dapat melakukannya. Akibatnya, hernia intervertebral berlaku.

Kyphosis muncul pada orang yang tidak dapat memenuhi harapan orang lain. Seringkali orang seperti itu mengalami ketakutan dan keraguan, kebimbangan mengenai ketidakmungkinan melakukan apa yang dipercayakan kepada mereka..

Kelengkungan tulang belakang berlaku kerana pertengkaran berterusan dengan orang yang disayangi - seseorang tinggal dalam jangkaan konflik, tetapi sama sekali tidak mahu turut serta. Rasa bersalah kerana tidak dapat memperbaiki keadaan membawa kepada penyelewengan..

Dislokasi vertebra adalah masalah bagi orang-orang yang takut ditertawakan. Orang seperti itu tidak tahu mengenali pencapaian dan kelebihan mereka, mereka menekan perasaan mereka sendiri, menjadikannya tidak penting.

Cara menyingkirkan penyakit

Pertama sekali, anda perlu berjumpa pakar yang akan membantu menentukan sebab dan menghilangkan akibat penyakit. Tetapi penawar yang lengkap juga bergantung pada apakah seseorang akan bekerja dengan faktor dalaman yang mengganggu kehidupan sihat yang bahagia..

Psikosomatik tulang belakang menduduki tempat penting dalam kehidupan setiap orang, oleh itu perlu mendengar isyarat yang diberikan oleh badan, dapat mengenalinya dan menyelesaikan masalah yang ditunjukkannya.

Penyebab psikosomatik penyakit tulang belakang

Pencegahan keradangan dari sudut psikologi

Untuk tujuan pencegahan, ikuti petua berikut:

  • jangan berlebihan;
  • mendiagnosis dan merawat sebarang penyakit dalam masa;
  • elakkan kerja berlebihan psikofisiologi;
  • elakkan kecederaan fizikal;
  • elakkan tekanan;
  • mengembangkan keyakinan diri;
  • lakukan yoga, meditasi, gimnastik, regangan;
  • awasi postur anda;
  • makan dengan betul;
  • masuk untuk bersukan (berenang sangat berguna untuk punggung dan kaki: beban dikurangkan, tetapi otot bekerja dengan aktif).

Ia penting! Gimnastik paling baik dilakukan dengan tenaga pengajar. Terdapat sebilangan besar kontraindikasi, misalnya, sakit akut, suhu badan tinggi, kontraindikasi individu lain.. Dari ubat tradisional, resipi berikut berguna:

Dari perubatan tradisional, resipi berikut berguna:

  • mandi dengan lobak, pucuk pain;
  • sup aspen untuk pentadbiran oral;
  • losyen dari ungu, lavrushka;
  • produk chestnut (infus, rebusan, losyen dan gosok).

Penting untuk memantau kedudukan badan yang betul dalam tidur dan semasa kerja tidak aktif, dan memanaskan badan secara berkala. Tetapi lebih penting lagi untuk menghilangkan faktor psikosomatik dari kehidupan.

Adalah perlu untuk mengembangkan keyakinan bahawa anda dapat mencipta dan mengambil dari apa yang anda perlukan. Sekiranya anda yakin bahawa anda akan menghadapi apa jua keadaan, anda tidak akan takut kehilangan barang-barang yang ada sekarang. Anda akan tahu bahawa jika anda kalah, anda akan mendapat lebih banyak lagi. Secara kasar, anda perlu tahu bagaimana menjana wang, dan tidak mengumpulkan simpanan dan simpanan. Maka anda sentiasa dapat mencari sumber pendapatan baru..

Selain itu, anda perlu menghilangkan blok otot (topik psikosomatik yang berasingan)

Penting untuk diingat bahawa psikologi dapat menjelaskan segala penyakit di dalam badan.

Sekiranya sciatica mempunyai punca, misalnya, hernia tulang belakang, maka anda perlu memperhatikan makna psikosomatiknya: ketidaktentuan dan kepintaran yang digabungkan dengan tanggungjawab berlebihan, tanggungjawab yang banyak dan ketakutan akan kemiskinan

Psikosomatik umum penyakit tulang belakang

Doktor menyedari bahawa lebih daripada separuh daripada mereka yang meminta pertolongan dari ahli vertebrologi tidak mengingati apa-apa kesan fizikal pada tulang belakang yang mendahului serangan. Tetapi banyak pesakit dapat mengetahui bahawa kesakitan itu timbul setelah pertengkaran, kegembiraan atau konflik di tempat kerja.

Pengetahuan kuno mengatakan bahawa tubuh dan jiwa manusia adalah keseluruhan yang tidak dapat dipisahkan. Dan apa-apa masalah pada tahap mental akan segera menemui bayangan badan. Tulang belakang sangat rentan dalam hal ini, kerana ia adalah pusat, paksi tubuh manusia..

Sekiranya kita melihat fungsi rabung dari sudut pandang psikosomatik, maka kita akan melihat ciri-ciri asas yang sama seperti dalam perubatan: sokongan, motor dan pelindung. Bertindak sebagai teras dalaman, tulang belakang melambangkan keyakinan diri, ketahanan dan ketidakselesaan.

Pesakit mempunyai perasaan bahawa dia telah menanggung terlalu banyak, dan rasa bangga tidak membiarkan melepaskan beban yang tidak tertanggung atau meminta pertolongan. Oleh itu kemarahan dan pencerobohan, keinginan untuk menipu dari tanggungjawab, penolakan diri. Lebih-lebih lagi, setiap segmen tulang belakang bertanggungjawab terhadap minat dan pengalamannya..

Serviks

Masalah pada tahap ini menunjukkan sokongan emosi pesakit yang tidak mencukupi, keyakinan bahawa dia tidak disayangi dan tidak diperlukan. Kompleks rendah diri berkembang, memaksa menahan perasaan, menundukkan kepala, menjauhkan diri dari kenyataan menjadi alkohol dan dadah.

Fikiran negatif tentang diri anda, perasaan kekurangan permintaan, ketidakadilan tentang apa yang berlaku menimbulkan gangguan pada tahap tubuh, memprovokasi sesak, vasospasme dan kemerosotan peredaran darah.

Dada

Pakar psikosomatik percaya bahawa kawasan toraks tulang belakang dikaitkan dengan emosi, jadi terdapat banyak sebab untuk kesakitan di kawasan ini:

  • tidak memaafkan diri anda atas kesalahan masa lalu;
  • trauma mental yang teruk yang meninggalkan luka di jantung;
  • kurang keyakinan diri;
  • pengasingan, pengasingan dari masyarakat;
  • berasa seperti mangsa manipulasi;
  • penghinaan diri kerana ciri fizikal atau prestasi seksual.

Seorang pekerja gila dicirikan oleh idea bahawa dia tidak dihargai, tetapi hanya digunakan untuk kepentingannya sendiri (mereka mendorongnya). Seseorang berusaha menunjukkan dirinya dari sisi terbaiknya, untuk menjadi berguna dan bergantung pada ungkapan cinta dan rasa terima kasih yang timbal balik. Dan tidak menerima apa yang diharapkan, ia menutup dan mulai mengumpulkan rungutan.

Lumbar

Punggung bawah dan sakrum dikaitkan dengan harga diri. Sekiranya seseorang tidak takut menghadapi kesukaran, dengan tenang mengatasi rintangan dan dengan sengaja bergerak maju - dia tidak menghadapi masalah dengan punggung bawah.

Segala-galanya bertentangan dengan orang-orang yang tidak aman, takut akan segala-galanya dan diseksa oleh keraguan. Setelah kehilangan sokongan dalaman, mereka mula mengalami kegelisahan yang luar biasa mengenai kerjaya dan masalah kewangan mereka..

Selain itu, trauma yang bersifat seksual (kekerasan, ketidakpuasan) dapat menjadi asas penyakit di kawasan lumbosacral. Pesakit mula secara aktif menolak daya tarikannya sendiri, memusatkan perhatian pada rasa rendah diri tubuh, pemikiran tentang tidak berharganya kehidupan.

Sakit kerana alasan psikologi

Atas kehendak jiwa, banyak penyakit dapat timbul, mulai dari rinitis primitif, dan berakhir dengan barah atau serangan jantung. Tetapi tulang belakang, terutama punggung bawah, paling berisiko, kerana struktur dan fungsi organ ini istimewa.

Tulang lajur vertebra

Tulang belakang dihubungkan ke banyak organ, di mana ia menghantar makanan dan tenaga. Semua yang berlaku di dalam badan bergema dengannya. Zon yang paling mudah bergerak (selepas serviks) bertindak balas secara mendadak - lumbar.

Kesakitan tulang belakang boleh muncul setelah perasaan yang mendalam, kejutan, tekanan

Dalam psikosomatik, terdapat beberapa penyebab global yang bersifat emosional yang dapat membangkitkan sakit pinggang.

  1. Ketegangan saraf terasa lama.
  2. Mengalami tekanan yang teruk di luar kawalan manusia.
  3. Konflik yang tidak dapat diselesaikan.
  4. Mengalami diri sendiri dan berusaha menekan emosi negatif.
  5. Kehadiran trauma psikologi tanpa undang-undang batasan.

Louise Hay, pengarang banyak buku mengenai penyembuhan diri dan orang yang terlibat dalam psikosomatik, telah melakukan beberapa usaha untuk menjelaskan penyebab psikologi yang menyebabkan masalah belakang dan mengklasifikasikannya. Pada pendapatnya, penyebab psikologi adalah berkaitan dengan penyakit punggung bawah..

Petikan dari buku karya Louise Hay

Lima vertebra zon lumbar L1-L5 masing-masing mempunyai penyebab psikologi mereka sendiri mengenai gangguan yang timbul di dalamnya.

Vertebra lumbar L1-L5

Jadual. Hubungan antara penyebab vertebra dan emosi.

VertebraSebab psikologiIlustrasi
L1Kesunyian, dalam keadaan seseorang terpaksa dan untuk jangka masa yang panjang. Kurangnya pemahaman, cinta, rasa aman dan diperlukan.
L2Psikotrauma tanpa undang-undang batasan, mungkin menderita pada masa kanak-kanak. Masih mengalami negatif atau dendam yang tidak dapat dilupakan oleh orang itu.
L3Berpengalaman dalam bentuk kekerasan (tetapi lebih kerap seksual). Rasa benci diri, rasa bersalah timbul dari dirinya.
L4Ketidakstabilan hidup, termasuk keadaan kewangan. Takut kehilangan kesejahteraan kewangan, pekerjaan, kurangnya keyakinan pada diri sendiri dan masa depan.
L5Perasaan dengki, marah, benci dalam hubungan dengan orang lain.

Jangan tergesa-gesa untuk mengambil maklumat ini secara literal: penderaan seksual tidak selalu menyebabkan ubah bentuk vertebra lumbal ketiga. Dan masalah dengannya tidak selalu menunjukkan penderaan seksual berlaku. Anda hanya perlu ingat bahawa emosi negatif yang dialami dengan kuat dan secara berterusan dapat menyumbang kepada masalah dengan ujung saraf, otot dan sendi tulang belakang..

Pada masa yang sama, jika anda memaklumkan kepada doktor mengenai masalah psikologi yang ada, ini dapat menyumbang kepada pengembangan kaedah yang paling berkesan untuk merawat masalah dengan punggung bawah..

Pertama sekali, anda perlu memberitahu doktor anda mengenai gejala yang mengganggu.

Tulang belakang

Cakera, mengimbangi. Perasaan bahawa hidup sama sekali tidak menyokong anda. Ragu-ragu.

Gangguan pada tulang belakang di sepanjang vertebra..

С-1 - rasa malu, kekeliruan, penerbangan dari kehidupan; merasakan bahawa anda tidak cukup baik, perbualan dalaman yang tidak berkesudahan; menetapkan: "apa yang akan dikatakan oleh jiran?"

С-2 - penolakan kebijaksanaan, penolakan untuk mengetahui atau memahami; ketidakpuasan, kebencian, kemarahan, perasaan benci dan rasa bersalah; kekurangan keseimbangan dengan kehidupan, penolakan kerohanian seseorang.

P-3 - Memikul rasa bersalah terhadap orang lain; rasa bersalah, menyeksa, tidak percaya diri, menyeksa diri sendiri; gigit lebih banyak daripada yang anda boleh telan.

C-4 - menahan kemarahan, kepahitan; perasaan tersembunyi, air mata yang tidak dapat diluahkan.

С-5 - ejekan, ketakutan dan penghinaan; takut menyatakan diri; penolakan yang baik, beban yang besar.

С-6 - percubaan untuk memperbaiki orang lain, kekurangan fleksibiliti; rintangan, beban berat, beban berlebihan.

С-7 - kekeliruan, perasaan tidak berdaya; kekurangan kemampuan untuk mencapai sesuatu.

T-1 - terlalu banyak untuk ditangani; ketidakupayaan menguruskan semuanya; mematikan diri dari kehidupan.

T-2 - keengganan untuk merasa, mematikan hati; sakit, luka.

T-3 - kekacauan dalaman, luka lama yang lama, ketidakupayaan untuk berkomunikasi.

T-4 - keperluan untuk mengaitkan kesalahan kepada orang lain; hukuman, sabitan.

T-5 - empangan untuk emosi, kemarahan; keengganan untuk membiarkan emosi mengalir.

T-6 - emosi negatif yang dipalu, terkumpul; takut akan masa depan; kebimbangan berterusan, kekurangan cinta diri; kemarahan hidup.

T-7 - Keengganan menikmati hidup, kesakitan yang tersimpan.

T-8 - obsesi terhadap kegagalan, penentangan terhadap kebaikan seseorang.

T-9 - menyalahkan orang lain, merasa seperti mangsa; perasaan bahawa hidup mengecewakan anda.

T-10 - keengganan untuk mengambil tanggungjawab (untuk mengambil inisiatif); keperluan untuk menjadi mangsa: "itu semua salahmu".

T-11 - pendapat anda yang rendah; takut menjalin hubungan.

T-12 - penolakan hak untuk hidup; perasaan bahaya, rasa tidak selamat dan takut akan cinta; Ketidakupayaan untuk mencerna apa sahaja.

L-1 - Menangis cinta dan keperluan untuk kesepian / kesepian; kekurangan rasa selamat.

L-2 - tidak dapat melupakan kesakitan yang dialami pada masa kanak-kanak; tidak ada jalan keluar.

L-3 - Gangguan Seksual, Penderaan Seksual; rasa bersalah, membenci diri.

L-4 - penolakan seksualiti, penolakan untuk melakukan hubungan seks; kekurangan kestabilan kewangan; takut untuk kerjaya; rasa tidak berdaya.

L-5 - Kekurangan rasa aman, sukar berkomunikasi; ketidakupayaan untuk menerima kesenangan; kemarahan, kemarahan.

Sacrum. Kemarahan lama, degil; kekurangan kekuatan, kekuatan.

Coccyx. Kekurangan keseimbangan dengan diri sendiri; kegigihan dalam sesuatu; menyalahkan diri sendiri; kebencian terhadap orang lain, duduk atas kesakitan lama.

Tulang belakang adalah sokongan hidup yang fleksibel. Tulang belakang menghubungkan masa lalu, masa kini dan masa depan yang bertenaga. Dia, seperti cermin, mencerminkan kebenaran asas mengenai seseorang. Dia mencirikan bapa. Tulang belakang yang lemah adalah ayah yang lemah.

Tulang belakang bengkok - ketidakupayaan untuk mengikuti sokongan yang diterima dari kehidupan, dari ayah, berusaha untuk mematuhi prinsip-prinsip lama dan idea-idea usang, kekurangan integriti, kelengkapan, ketidakpercayaan hidup, kurang berani untuk mengakui bahawa dia salah, ayah dengan prinsip terpelintir. Sekiranya anak itu diburu, maka dia mungkin mempunyai ayah yang lemah lembut..

Pada ketinggian setiap vertebra, saluran berlepas ke organ dan tisu; apabila saluran ini tersekat oleh tenaga satu atau lain-lain tekanan, organ atau bahagian badan rosak:

  • Dari mahkota ke dada ke-3 + bahu dan lengan atas + 1-3 jari - perasaan cinta - takut bahawa mereka tidak mengasihi saya, bahawa mereka tidak mengasihi ibu bapa, keluarga, anak-anak, pasangan hidup, dll..
  • 4-5 dada dada. + Lengan bawah + jari ke-4 + ketiak - perasaan bersalah dan tuduhan yang berkaitan dengan cinta - takut bahawa saya dituduh, tidak dicintai. Tuduhan tidak disayangi.
  • 6-12 vertebra toraks - merasa bersalah dan menyalahkan orang lain - takut dituduh, menyalahkan orang lain.
  • 1-5 vertebra lumbar - perasaan bersalah yang berkaitan dengan masalah material dan menyalahkan orang lain - takut bahawa saya dituduh tidak dapat menyelesaikan masalah kewangan, menghabiskan wang, menyalahkan yang lain untuk semua masalah material.
  • Dari sacrum hingga jari kaki - masalah ekonomi dan ketakutan terhadapnya.

Kembali dalam perubatan psikosomatik

Sekiranya kita menilai seseorang secara keseluruhan, berkait rapat dengan tubuh dan fikirannya, maka setiap bahagian badan akan mempunyai "misinya" sendiri. Oleh itu, para doktor telah lama memperhatikan bahawa orang yang sangat tertekan menderita sakit kepala, dan penyakit sistem pencernaan adalah ciri orang yang sensitif dan "bilious". Semua ini memungkinkan untuk merumuskan idea asas mengenai psikosomatik terlebih dahulu..

Bahagian belakang, dari sudut pandang psikosomatik, adalah bahagian tubuh yang tidak pernah dilihat seseorang, tetapi bertindak balas dengan menyakitkan terhadap manifestasi sensasi yang tidak menyenangkan di dalamnya. Bahagian belakang diberi "peranan" repositori segala sesuatu yang dialami seseorang, semua yang tidak lagi relevan pada masa ini, tetapi belum dilupakan. "Beban" seperti itu boleh menjadi sangat berat, dan jika seseorang terbiasa membawa keresahan dan kesedihan untuk waktu yang lama, maka beban emosi di punggungnya kadang-kadang tidak tertahankan.

Peranan "ransel" diberikan terutamanya pada korset otot belakang. Tulang belakang - sokongan keperibadian yang lebih dalam kehidupan, memegang seluruh badan, memungkinkan berjalan, duduk, bergerak. Lajur vertebra menjadikan seseorang itu kuat

Perhatikan - bayi yang menyusu, tidak dapat sokongan menegak kerana ketiadaan tulang belakangnya, tidak berdaya sama sekali. Orang dewasa menjadi sama jika, untuk beberapa sebab, tulang belakangnya berhenti menjalankan fungsinya.

Kita jarang memikirkan kesihatan belakang. Pada masa kanak-kanak, ibu bapa menuntut agar anak-anak duduk lurus, melakukan kerja rumah, melakukan gimnastik pemulihan, dan juga mencuba pakaian anak pada musim sejuk supaya punggung dan leher tidak bertiup. Sebenarnya, inilah tempat semuanya berakhir. Dan hanya sedikit orang yang memikirkan mengapa kanak-kanak sukan yang berpakaian hangat mula sakit pada bahagian belakang dan skoliosisnya, mengapa orang dewasa yang tidak pernah mengadu punggungnya tiba-tiba mula menembak di belakang.

Perubatan psikosomatik menggambarkan potret psikologi pesakit dengan sakit belakang dengan banyak cara. Ini bukan sahaja orang yang tidak aman dengan harga diri yang rendah, tetapi juga mereka yang terlalu percaya diri, yang memikul tanggungjawab dan tugas sebanyak yang tidak dapat mereka tahan, dan rasa sakit bermula tepat ketika beban yang diambil secara sukarela mulai membebankan, tetapi memalukan rasa malu (juga perasaan merosakkan) tidak membenarkan membuangnya. Rasa malu semakin kuat, beban semakin berat, kesakitan lebih kerap dan tidak tertanggung.

Tetapi bagaimana dengan anak-anak, anda bertanya kerana mereka tidak bertanggungjawab terhadap diri mereka sendiri?

Semua ini jatuh di bahu kanak-kanak yang sangat takut kehilangan kasih sayang dan persetujuan mereka yang paling dekat dengannya. Pada masa yang sama, dua ketakutan terbentuk - ketakutan kehilangan cinta dan ketakutan akan kehebatan seseorang. Di samping itu, kanak-kanak itu mula membuat sikap yang salah untuk masa depan - pada tahap bawah sedar, dia belajar seumur hidup bahawa untuk dicintai, anda perlu memenuhi harapan seseorang. Ini adalah bagaimana kanak-kanak mengembangkan rintangan. Kerana beban tanggungjawab, rasa bersalah, keraguan pada diri sendiri, orang dewasa juga mulai membungkuk, tetapi tidak seperti kanak-kanak, ini tidak menyebabkan perubahan skala besar pada tulang belakang dan korset otot belakang..

Oleh itu, menjadi jelas bahawa masalah belakang mempunyai penjelasan tersendiri, bahkan patah tulang belakang. Di satu sisi - trauma, kecelakaan, kecelakaan, di sisi lain - corak, kerana ia didahului oleh peristiwa, tindakan, emosi tertentu. Apabila ketegangan otot dan mental di bahagian belakang mencapai kemuncaknya, saat-saat tiba ketika tulang belakang tidak dapat berdiri.

Tafsiran pengarang

Dalam psikosomatik, terdapat pelbagai tafsiran mengenai penyebab psikosomatik perkembangan keadaan patologi pada ruang tulang belakang. Ahli psikologi mempunyai pendekatan yang berbeza untuk menyelesaikan halangan yang timbul dan menafsirkan pengaruh masalah psikologi terhadap kesihatan manusia..

Liz Burbo

Liz Burbo percaya bahawa masalah utama penampilan hernia tulang belakang adalah pembentukan perasaan seseorang yang terpojok. Menurut ahli psikologi, pesakit membuat percubaan untuk melepaskan diri dari lingkaran setan dan mengubah hidupnya, tetapi ketidakstabilan kewangan menimbulkan ketakutan dalam dirinya, yang menyebabkan perasaan tidak puas hati dan tekanan mental, peningkatan beban kerja.

Ahli psikologi mengesyorkan untuk lebih banyak mendengar badan, dan penampilan hernia intervertebral adalah isyarat untuk membuat perubahan dalam kehidupan..

Louise Hay

Ahli psikologi Louise Hay melihat sebab pembentukan hernia tulang belakang kerana ketidakupayaan seseorang untuk menjadi dirinya sendiri dan kekurangan peluang atau keinginan untuk merealisasikan kreatifnya.

Menurut ahli psikologi, pembentukan hernia dapat memicu putus hubungan dalam keluarga atau di tempat kerja, yang menyebabkan tekanan mental yang berlebihan dan, sebagai akibatnya, munculnya keadaan depresi.

Sinelnikov

Menurut Sinelnikov, bahagian belakang adalah simbol sokongan kehidupan. Tulang belakang adalah sokongan hidup yang fleksibel. Masalah punggung muncul sebagai akibat dari kurangnya dukungan dalam hidup, ketika seseorang mulai menganggap keadaan yang sedang berkembang sebagai beban yang tidak tertanggung dan pemindahan kesukaran hidup secara berkala.

Zhikarentsev

V. Zhikarentsev melihat sebab psikologi berikut untuk pembentukan hernia dari ruang tulang belakang:

  • memberi tekanan psikologi, emosi, fizikal atau tenaga yang berlebihan pada badan;
  • penampilan keadaan tekanan mental;
  • kesannya pada badan dari tekanan dan neurosis yang teruk.

Sebab untuk pembentukan patologi mungkin kekurangan peluang atau ketidakmampuan untuk melaksanakan secara kreatif.

Torsunov

O. Torsunov dalam bukunya "The Connection of Diseases with Character" menunjukkan adanya hubungan antara keadaan fizikal tulang belakang manusia dan sifat wataknya.

Menurut penulis, ketidakseragaman dalam kata-kata dan tindakan memprovokasi perkembangan penyakit di kawasan coccygeal, kegelisahan menyebabkan kegembiraan berlebihan pada kawasan lumbar, keserakahan menyumbang kepada perkembangan patologi di kawasan toraks, pembaziran menyebabkan gangguan pada fungsi bahagian bawah tulang belakang toraks. Kehadiran tipu daya, kekasaran dan kerengsaan dalam watak seseorang menimbulkan kemunculan masalah dalam kerja tulang belakang serviks.

Bodo Baginski dan Sharmo Shalila

Kemunculan kesakitan di kawasan sakrum mungkin menunjukkan bahawa seseorang menghargai kebebasan melebihi yang lain, dan dia takut kehilangan kebebasan bergerak.

Kesakitan yang dilokalisasi di kawasan lumbar dikaitkan dengan adanya rasa takut akan kemiskinan dan kemunculan masalah material. Kemunculan ketakutan seperti itu memaksa seseorang untuk menanggung beban fizikal dan psikologi yang berlebihan, yang membawa kepada kemunculan dan perkembangan proses patologi di tulang belakang..

Kesakitan di bahagian atas kawasan toraks mungkin menunjukkan perasaan ragu-ragu dan ketidakstabilan psiko-emosi pesakit. Kemunculan rasa sakit di kawasan toraks, menurut ahli psikologi, mungkin menunjukkan keengganan untuk melakukan semacam pekerjaan kerana munculnya ketakutan bahawa orang akan berhenti memberikan bantuan, melihat bahawa seseorang mengatasi sendiri.

Guru Ar Santema

Guru Ar Santema berpegang pada teori bahawa kejadian hernia diprovokasi oleh penimbunan dan kebanggaan. Ahli psikologi yakin bahawa pada orang yang cenderung untuk mengumpulkan nilai-nilai material, tubuh terdedah kepada perkembangan proses patologi di tulang belakang. Sekiranya kecenderungan menimbun disertai dengan kebanggaan, maka tanah tambahan akan terbentuk untuk perkembangan penyakit ini..

Penyebab psikologi masalah belakang

Telah diketahui bahawa kawasan toraks di bahagian belakang dikaitkan dengan emosi, dan kawasan lumbar dikaitkan dengan perasaan diri dalam kehidupan..

Sebagai contoh, jika seseorang yakin dengan kebolehannya, maka tanpa rasa takut akan halangan, dia sengaja bergerak maju. Oleh itu, orang seperti itu tidak mempunyai masalah dengan punggung bawah..

Mari mulakan dengan melihat penyebab psikologi kesakitan dada..

Sebab pertama untuk masalah yang berkaitan dengan kawasan ini adalah perasaan bahawa semua orang menunggang saya..

Yang kedua adalah rasa takut "mereka tidak mencintaiku," serta perasaan bersalah yang berkaitan dengan cinta. Dalam kes ini, adalah perkara biasa bagi seseorang untuk menyalahkan orang lain..

Sebab ketiga dikaitkan dengan rasa bersalah atas kesalahan masa lalu, yang dikaitkan dengan pengampunan diri sendiri, mencela diri sendiri. Dalam hal ini, seseorang tidak boleh melepaskan masa lalu..

Sebab seterusnya ialah orang tersebut mengalami trauma mental dan menutup hatinya. Dia dipandu hanya oleh akal dan menjauhkan diri dari orang untuk mengelakkan pengulangan trauma. Secara beransur-ansur menutup diri, menutup dari kehidupan.

Sebab keempat adalah harga diri yang rendah. Seseorang telah kehilangan kepercayaan pada dirinya sendiri ("berjalan dengan kepalanya ke bawah"), takut gagal dan cenderung untuk menyalahkan dirinya sendiri dan orang lain untuk ini. Mempunyai kecenderungan untuk menilai.

Sebab kelima dikaitkan dengan fakta bahawa seseorang mengumpulkan emosi dalam dirinya, tidak menunjukkannya kepada orang lain, tidak membenarkan mereka keluar.

Sebab keenam adalah bahawa seseorang mengambil terlalu banyak dan tidak dapat mengatasi. Beban ini membebankan dirinya.

Sebab seterusnya adalah perasaan mangsa terhadap keadaan, memanipulasi orang lain melalui peranan mangsa dan menimbulkan perasaan bersalah pada orang lain. Sekiranya teknik ini tidak berjaya, orang itu akan merasa benci dan marah..

Sebab lain adalah bahawa seseorang berusaha untuk berguna kepada orang lain untuk menerima manifestasi cinta dalam alamatnya. Dia sedang menunggu respons, perhatian, rasa terima kasih mereka. Tidak menerima sikap timbal balik terhadap dirinya, dia mulai berfikir bahawa semua orang telah berpaling darinya..

Masalah dengan kawasan lumbar belakang bermula jika seseorang diseksa oleh kebimbangan berterusan mengenai kekurangan dan ketidakpastian tentang masa depan. Dia mula kehilangan kepercayaan pada kekuatannya, kehilangan sokongan dalamannya. Kemudian ketakutan muncul (ketakutan kemiskinan, ketakutan kesepian).

Masalah belakang pinggang menunjukkan kebimbangan kewangan, rasa bersalah kerana masalah kewangan, menyalahkan orang lain atas masalah kewangan mereka.

Punggung bawah menderita kerana takut menghadapi masalah kewangan atau ketakutan akan kegagalan kerjaya.

Kawasan sakral di bahagian belakang mula memberi isyarat sakit jika seseorang tidak mempunyai cukup cinta, tetapi dia terpaksa bersendirian.

Juga, trauma penderaan seksual yang menyebabkan kebencian diri mungkin menjadi punca kepada masalah sakrum. Orang seperti itu menolak tarikan seks dan hubungan seksual..

Punca kesakitan psikosomatik yang lain di sakrum adalah ketakutan terhadap masalah ekonomi, terutamanya jika seseorang berusaha untuk berdikari, takut menjadi beban kepada orang lain.

Kadang-kadang sakit sakral menunjukkan kekurangan kekuatan..

Cara Menyembuhkan Sakit Belakang Psikosomatik

Kebetulan, tanpa menghiraukan kehendak kita, kita semua, sejak awal kanak-kanak, menyerap pada tahap bawah sedar mereka sikap dan kepercayaan, tabiat dan tingkah laku yang diterima dalam lingkungan terdekat kita (keluarga, saudara, rakan, dll.).

Kita mengambil kira diri kita sendiri, tanpa memikirkan tanda yang mereka bawa: "tambah" atau "tolak", kembangkan kita atau perlahankan. Tetapi sebahagian besar dari apa yang terkumpul dalam diri kita ternyata negatif.

Contohnya, kebencian atau kemarahan sebagai bentuk reaksi kita terhadap sesuatu yang tidak memenuhi jangkaan kita. Keengganan untuk berubah, menentang dan takut sebagai reaksi terhadap perubahan dan perubahan dalam hidup kita, dll..

Tanpa menyedari sisi merosakkan bentuk-bentuk ini, kita mengulanginya berulang kali sehingga massa negatif negatif ketidakpuasan kita terkumpul. Dan kemudian badan kita, seperti hamba yang setia, dengan kos kesakitan mula memberi kita isyarat bahawa ada sesuatu yang tidak kena.

Apa kesudahan cerita ini, terserah kepada kita masing-masing untuk membuat keputusan. Seseorang akan memahami isyarat badan mereka dan berfikir

Seseorang juga tidak akan memperhatikan tangisan badan untuk pertolongan kepada jiwa

Saya hanya tahu satu perkara: siapa sahaja yang ingin disembuhkan akan selalu mencari jalan, kaedah dan cara untuk menyembuhkan penyakit mental dan batinnya (kebencian, kemarahan, kemarahan, kecaman, ketakutan, dll.).

Dan dia pasti akan mendapati (untungnya, ada banyak teknik sekarang di Internet) sesuatu sendiri: sama ada pengampunan, pertobatan, penerimaan, percakapan dengan jiwanya, pemulihan cinta untuk diri sendiri dan orang lain, penemuan dan kepercayaan Hidup, mencari sokongan di diri anda sebagai Zarah Alam Semesta yang unik, dll..

Penting untuk mengingati satu pemikiran: tidak peduli apa yang berlaku pada masa lalu (contohnya, pada zaman kanak-kanak), adalah penting SEKARANG ANDA, DAN HANYA ANDA DAPAT MENGUBAH SEGALANYA UNTUK LEBIH BAIK (termasuk kesihatan dan kehidupan anda). Dengan asas sederhana bahawa setiap orang dewasa yang sedar adalah pencipta hidupnya dan kehidupan anak-anaknya

Psikosomatik penyakit tulang belakang pada kanak-kanak dan orang dewasa

Selalunya, rasa sakit yang muncul di tulang belakang, di bahagian belakang, dikaitkan dengan aktiviti fizikal, dengan cara hidup. Terdapat sebilangan akal dalam hal ini. Tetapi cara berfikir dan persepsi dunia mempengaruhi kesihatan tulang belakang orang dewasa dan kanak-kanak tidak kurang. Hubungan yang halus tetapi kuat antara penyakit manusia dengan ciri psikologi dan fikirannya dipelajari oleh bahagian khas sains perubatan - psikosomatik..

Dalam artikel ini, kita akan membincangkan apa penyebab psikosomatik yang boleh menyebabkan penyakit tulang belakang dan bagaimana mengatasinya..

Kepentingan psikosomatik vertebra

Harus diingat bahawa gaya hidup dan aktiviti fizikal sangat penting untuk kesihatan punggung, untuk pembentukan postur yang betul, tetapi sering kali para ortopedis menghadapi situasi ketika ibu bapa membawa anak yang bermain sukan, melakukan gimnastik pada waktu pagi, tidak menghabiskan lebih dari satu jam di komputer. sehari, tidak membaca sambil berbaring, tetapi dia menghidap skoliosis. Atau kecederaan vertebra kadang-kadang berlaku dalam situasi yang paling tidak dijangka, ketika musim gugur tidak signifikan, dan secara umum tidak ada masalah yang dapat dilihat. Dalam kes ini, perlu dipertimbangkan kemungkinan penyebab psikosomatik. Ibu bapa melihat segalanya untuk kesihatan belakang, tetapi tidak meramalkan pengaruh beberapa faktor mental terhadap kesihatan tulang belakang.

Dalam perubatan psikosomatik, tulang belakang dilihat dengan cara yang sama seperti pada anatomi konvensional - sebagai sokongan. Bagi seseorang, ruang tulang belakang adalah keupayaan untuk berdiri tegak, berjalan, duduk, mengubah arah pergerakan. Dari sudut pandang psikosomatik, tulang belakang adalah keyakinan, kebolehpercayaan, keselamatan, keselamatan. Pada masa yang sama, bahagian tulang belakang yang berlainan berkait rapat dengan sfera emosi dan mental yang berbeza, tetapi semuanya bersatu dengan satu kata - "keyakinan".

Oleh itu, penyakit tulang belakang sering berkembang pada orang yang tidak selamat, merasa tidak perlu, tidak perlu. Kurangnya keyakinan pada diri sendiri, pada orang lain, kurangnya kepercayaan pada orang yang paling dekat dengan anda - ibu dan ayah, kurangnya keyakinan terhadap kebolehan anda, pada masa akan datang - penyebab utama penyakit tulang belakang pada orang dewasa dan kanak-kanak.

Terdapat jenis orang lain (dari usia yang berbeza) yang cenderung tidak hanya melengkung pada tulang belakang, tetapi juga patah tulang belakang. Ini adalah orang-orang yang biasa memikul tanggungjawab yang terlalu banyak. Sekiranya beban itu tidak dapat ditanggung, tulang belakang mesti menderita, dan tidak menjadi masalah sama ada kanak-kanak itu pergi ke bahagian atau duduk di komputer..

Seorang anak yang "dihancurkan" oleh kuasa orang tuanya, yang memikul terlalu banyak tuntutan, tanggungjawab, kelas tambahan, bahagian, sering menderita.

Orang dewasa yang mengalami ketegangan berat, emosi negatif, kesedihan yang tidak dapat dielakkan dari kegagalan, masalah dalam kehidupan peribadi mereka, di tempat kerja, juga sangat berat, dan hampir tidak memperhatikannya. Tetapi suatu hari tulang belakang mula sakit, kerana kedudukan yang tidak wajar untuk itu tidak dapat mempengaruhi fungsi..

Sekiranya beban emosi dalaman dan keletihan fizikal mencapai puncak pada titik yang paling kritikal, kecederaan tulang belakang berlaku - patah tulang, anjakan, retak.

Pada kanak-kanak dan orang dewasa, rasa sakit di tulang belakang sering muncul sebagai manifestasi fizikal ketakutan kehilangan sokongan, sokongan dari orang yang disayangi. Perkara ini biasa terjadi pada anak-anak, sekiranya hubungan dengan ibu bapa meninggalkan banyak yang diinginkan..

Bahagian ruang tulang belakang dan penyakitnya

Untuk memahami mengapa dan di mana masalah dengan tulang belakang muncul, anda perlu tahu di bahagian mana perubahan patologi berlaku:

  • Kesakitan dan patologi kawasan sakral dan kawasan lumbal paling sering melambangkan ketakutan yang kuat untuk kehilangan sokongan dan kerja material. Itulah sebabnya mengapa kanak-kanak di jabatan ini mengalami kesakitan dan perubahan sangat jarang berlaku. Sakit punggung bawah lebih biasa bagi ibu bapa yang bimbang dengan keadaan kewangan mereka, datuk dan nenek, tetapi bukan kerana usia, tetapi kerana keprihatinan yang lebih kuat mengenai aspek kewangan kehidupan. Sakit punggung bawah boleh menyebabkan bukan hanya pemikiran bahawa tidak ada cukup wang, tetapi pemikiran obsesif yang menghantui anda, secara harfiah menghantui seseorang. Semakin kuat ketakutan dalam kes ini, semakin kuat kesakitan lumbosacral..
  • Penyakit tulang belakang serviks - penyakit orang tidak selamat yang sering merasakan bahawa tidak ada yang memahaminya, tidak menyokong, tidak mencintai, orang yang takut untuk melihat kembali masa lalu mereka, yang takut untuk melihat kembali kehidupan di belakang mereka, takut akan khabar angin dan gosip, tidak memperhatikan orang lain, mementingkan diri sendiri. Kepercayaan bahawa orang-orang di sekitar bersekongkol melawan atau berada di cahoot dapat menyebabkan kesakitan yang sangat teruk dengan kembali ke bahagian belakang kepala dan bahu. Selalunya sakit di leher adalah masalah orang degil yang hebat yang pasti tidak mahu berminat dengan apa yang berlaku di sekitar, kerana mereka yakin secara eksklusif akan kebenaran mereka sendiri..
  • Tulang belakang toraks menderita pada mereka yang sentiasa memupuk perasaan bersalah. Orang dewasa sering bersalah terhadap pasangan seksual, saudara terdekat, anak-anak mempunyai perasaan malu dan rasa bersalah kerana tidak memenuhi harapan ibu bapa, terutama jika harapan ini pada awalnya terlalu tinggi (tetapi anak tidak tahu mengenai perkara ini!).

Sangat menarik bahawa rasa sakit di tulang belakang toraks sering muncul pada mereka yang tidak mempercayai orang, takut "tikaman di belakang", curiga dengan kenalan baru dan lama.

Mekanisme pengembangan penyakit

Cara semuanya berfungsi cukup mudah difahami. Seseorang yang mengalami rasa bersalah yang luar biasa di hadapan saudara dekat atau keletihan mental yang berlebihan kerana dia sendiri telah memikul tanggungjawab moral dan fizikal terhadap seseorang, yang kini membebankan, secara beransur-ansur mulai merosot. Perubahan postur. Harap maklum bahawa dalam keadaan melankolis, tertekan, rasa bersalah, semua orang jatuh bahu. Sekiranya keadaan ini berlangsung lama, bahu yang terkulai dan leher ke depan yang sedikit terdorong membawa kepada fakta bahawa satu kumpulan otot terlalu tegang, dan yang lain melegakan. Peredaran darah dan penghantaran impuls saraf terganggu - rasa sakit muncul.

Patologi tulang belakang pada kanak-kanak berkembang lebih sukar. Pada dasarnya, ini berlaku pada usia ketika sudah ada semacam permintaan untuk anak, dan oleh itu (mana-mana ortopedis akan mengesahkannya), selalunya, kanak-kanak yang mempunyai masalah kesihatan tulang belakang dikenal pasti pada usia 7-9, dan setelah 12-14 tahun. Apa tahun-tahun ini? Ini adalah permulaan kehadiran di sekolah, pintu masuk remaja. Dalam kedua-dua tempoh penting ini, tuntutan ibu bapa dan masyarakat terhadap si kecil meningkat. Senarai tugasnya semakin bertambah. Ibu bapa yang baik mendaftarkan anak dalam beberapa bahagian, di sekolah muzik dan untuk beberapa kursus bahasa asing.

Kanak-kanak itu sangat takut kehilangan kasih sayang, tidak menyenangkan dia menyusahkan mereka, dia takut tidak memenuhi harapan mereka. Dia berusaha melakukan segalanya, untuk mengatasi di mana-mana, tetapi bebannya tidak tertahankan. Kesakitan secara beransur-ansur berkembang (disebabkan oleh pengapit otot dan saraf), dan kemudian patologi ruang tulang belakang.

Kesakitan di tulang belakang adalah "loceng" yang jelas bahawa sudah tiba masanya untuk mengubah sesuatu. Sekiranya terdapat kyphosis, scoliosis, atau hernia intervertebral, ini sudah menjadi keadaan di mana rasa sakit dan masalah yang berkaitan dengannya telah lama diabaikan. Ini sudah menjadi akibat dari kenyataan bahawa masalah itu sudah lama wujud..

Ibu bapa harus ingat bahawa sikap mental dan psikologi utama yang akan dilalui oleh anak itu diciptakan oleh mereka semasa anak masih kecil..

Untuk mengelakkan masalah pada tulang belakang untuk anak lelaki atau anak perempuan, anda perlu memantau beban dan tahap harapan yang ditempatkan pada anak, tidak terlalu banyak menuntut dia. Juga berbahaya adalah sikap yang mengatakan bahawa "Hidup itu sukar, sukar", "Melangkah ke tujuan selalu sukar." Seorang kanak-kanak yang membesar dengan "kebenaran" seperti itu jarang akan mencapai kejayaan, dan jika dia melakukannya, maka jelas tidak akan merosakkan kesihatannya.

Bagaimana mencari punca sebenar dan pulih?

Sekiranya seorang kanak-kanak atau orang dewasa mempunyai penyakit tulang belakang, atau rasa sakit bermula dari semasa ke semasa yang tidak dapat dijelaskan oleh hasil pemeriksaan perubatan (tidak berkaitan dengan sebab perubatan objektif), anda harus bertanya pada diri sendiri apa yang salah.

Kaedah yang dikembangkan oleh Louise Hay, Liz Burbo, Valery Sinelnikov akan membantu mencari punca kelengkungan atau anjakan cakera intervertebral. Sekiranya jadual mereka tidak memberikan jawapan atau anda tidak dapat mengenal pasti penyebabnya secara bebas, anda harus menghubungi pakar psikologi, psikoterapis atau pakar psikosomat. Orang-orang ini, dengan mempertimbangkan keperibadian pesakit dan keadaan peribadinya, akan membantu mencari pautan "masalah" dan menghilangkannya dengan lembut.

Sejak saat penyebabnya ditemukan, ketika menjadi jelas apa yang menyebabkan penyakit tulang belakang, proses penyembuhan bermula, menyingkirkan penyakit ini. Seorang pesakit dewasa harus memahami dengan jelas bahawa dia mencipta masalahnya sendiri, dan sejak sekian lama "tidak mendengar" isyarat tubuh bahawa dia terlalu banyak mengambil perhatian pada dirinya sendiri atau tidak mahu melepaskan perasaan bersalah.

Sekiranya kita bercakap tentang anak, maka ibu bapa harus memahami bahawa mereka yang harus disalahkan atas masalahnya dengan tulang belakang. Penghapusan faktor negatif, penyebab, penilaian semula kebencian atau rasa bersalah, perubahan sikap terhadap tanggungjawab seseorang, takut kehilangan sokongan atau bersendirian biasanya menyumbang kepada normalisasi tulang belakang.

Perubatan psikosomatik sama sekali tidak mendorong orang untuk meninggalkan rawatan tradisional. Sekiranya seseorang, yang berpose sebagai psikosomatik, mengatakan bahawa tidak ada yang harus diterima dan dilakukan, cukup hanya untuk berfikir positif dan operasi tidak diperlukan, maka anda harus tahu bahawa ini adalah penipu.

Pendekatan psikosomatik diperlukan agar pemulihan lebih cepat dan berjaya, cadangan doktor yang hadir mesti dipatuhi dengan ketat. Pengetahuan dan pemahaman mengenai mekanisme perkembangan penyakit tulang belakang dalam hubungan rapat dengan jiwa akan membantu mencegah kambuh dan akan menjadi pencegahan yang sangat baik. Rawatan tradisional dan pembetulan psiko serentak penyebab penyakit adalah kaedah terbaik untuk cepat menyingkirkan penyakit dan tidak mengingatinya lagi.

Adakah mungkin untuk merawat hanya dengan pembetulan psiko? Ya, tetapi hanya dalam kes di mana penyakit ini bersifat psikogenik secara eksklusif, dan ini jarang berlaku berkaitan dengan penyakit sistem muskuloskeletal. Lebih sering ia adalah kompleks pengaruh, termasuk pemikiran negatif, sikap, rasa tidak aman kita, kompleks rasa bersalah dan takut ditinggalkan tanpa pertolongan dan sokongan..

pengulas perubatan, pakar psikosomatik, ibu kepada 4 orang anak

Analisis psikosomatik sakit belakang dan belakang

Punggung dan punggung bawah tergolong dalam bahagian psikosomatik tubuh manusia. Kawasan ini sensitif terhadap pergolakan emosi. Punggung dan punggung bawah dipengaruhi oleh banyak ketidakselarasan dan gangguan psikologi, pengalaman konflik. Psychosomatics menjelaskan provokasi penyakit tubuh oleh perasaan bersalah, kegelisahan, kemarahan, dan kemurungan. Punggung sakit, punggung bawah, bukan hanya kerana fizikal atau organik.

Bahagian belakang badan sering diubah oleh seseorang menjadi semacam pembuangan perasaan dan pengalaman. Menurut keterangan doktor, 50% orang sakit tidak mengingati faktor fizikal trauma. Tetapi pesakit seperti itu dengan jelas membincangkan kejadian yang tidak menyenangkan atau pergolakan emosi yang mendahului permulaan sakit belakang dan belakang..

Sambungan konsep "penyakit psikosomatik"

Psikosomatik timbul dari kajian pengaruh jiwa pada tubuh. Subjek utama penyelidikan di cabang perubatan ini adalah untuk menentukan tahap dan bentuk pengaruh penyebab psikologi terhadap kejadian dan perkembangan penyakit badan (somatik). Perubatan psikosomatik berinteraksi dengan psikologi, psikiatri dan neurologi.

Penyakit psikosomatik dimanifestasikan sebagai hasil pengaruh bersama faktor emosi-mental dan fizikal-fisiologi. Telah ditentukan bahawa pelbagai jenis patologi fisiologi dinyatakan di bawah pengaruh penyebab psikogenik.

Penyakit ini diklasifikasikan sebagai psikosomatik sekiranya tiada sebab fizikal atau organik. Terdapat 5 keadaan emosi yang menyebabkan timbulnya penyakit psikosomatik.

Penyakit disebabkan oleh pengalaman:

Tekanan diakui sebagai penyebab umum gangguan psikosomatik. Inilah sebabnya mengapa mengatasi tekanan adalah penting untuk berfungsi normal seseorang. Ini secara langsung mempengaruhi kemungkinan timbulnya gejala psikosomatik dan membolehkannya diurus atau dielakkan..

Psikosomatik penyebab sakit belakang dan belakang

Bahagian belakang adalah asas tubuh manusia. Kerangka inti dalaman ini mengambil sebahagian besar kesedihan emosi dan pukulan takdir psikik..

Psikosomatik penyakit belakang mengesahkan bahawa setiap bahagiannya berkaitan dengan ceruk mental tertentu. Bahagian belakang batang tubuh menjadi model dengan pengalaman dan kekecewaan ditangkap. Orang "menguburkan" keinginan batin mereka yang sebenarnya.

Mempengaruhi faktor di bahagian atas

Keadaan fizikal punggung atas dipengaruhi oleh kecemasan hati-cinta. Seseorang berusaha untuk menyenangkan orang lain. Tetapi ia tidak memenuhi timbal balik. Ada perasaan tidak suka.

Punggung atas mengambil beban kemarahan dan kebencian yang belum habis. Beban kehilangan matlamat hidup dan makna kewujudan tercermin dalam bahagian ini. Gejala menyakitkan diperburuk oleh kekecewaan dan kerengsaan. Mereka disebabkan oleh perasaan bahawa seseorang tidak melakukan sesuatu yang dapat memberinya kesenangan dan kepuasan..

Apa yang mempengaruhi jabatan menengah

Rungutan masa lalu dan konflik yang tidak dapat diselesaikan berkumpul di segmen tengah belakang. Pesakit hidup pada masa lalu, dia tidak boleh menolak atau melupakan. Alasan dalaman yang kuat membangkitkan semangat. Pengalaman mengenai tindakan sempurna atau tidak sempurna menghantui.

Sakit belakang bawah

Penyakit psikosomatik belakang disebabkan oleh:

  1. Panik kerana ketidaktentuan kewangan
  2. Takut menggunakan diri sendiri untuk kepentingan orang lain;
  3. Takut akan kemiskinan, kesusahan material;
  4. Seram sebelum usia tua semakin hampir;
  5. Persepsi hidup sebagai beban yang tidak tertanggung.

Satu set gangguan emosi dan mental yang khas boleh menyebabkan sciatica. Psikosomatik penyakit ini dikaitkan dengan:

  • Munafik;
  • Ketakutan masa depan;
  • Kebimbangan mengenai hal ehwal kewangan;
  • Beban mental.

Punca sakit lumbal

Psikosomatik sakit belakang bawah menunjukkan ketakutan akan kemiskinan. Penyakit ini menimpa mereka yang mengambil tanggungjawab berlebihan terhadap orang lain..

Kesakitan lumbal disebabkan oleh perasaan sokongan yang tidak mencukupi dari orang yang disayangi. Faktor yang berkesan merangkumi pengalaman cinta dan kebimbangan kewangan..

Akan bertindak balas dengan sakit belakang bawah:

  1. Perasaan putus asa;
  2. Rungutan dan rungutan yang tersembunyi;
  3. Kemarahan, kepahitan yang tidak keluar;
  4. Penolakan seksualiti;
  5. Ketakutan kemelesetan kerjaya.

Psikosomatik sakit punggung bawah dan sakrum menunjukkan konflik dalaman yang tidak dapat diselesaikan, masalah dengan keakraban. Penindasan libido, penindasan keinginan seksual kerana kompleksnya sendiri berubah menjadi kekejangan otot dan rasa sakit di kawasan lumbar. Kebencian yang sangat tersembunyi memuat tulang ekor dengan penderitaan yang luar biasa.

Jadual ringkasan psikosomatik punggung dan punggung bawah

Psikosomatik akan membantu mengaitkan kesakitan setempat dengan kemungkinan penyebabnya. Jadual Gangguan Belakang dan Lumbar Menerangkan Hubungan Antara Gangguan Fizikal dan Kemungkinan Punca Akar Psikologi.

Bahagian belakang dan punggung bawah sesuai dengan konsep sokongan hidup. Kesakitan tempatan di bahagian belakang batang menunjukkan kekurangan beberapa pengalaman dan kelebihan yang lain..

Apa yang perlu dilakukan untuk mengatasi kesakitan

Untuk rawatan gangguan psikosomatik, psikiatri, psikoterapi, dan ubat alternatif digunakan. Penglibatan tambahan ubat penenang, antidepresan menyumbang kepada pemulihan pesakit.

Amalan perubatan mengesahkan kaitan antara keadaan fizikal pesakit dan kaedah lisan. Penyakit psikosomatik bertambah buruk atau hilang setelah penyataan dibuat oleh pihak berkuasa yang diiktiraf.

Untuk rawatan sakit belakang psikosomatik dan punggung bawah, ketakutan dibebaskan. Mereka puas dengan apa yang mereka ada. Namun, mereka tidak melepaskan keinginan untuk mendapatkan lebih banyak. Sekiranya anda benar-benar menginginkan sesuatu dan berusaha untuk mencapainya, maka impian yang jauh juga tidak akan keterlaluan..

Keyakinan dan keyakinan diri di dunia mesti menjadi bahagian dari seseorang. Keadaan emosi dan mental yang lebih baik selaras dengan kesihatan fizikal.

Psikosomatik sakit belakang, sakit belakang bawah menyesuaikan diri untuk mengatasi kesakitan dengan introspeksi. Sekiranya anda tidak dapat mengetahui sendiri, maka mereka beralih kepada psikologi atau psikoterapis.

Ia Adalah Penting Untuk Mengetahui Tentang Gout