Namanya Aleira Avendano. Dia bekerja sebagai model dan tinggal di Venezuela. Seperti yang diketahui semua orang, di negara-negara Amerika Latin, sosok wanita cantik menunjukkan kehadiran keldai yang rimbun, dengan pinggang yang paling tipis mungkin.

Aleira memutuskan bahawa jika semuanya sesuai dengan titik kelima, maka pinggangnya harus diubah. Dia mengetahui bahawa terdapat korset khas yang dapat membantu mengatasi masalah ini. Dia membeli sendiri dan mula berniaga.

Gadis itu memakai korset selama 7 tahun tanpa mengeluarkannya. Pada masa yang sama, hampir setiap hari dia mengetatkannya sedikit. Hasilnya, dari angka seperti itu:

Dia mencapai keputusan berikut:

Dia mempunyai pinggang yang benar-benar tawon, yang, seperti yang anda lihat, dia merangkul dirinya sendiri.

Bagaimana perasaan anda mengenai eksperimen semacam ini pada badan anda? Ada baiknya ia berakhir dengan baik, tetapi lebih baik tidak mengulanginya, kerana anda boleh membahayakan kesihatan anda!

P.S. Adakah anda menyukai artikel itu? Berkongsi dengan rakan anda!

Klik "Suka" dan dapatkan hanya catatan terbaik di Facebook ↓

Apa yang berlaku pada wanita yang memakai korset selama 7 tahun untuk kecantikan?

Kecantikan memerlukan pengorbanan, sukar untuk tidak bersetuju dengan itu. Terdapat banyak bukti untuk ini. Sezaman kita, sebahagian besar, sezaman, dimanjakan oleh pencapaian ahli kosmetik moden dan pakar bedah plastik dan membentuk semula diri mereka ke atas dan ke bawah.

Gim, diet ketat dan semua jenis salun boleh membantu.

Model dari Venezuela memutuskan untuk mendapatkan populariti dengan segala cara, kerana tidak banyak tawaran pekerjaan. Dia menganggap sosoknya sebagai alasan kegagalannya - gadis itu berlebihan berat badan, dan pinggangnya boleh menjadi lebih kurus.

Dan kemudian Aleira berperang tegas. Tetapi untuk bertahan dengan sedikit darah dan tidak menyeksa dirinya dengan latihan fizikal yang panjang di lorong-lorong, gadis itu mendapati, sepertinya, cara yang kurang sukar untuk berjaya..

Aleira memakai korset, yakin bahawa memakainya untuk waktu yang lama akan memberinya pinggang yang menakjubkan. Tubuhnya diperah ke dalam rangka yang kaku selama 23 jam sehari dan hanya dilepaskan selama satu jam. Dan ia berlangsung tidak lebih atau kurang, tetapi sebanyak tujuh tahun!

Segala amaran rakan dan keluarga mengenai bahaya memakai korset sejak sekian lama, gadis itu tidak mengendahkannya, dan dia bernasib baik kerana dia tidak merosakkan organ dalamannya dengan serius.

Setelah 7 tahun menggunakan korset, Aleira yang gelisah berbaring di atas meja pembedahan. Dia menjalani pembedahan pintasan gastrik, setelah itu menjadi separuh ukuran, sehingga berharap dapat mengurangi jumlah makanan yang dimakan.

Ini diikuti dengan peningkatan payudara, bibir, punggung dan perubahan bentuk hidung..

Hasil dari semua manipulasi ini adalah model yang tidak standard dengan pinggang tawon, isipadu 50 cm, punggung besar dan payudara besar.

Dan inilah - kemuliaan yang dihargai, berkat selera yang tidak dapat dijelaskan oleh banyak pengguna Internet..

Seorang gadis muda selama 3 tahun memakai korset tanpa menanggalkan, kerana dia mahukan pinggang yang tipis, dan inilah yang muncul


Seorang penduduk Jerman menghabiskan 3 tahun dalam penderitaan, kerana dia ingin mempunyai pinggang yang paling sempit. Keindahan kecantikan seorang gadis muda bernama Michelle Kobke adalah kecantikan langsing dengan pinggang yang ramping. Sejak sepanjang hidupnya, gadis pada masa itu berusia 24 tahun, dia tidak senang dengan bentuknya. Mereka tampak sangat riang, tidak seperti model dari majalah berkilat. Akibatnya, Michelle memutuskan untuk mengambil langkah putus asa seperti memakai korset..
Gadis itu sudah putus asa, kerana tidak ada diet yang membantunya menurunkan berat badan, semua usaha untuk menurunkan berat badan sia-sia. Kerabat sebulat suara menegaskan bahawa dia mempunyai sosok cantik, tetapi Michelle tidak mendengarkan siapa pun dan tidak berkongsi perasaannya dengan siapa pun. Saudara-mara mengalami kerugian, kerana pinggang gadis itu sudah 64 sentimeter, lebih kurang...
Akibatnya, gadis itu hanya mengikat dirinya dengan korset. Dia terbiasa dengan korset sehingga dia tidak menyedarinya..
Selama ini, pinggang menurun 24 sentimeter dan 40 cm. Tinggi gadis itu 165 cm, dan pinggang 38 cm.
Michelle kini menganggap dirinya mempunyai sosok yang sempurna..
Tetapi pakar pasti menentang memakai korset yang panjang. Semuanya boleh berakhir dengan tangisan, jaga kesihatan anda.

Cara memilih pembetulan postur untuk kanak-kanak

Ingat bagaimana ibu atau nenek anda tidak bosan mengulangi anda: “Jangan bongkak! Jangan berlendir! ”? Tujuan arahan ini hanya satu - ibu bapa sekali lagi menjaga kesihatan kita. Perkembangan tulang belakang yang betul mesti dipantau sejak awal kanak-kanak - semua orang tahu tentang ini. Tetapi bagaimana jika masa terlewat dan tindakan segera diperlukan? Pembetulkan postur kanak-kanak akan membantu - alat yang mudah dan berkesan. Namun, terdapat banyak nuansa ketika memilihnya. Jenis pembetulan apa yang ada, apa yang harus diberi keutamaan dan bagaimana memakainya? Kami akan menguruskan semuanya dengan teratur, serta membaca ulasan pembeli biasa.

Apa itu pembetulan postur


Pembetulkan postur untuk kanak-kanak sering digunakan bersama dengan rawatan lain untuk gangguan postur anak - kedudukan dan pemanjangan. Pemakaiannya dapat diresepkan untuk tujuan pencegahan pada masa kanak-kanak dan remaja, ketika pengembangan kerangka melalui fasa yang paling aktif..

Petunjuk dan kontraindikasi untuk penggunaan pembetulan


Pelbagai jenis pembetulan postur digunakan dalam kes berikut:

  • dengan kyphoscoliosis, apabila tulang belakang melengkung dalam beberapa arah sekaligus;
  • pada peringkat awal gangguan vertebra;
  • dengan teguran yang jelas;
  • dengan hiperkyphosis ("pusingan belakang");
  • dengan scoliosis;
  • dengan sindrom radikular semasa osteochondrosis;
  • dengan kelengkungan berganda di tulang belakang toraks dan serviks;
  • untuk mengurangkan lordosis lumbal.

Sebarang produk ortopedik harus dipilih berdasarkan cadangan pakar bedah ortopedik. Membaca forum, contoh rakan-rakan yang berjaya menyembuhkan anak mereka - semua ini bagus, tetapi tidak ada yang dapat menjamin bahawa mereka akan berkesan seperti dalam hal anak anda. Doktor mesti mendiagnosis penyakit dan memutuskan sama ada menggunakan korset dan yang mana satu.

Kontraindikasi khas termasuk:

  • intoleransi individu terhadap bahan dari mana produk dibuat, akibatnya ruam atau kerengsaan akan muncul;
  • dengan keradangan dan luka terbuka di tempat-tempat di mana korset bersentuhan dengan kulit;
  • untuk beberapa penyakit kronik, misalnya, patologi kardiovaskular atau paru, apabila kesesuaian penggunaan pembetulan hanya ditentukan oleh doktor yang menghadiri.

Apakah pembetulan postur untuk kanak-kanak

Bergantung pada tahap dan jenis kelengkungan tulang belakang, satu atau jenis pembetulan lain mungkin ditetapkan.

Tempat duduk

Reclinator adalah pembetulan postur untuk kanak-kanak, yang sesuai untuk masalah awal tulang belakang. Dalam terjemahan "reclinatio" bermaksud "menyimpang kembali". Fungsi inilah yang dilakukan oleh korset, dengan itu mengembalikan kedudukan bahu dan tulang belakang atas yang betul secara anatomi..

Dengan reka bentuknya, reclinator adalah gelung bersilang, simpul penyeberangan di mana terletak di antara bilah bahu, dan busur melingkari bahu di depan. Di bawah pengaruh reclinator, bahu ditarik terpisah, dan tulang belakang diselaraskan.

Terdapat reclinators pencegahan dan penyembuhan. Bekas bertindak dengan lembut, sedikit menetapkan kedudukan yang betul untuk tulang belakang. Yang terakhir ini lebih kaku dan digunakan pada peringkat awal pembetulan kelengkungan..

Pembetulkan payudara

Jenis ini mempengaruhi sebahagian besar ruang tulang belakang. Kesan penyembuhan disediakan oleh tulang rusuk yang kaku, yang sering dibuat dari aloi aluminium. Tidak boleh disyorkan untuk kanak-kanak di bawah umur 4 tahun.

Tali pinggang, korset, rompi dengan tali adalah semua jenis pembetulan payudara. Mereka semua bekerja mengikut prinsip yang sama - mereka mengeluarkan beban dari otot, meluruskan ruang tulang belakang, dan memberikannya kedudukan anatomi yang betul. Akibat memakai korset seperti itu, anak itu terbiasa menjaga punggungnya lurus.

Pembetulan dada-lumbar

Ia diresepkan untuk osteochondrosis dan penyakit yang merebak pada beberapa bahagian tulang belakang. Dengan pertolongannya, lordosis (kelengkungan arcuate anteriorly), tersekat di kawasan toraks, dan juga bahu yang terbuka dapat dikurangkan. Pendekatan bersepadu seperti itu menjadi mungkin kerana reka bentuk pembetulan jenis ini yang kompleks: tempat duduk dan korset postur panjang.

Cara memilih produk yang betul

  • Sebelum memilih dan membeli pembetulan postur, anda harus menentukan ukurannya. Untuk melakukan ini, ukur ketinggian, lilitan dada dan pinggang anak.
  • Harap maklum bahawa tidak ada pembaris ukuran universal, jadi pengeluar yang berbeza mungkin mempunyai tanda yang berbeza untuk korset yang sesuai untuk anak anda..
  • Pilih korset yang diperbuat daripada kain semula jadi yang bernafas. Ini akan mengelakkan ruam lampin dan masalah kulit yang lain..
  • Kekakuan, serta jenis pembetulan, ditentukan oleh pakar ortopedis atau pakar rawatan lain berdasarkan sejarah perubatan kanak-kanak.
  • Sebelum membeli, disarankan untuk mencuba model tepat di kedai untuk memastikannya sesuai dengan fizikal anak anda.

Cara memakai pembetulan postur untuk anak anda

  • Tidak mungkin memakai pembetulan postur sepanjang masa, dan keteraturan dalam kes ini juga subjektif. Sebilangan doktor mungkin menetapkan untuk memakai korset lebih kerap, yang lain lebih jarang. Dengan membaca ulasan doktor, anda akan melihat bahawa cadangan yang paling popular adalah anda perlu mula memakai korset dari 15-20 minit sehari dengan peningkatan masa secara beransur-ansur sebanyak 5 minit.
  • Selama lebih dari 10 jam seorang kanak-kanak tidak dapat berjalan di korset. Kali ini dapat dipendekkan atas cadangan doktor..
  • Gunakan korset postur sekejap-sekejap. Contohnya, anak anda hilang selama seminggu, berehat selama 10 hari. Ini akan mengelakkan otot dan tulang belakang terbiasa dengan sokongan berterusan. Mereka mesti bekerja sendiri.
  • Lebih baik tidak memakai korset pada badan yang telanjang. T-shirt atau T-shirt akan melegakan anda dari kerengsaan dan kerengsaan yang mungkin berlaku, terutamanya jika pembetulan postur dibuat dalam bentuk rompi dengan tali.

Ulasan pembetulan postur kanak-kanak

Pembetulkan postur ini mudah didapati di mana-mana farmasi (sekurang-kurangnya di bandar kami ia dijual setiap masa). Ia murah dan sangat berkesan. Doktornya menetapkan untuk kami. Saya terpaksa berpaling kepadanya ketika saya mula menyedari bahawa anak lelaki saya yang berusia 12 tahun tidak boleh duduk tegak. Sentiasa seperti "cangkuk". Pembaca bukti telah membuat keajaiban sebenar. Ia direka supaya anda dapat menyesuaikan kedudukan bahu dan membetulkan dada. Pada mulanya, tentu saja, anak itu mengadu bahawa ia menyusahkan. Apa yang mengejutkan! Proses kelengkungan nampaknya sudah bermula. Tetapi setelah beberapa minggu, dia mulai memperhatikan bahawa walaupun tanpa korset, anaknya terus memegang punggungnya, seperti ballerina yang sebenar. Setelah beberapa lama, pada temu janji kedua, doktor mengatakan bahawa ancaman itu telah berlalu. Saya gembira kerana saya memerhatikan tepat pada waktunya dan menggunakan alat yang sangat baik. Sekarang kita hanya memakai pendakap. Sebagai contoh, sila pakai semasa duduk di komputer untuk jangka masa yang lama.

Kami ketagih untuk beriklan: nampaknya doktor merancang tali pinggang. Kami membeli tali pinggang Dikul's Samurai untuk anak perempuan kami. Tetapi kami benar-benar kecewa. Bukan bahawa ia tidak membetulkan apa-apa, bahkan tidak ada sedikit pun petunjuknya. Bahagian belakang boleh dilenturkan dan dipanjangkan dengan mudah - tidak ada fiksasi. Pita elastik bahu meregang, dan penguat itu sendiri tidak berusaha mengarahkan punggung ke arah yang betul, tetapi dengan bodohnya mengulangi konturnya. Maksudnya, jika punggung melengkung, korektor, seperti sarung tangan, akan berada di sepanjang lengkungan, hanya "tulang rusuk yang mengeras" yang melekat ke arah yang berbeza. Kami akan pergi ke pakar ortopedis untuk menjelaskan kepada kami: mungkin kami melakukan sesuatu yang salah atau ukurannya tidak betul.

Doktor menetapkan korset pembetulan untuk bahagian belakang anak perempuan remaja. Untuk masa yang lama kami berjalan bersamanya, memilih. Dia terlalu cerewet dengan saya dan ternyata mustahil untuk menjelaskan bahawa ini mengenai kesihatannya. Syukurlah kerana serangan terhadap Gezanne dari sebuah syarikat Perancis. Sejujurnya, pada masa muda saya pasti seperti itu dengan senang hati. Penampilannya sangat mengagumkan. Seolah-olah pakaian dalam elastik yang cantik. Kotak itu mengandungi arahan terperinci langkah demi langkah dalam bahasa Rusia bagaimana menggunakannya untuk mendapatkan hasil terbaik. Ia diikat pada perut dengan Velcro - juga sangat selesa. Sesuai di bahu. Jalur elastik yang lebar di bahagian belakang lembut, jadi tidak ada rasa tidak selesa atau cengkeraman. Anda hanya berpeluh di dalamnya, seperti yang dikatakan oleh anak perempuan anda, itu menakutkan. Otot dipanaskan, darah beredar lebih baik - itulah hasilnya. Masa berjalan harus ditingkatkan secara beransur-ansur, akhirnya menjadikannya 6 jam. Tetapi anak perempuan saya dapat berjalan tidak lebih dari 2.5 jam. Dan walaupun dengan penggunaan yang cuai, hasilnya tidak lama lagi. Punggung diluruskan, dan angka itu, pada pendapat saya, telah bertambah banyak. Seperti yang diakui oleh anak perempuannya, dia tidak peduli, tapi saya gembira.

Anak lelaki itu mula membisu, dan saya dan suami memutuskan untuk segera menolong belakang anak kami. Suami membeli, mungkin seseorang mengatakan, yang pertama dia temui. Anak lelaki itu memakainya dan segera mengatakan bahawa dia menekan dengan kuat di bawah ketiak, tetapi boleh diterima. Terdapat hasil dari pembetulan, tetapi apa yang dia tekan, tentu saja, meneran. Dan anak lelaki itu, sepertinya, sudah terbiasa, tetapi tidak memberi saya ketenangan. Dia memakainya dengan kemeja-T - tidak begitu menyakitkan. Tetapi kami masih merancang untuk pergi ke doktor untuk berkonsultasi secara normal, dan kemudian bersama-sama membeli pendakap belakang dari tongkat, yang akan dinasihatkan oleh doktor kepada kami. Namun, mereka tidak bergurau dengan belakang..

Model ini tidak melepaskan korset selama 7 tahun, dan hasilnya mengejutkan - FOTO

Model Venezuela menjadikan tubuhnya melalui neraka untuk mencapai sosok yang sempurna, lapor Day.Az dengan merujuk kepada Vmirechudes.com. Menurutnya, setiap wanita yang ingin menjadi "benar-benar cantik" harus melakukan ini..

Benar, Aleira Avendano, 26 tahun, tidak hanya memakai korset selama 7 tahun untuk mencapai pinggang 50 cm, tetapi juga menjalani 20 pembedahan plastik, termasuk 4 pembesaran payudara, 2 pembetulan hidung dan pintasan gastrik.

Gadis itu memakai korset Victoria 23 jam sehari selama 7 tahun. Aleira mencapai pinggang yang sempit, tetapi pada masa yang sama, korset menekan tulang rusuk gadis itu ke dalam, meninggalkan bekas luka di badannya. Menurut para doktor, dia masih bernasib baik kerana ini tidak mengganggu fungsi paru-paru dan hati, seperti biasanya setelah korset ketat..

Selepas pembesaran payudara pertama dan bulan-bulan pertama memakai korset

Foto pertengahan sambil memakai korset

Korset kanak-kanak abad ke-17 - ke-20.

Setiap kali perbualan mengenai korset wanita muncul di LJ saya, hujah bermula pada topik "selesa" atau "tidak selesa." Dan, biasanya, saya cuba menjelaskan bahawa wanita-wanita pada masa itu tidak memikirkan perkara-perkara seperti itu, kerana mereka terbiasa memakai korset sejak kecil..

Kenyataan bahawa gadis-gadis pada abad ke-17 dan ke-18 memakai korset jelas dari potret pada masa itu. Sebenarnya, fesyen kanak-kanak hampir selalu mengulangi orang dewasa, sehingga anak-anak tidak terlepas.


Korset abad ke-17 dan ke-18 sangat sukar dan diperbuat daripada tulang paus.

Mereka menulis bahawa anak-anak dari keluarga miskin tidak memakai korset untuk kecantikan, tetapi kerana mereka sering melakukan kerja keras: mereka membawa air, kayu bakar, susu. Korset membantu mereka untuk tidak membebani tulang belakang yang lemah.

1750-1760 Korset kanak-kanak

Keturunan keluarga kaya memakai korset untuk membentuk postur dan pergerakan yang betul. Sekali lagi, dalam peniruan orang dewasa.

1750-1760 Korset kanak-kanak Museon Arlaten

1783 Dorothea bersama anak perempuannya, Wilhelmine dan Pauline

Tetap gadis, pandangan belakang, c. 1770. Muzium Nasional Germanischen Nürnberg.

Dua orang penginapan, c. 1770. Linen dengan boning, kulit, pita sutera.

Korset untuk bayi 1760-1790


Pakai di baju anda

Gadis dengan anak patung - Jean-Étienne Liotard 1765


Potret Gadis (dikatakan Miss Collingwood) oleh George Romney 1767

Pada akhir abad ke-18 - awal abad ke-19, fesyen untuk zaman kuno datang, muncul gaya yang kita panggil "empayar" dan untuk beberapa waktu anak-anak tidak memakai korset.

The Ragan Sisters, c1818, Jacob Eichholtz



Lingkaran John Hoppner (British, 1758 - 1810) "Potret tiga kanak-kanak, duduk di hadapan pemandangan"

Anak-anak Sackville. John hoppner

Tetapi sudah pada tahun 1830-an, korset kanak-kanak muncul lagi dan tidak habis digunakan sehingga 20-an abad kedua puluh..

versi korset kanak-kanak 1830 - 1839


Korset ini kelihatan terutamanya dalam gambar-gambar gadis berusia 50-an dan 60-an abad ke-19..

Anak ini sudah boleh memakai korset seperti itu:


Korset itu dipercayai mendisiplinkan.


Majalah fesyen abad ke-19 menawarkan korset untuk kanak-kanak dari semua peringkat umur:

dari satu hingga 2 tahun

dan berumur 12 hingga 14 tahun

dan ini adalah pameran muzium:

Korset Kanak-kanak Antik yang menggemaskan dalam Cotton Putih dengan Butang Depan Pusat.

1879 Korset Gadis Korset Gadis


Iklan: ibu mengajar anak perempuannya ke korset))

Walaupun begitu, di bawah pakaian longgar pada akhir abad ke-19, mereka masih memakai korset.

Korset seorang gadis tahun 1890 dari koleksi Muzium Victoria dan Albert (London)

dari majalah fesyen tahun 1890-an


untuk postur dan disiplin.

1890 Pinggang Korset Gadis

Pada tahun 1908, Liberty Bodice diciptakan - rompi rajutan dengan kancing getah, yang tidak begitu banyak memerah organ dalaman kanak-kanak perempuan dan memungkinkan untuk bermain permainan luar.


Perubahan pakaian wanita pada abad kedua puluh datang dari kerangka - korset. Bagaimana perubahan ini berakhir - anda semua tahu: hari ini kita tidak memakai korset, kesibukan dan kinolin. Dan anak-anak kita juga, yang, anda lihat, bagus)) Dan kita akan membincangkan penderitaan kanak-kanak berabad-abad yang lalu dalam gaya pakaian dewasa.

Sejarah korset

Kirim atas permintaan (permohonan). Corset adalah pakaian dalam yang menarik dan telah mengalami banyak perubahan selama berabad-abad. Anda mungkin berminat membaca kisahnya..

Untuk masa yang lama, wanita telah berusaha untuk memperbaiki sosok mereka dengan bantuan pelbagai helah: tali pinggang lebar, pita, dll. Walau bagaimanapun, sukar untuk menyebutkan tarikh sebenar penampilan korset. Sebilangan besar sejarawan menyebut abad ke-16 tarikh kelahiran korset..

Korset abad ke-16 meruncing, tujuannya adalah untuk membuat garis lurus korset, berbeza dengan rok halus. Korset seperti itu tidak mengetatkan pinggang dan menekan dada ke badan (bagaimanapun, gaya bervariasi bergantung pada negara), dan juga menyokong punggung, membantu menjaga postur tubuh. Untuk memberikan kekakuan struktur, tulang paus digunakan, tetapi lebih sering bahannya lebih murah: besi atau kayu. "Tulang" nipis dimasukkan ke dalam pangkalan dan kemudian diperbaiki. Ini memungkinkan untuk mengganti tulang yang usang, atau membuat korset baru dengan menggunakan perincian yang lama.

Salah satu daripada beberapa korset yang masih hidup dari abad ke-16

Korset yang terbuat dari besi sepenuhnya turun kepada kami, namun, kerana bilangannya yang sedikit, sejarawan percaya bahawa korset ini dibuat untuk tujuan ortopedik atau hiasan.

Tudor korset (akhir abad ke-16)

Gaya serupa berterusan pada abad ke-17 (lihat foto di atas).

Pada abad ke-18, rok berpakaian berat menjadi mode, dan korset membantu mengagihkan berat badan mereka, dan masih menyokong bahagian belakang dan meratakan postur. Sebenarnya, punggung rata adalah tujuan sebenar korset, bukan pinggang tipis sama sekali: D

Perhatikan tali tersebut: dalam semua contoh di atas, tali pusingan digunakan: tali leher diikat pada satu ujung, diikat secara berurutan melalui semua lubang, dan diikat di ujung yang lain. Tali silang silang moden praktikalnya tidak digunakan hingga pertengahan abad ke-19, ketika korset mendapat populariti luas (lebih lanjut mengenai ini di bawah). Yang ini, secara tidak sengaja, tidak dililit dengan betul :) Perbezaannya adalah pada lubang: dalam korset silang silang, lubang saling bertentangan, dan pada lingkaran - dalam corak papan catur. Tali silang di bahagian depan agak hiasan di sini..

Pada akhir abad ke-18 dan awal abad ke-19, gaya Empire menjadi fesyen - gaun sederhana dengan pinggang tinggi. Korset mengalami perubahan yang kuat: tulang hampir hilang, tujuan utama korset adalah untuk menyokong dada, siluet sedikit halus. Beberapa korset pada masa itu menyerupai seluar dalam moden.

Setelah sekian lama gaya Empire, siluet jam pasir menjadi fesyen, dan korset kembali dalam bentuk yang banyak dibayangkan ketika kata "korset".

Oleh kerana perindustrian, tulang keluli yang lebih fleksibel digunakan dalam korset, yang mengurangkan kosnya dengan ketara. Pada tahun 1829, apa yang disebut "split-busk" diciptakan, sebuah korset dibahagikan kepada dua bahagian dengan pengikat di bahagian depan. Ini, serta penggunaan tali silang, memudahkan memakai dan menanggalkan korset, sekarang mudah untuk melakukannya sendiri. Korset telah mendapat populariti di kalangan penduduk umum dan telah menjadi elemen pakaian seharian..

Korset berwarna bergaya:

Fesyen untuk pinggang yang nipis dan tegang menyebabkan banyak kritikan dari doktor dan masyarakat, sehingga pada akhir abad ke-19 korset berbentuk S yang lebih "sihat" diciptakan..

Perbezaan antara korset Victoria dan Edward

Korset yang lebih ringan yang diperbuat daripada bahan yang lebih moden secara beransur-ansur mula muncul. Siluet yang lebih semula jadi dan lurus menjadi fesyen, korset menjadi lebih panjang dan boleh mencapai pertengahan paha.

Selepas Perang Dunia Pertama, populariti korset secara beransur-ansur hilang. Terdapat banyak sebab untuk ini, dan mereka layak mendapat jawatan yang berasingan :)

Dalam era yang berbeza, gaya, tentu saja, bervariasi, sesuatu yang baru muncul, sesuatu yang lama diingat, tetapi untuk waktu yang lama korset adalah bahagian penting dari pakaian wanita (dan kadang-kadang lelaki). Saya harap anda menikmati latar belakang sejarah yang ringkas ini :)

P.S. Selamat datang ke Timur Jauh, dan semua orang yang bangun pada pukul tiga pagi: D Masa yang sesuai untuk menulis catatan seperti itu

Kemungkinan pendua dijumpai

Pos yang indah, tetapi sangat tidak kemas. IMHO lebih baik membuat siri catatan yang dipecah-pecah mengikut abad dan kisah yang lebih terperinci - anda boleh mempertimbangkan korset lelaki dan kanak-kanak, pilihan untuk menunggang dan untuk pelayan.

Terdapat banyak infografik siap sedia. Anda boleh menerimanya dan memberikan komen, ini akan mengurangkan jumlah kerja.

"Pada tahun 1929, apa yang disebut 'split-busk', korset yang terbahagi kepada dua bahagian dengan penutup depan, diciptakan. Ini, bersama dengan penggunaan tali silang, menjadikannya lebih mudah untuk memakai dan melepaskan korset, sekarang mudah untuk melakukannya sendiri. populariti di kalangan masyarakat umum dan telah menjadi elemen pakaian sehari-hari. "

Dan kemudian "Selepas Perang Dunia Pertama, populariti korset secara beransur-ansur hilang."

Sesuatu tidak bertambah.

Topik seluar dalam sangat menarik, tetapi ulasan anda sangat dangkal - jadi, di bahagian atas, fakta yang terkenal ditaip. Apa yang dipakai oleh orang biasa? Bilakah wanita memakai korset, setiap hari atau pada majlis khas? Berapa harganya? Sebagai korset, dan memang pakaian dalam Eropah datang ke Rusia?

Orang biasa memakai hampir sama.

Korset dipakai setiap hari.

Harganya berbeza, perbezaan utama adalah pada daya beli penduduk.

Pakaian korset dan Eropah datang ke Rusia secara beramai-ramai di bawah Peter.

Sekiranya anda memerlukan lebih banyak maklumat, periksa)

soalan mudah - jawapan mudah)

Saya tahu secara langsung mengenai perubatan pelana korset. Sesuatu antara yang terakhir dan yang terakhir. Mereka memegang tulang belakang sekiranya patah, sehingga tidak bergoyang-goyang ketika berjalan hampir.

Tidak masalah bahawa dada tenggelam, tetapi bahagian belakang adalah roda.

Adik saya memakai sesuatu seperti milik anda, selama beberapa tahun. Postur yang diperbetulkan.

Selepas patah tulang, saya selalu mempunyai postur lurus, tentera - seperti yang orang lain katakan. Sukar dibengkokkan)

Pada tahun 1929, adakah korset dipakai? Saya masih mempunyai korset dari nenek buyut saya, kilang Abramson, nampaknya ia masih pra-revolusi. Bentuknya adalah "split-busk". Sesuatu tidak bertambah.

"Rok berpakaian tebal mulai bergaya pada abad ini,"

Alamak, jamb ketika menyunting, dalam 18 kanesh. Zaman Rococo

Apa yang boleh saya katakan. Edwardians tahu banyak;)

dan saya tidak dapat memutuskan korset mana yang akan kelihatan lebih seksi pada seorang gadis - Victoria atau Edwardian

Timur Jauh gembira, topi keledar bertindak balas dengan SALAM)))

Saya suka korset) walaupun pada abad ke-21 mereka kelihatan cantik, saya tidak bercakap sekarang tentang yang lebih berkaitan dengan seluar dalam) tetapi tentang pakaian seharian.. Anda merasa entah bagaimana istimewa di dalamnya

Apa yang salah dengan korset Edwardian?

Dan mengapa tidak ada perkataan mengenai Poiret dan pengaruhnya pada korset dan imej wanita?

Apa maksudnya bahawa korset telah mendapat populariti di kalangan penduduk umum? Ini adalah pernyataan yang tidak senonoh - "setelah munculnya tali elastik, seluar dalam mendapat populariti luas di kalangan penduduk.".

Mengusahakan gaya teks, membaca artikel dan buku era celik huruf dan karya penyunting yang kompeten 50-80хх.

Rahsia pinggang yang luar biasa

Diilhamkan oleh komen ini: # comment_115662925

Seberapa sering kita melihat foto-foto lama wanita dan berfikir, "Ya Tuhan, bagaimana mereka mendapat pinggang yang tipis?" Internet penuh dengan kisah seram mengenai wanita yang kelaparan, menarik diri ke dalam korset sehingga mereka pingsan dari tekanan sedikit pun, sehingga korset memusingkan tulang belakang mereka dan meremas organ dalaman, semuanya untuk mencapai siluet bergaya. Namun, seberapa nipis pinggang mereka? Kita tidak dapat melihatnya secara langsung, dan saksi mata pada zaman itu telah lama meninggal, namun sejumlah besar gambar fesyen ketika itu masih ada. Kemudian masih belum ada Photoshop, yang bermaksud bahawa semua foto ini mesti benar, betul?

Selain korset, siluet bergaya memainkan peranan penting dalam mencapai pinggang yang ramping. Di era Victoria dan Edward, variasi berbeza siluet jam pasir bergaya. Sebenarnya, ini adalah bagaimana kesan pinggang yang tipis dicapai: lebih banyak renda di bahagian atas, pelbagai crinolin dan tuala wanita di paha, dan pinggang dengan latar belakang ini kelihatan lebih kurus.

Tetapi bukan itu sahaja. Sekarang kita datang langsung ke topik siaran: retouching. Perhatikan foto ini yang diambil pada tahun 1900. Ia menampilkan pelakon Perancis Emilie Poehler, yang terkenal dengan pinggangnya yang lebih ramping. Jangan perhatikan perkara yang tidak biasa?

Sebenarnya, rahsia utama retouching seperti itu adalah bahawa jurugambar, atau muridnya, atau pekerja retouching khas, dicat dengan rapi di bahagian pinggang pelakon, tepat pada sisi negatif, memberikannya bentuk yang luar biasa. Perhatikan dengan lebih dekat bagaimana pinggang yang kabur kelihatan sebagai perbandingan, misalnya, dengan lengan baju.

Proses retouching. Secara negatif, mereka melukis di tempat yang tidak perlu, atau mengikisnya dengan teliti, dan juga melengkapkan butiran yang hilang, sehingga "menarik" pinggang dengan cara ini.

Sebagai peraturan, foto-foto tersebut diambil dengan latar belakang monokromatik sehingga retouching tidak dapat dilihat, tetapi ada contoh menarik lainnya:

Menariknya, gadis itu berdiri dengan latar belakang pemandangan, namun, di bahagian pinggangnya, gambar itu hilang dan digantikan oleh cahaya putih yang tidak biasa..

Dan ini adalah pereka kostum gadis moden mengulangi teknik beberapa tahun kebelakangan. Perhatikan betapa sahihnya pinggangnya dalam foto di sebelah kanan..

Kembali ke foto di bahagian atas siaran. Lihat bagaimana pinggang seorang gadis kelihatan kabur berbanding dengan skirt. Rupa-rupanya foto ini telah diubah untuk mencapai siluet yang menakutkan..

Dan berikut adalah foto dari siaran di pautan. Seperti yang mereka ketahui dalam komen, "Ini adalah Cleope Teresa Magliano, isteri kedua (dan bukan yang keempat, seperti yang tertulis di atas) isteri Aga Khan |||." # Komen_115681084

Perhatikan garis pelik di sebelah kiri pinggang. Nampaknya, foto ini juga diproses untuk mencapai pinggang yang sempurna, walaupun gadis itu cantik seperti saya. Secara umum, apa yang ingin saya katakan adalah bahawa pada masa itu pemprosesan foto seperti itu biasa, seperti penapis di Instagram. Oleh itu, jangan percaya mata anda, pinggang nipis ini hanya ilusi optik dan retouching. Terdapat gadis-gadis dengan pinggang yang tipis, tetapi tidak ada yang luar biasa.

Fesyen 50-an.

Jenis pakaian abad XIX

Almari pakaian wanita kaya era Victoria merangkumi sekurang-kurangnya beberapa lusin pakaian, yang jelas berbeza dalam jenisnya bergantung pada waktu dan keadaan yang mereka inginkan. Harus ada beberapa gaun dari setiap kategori agar tidak diulang, dan, tentu saja, almari pakaian harus diperbarui secara berkala dan mengikuti yang terbaru dalam dunia fesyen.

Oleh itu, wanita itu bangun dari tidur pada waktu pagi dan dia memerlukannya.

1. Pakaian rumah

Pakaian rumah adalah pakaian wanita di rumah, bersama keluarga dan rakan rapatnya. Sebagai peraturan, pakaian rumah tertutup, seperti pakaian lain, kecuali pakaian malam, sesuai. Korset tidak dipakaikan di bawahnya, yang membolehkan anda mengenakan gaun seperti itu sendiri, tanpa bantuan pembantu rumah. Itu dianggap tidak senonoh untuk meninggalkan rumah atau bertemu tetamu dengan pakaian rumah..

1.1. Pakaian pagi

Pakaian pagi adalah perkara biasa sepanjang abad ke-19 dan pada dekad pertama abad ke-20. Mengubahsuai dengan trend fesyen, gaun pagi mengekalkan dua ciri: potongan yang lebih santai berbanding dengan pakaian formal dan warna putih atau kuning air.

Salah satu jenis pakaian rumah adalah pembungkus - pakaian pada pertengahan abad ke-19, yang mengingatkan pada jubah. Seluar yang longgar menunjukkan kepunyaan almari pakaian rumah. Tidak seperti pakaian rumah pada masa yang akan datang, mereka mungkin cukup terang, kerana pertengahan abad ke-19 adalah masa ketika palet terang menggantikan pastel.

1.3. Pakaian teh

Di suatu tempat dari tahun 1870-an, gaun teh datang untuk menggantikan pembungkus. Tidak seperti pembungkus, yang menyerupai jubah, gaun teh merujuk kepada kimono Jepun. Gaun teh tidak terbatas warnanya, tetapi tetap tenang, nuansa kusam berlaku. Gaun teh pada waktu siang (ditutup sepenuhnya) dan untuk malam (ada potongan kecil.

2. Pakaian hari

Pakaian siang hari menjadi asas almari pakaian. Pakaian harian bertujuan untuk meninggalkan rumah dan menghadiri sebarang acara yang tidak meriah (pakaian yang biasa diadakan pada waktu malam). Pakaian sepanjang hari ditutup sepenuhnya tanpa lengan atau potongan baju.

2.1. Berpakaian untuk lawatan

Oleh kerana lawatan biasanya dilakukan sebelum tengah hari, gaun itu harus mematuhi peraturan berpakaian siang hari (tanpa belahan, tidak ada bahu terbuka dan tanpa lengan). Pakaian untuk lawatan semestinya dilengkapi dengan topi dan sarung tangan.

2.1. Berpakaian untuk makan malam (atau makan tengah hari - anda tidak dapat mengetahui penutur bahasa Inggeris ini)

Ia berbeza dengan pakaian sehari-hari yang kaya dengan hiasan dan perhiasan, namun, tidak seperti gaun malam dan gaun, pakaian tetap ditutup sepenuhnya. Ditujukan untuk makan di pesta atau bersama keluarga.

2.3. Berpakaian untuk jamuan

Gaun penerimaan tetamu mudah dikelirukan dengan gaun makan malam (jika anda seekor lembu) - sebenarnya, ini adalah jenis pakaian harian yang boleh ditukar ganti. Seperti yang lain, ini adalah pakaian tertutup (walaupun ada yang dapat melihat lengan "tiga perempat", tetapi ini adalah keterbukaan maksimum). Oleh kerana para tetamu berbeza dan, oleh itu, resepsi berbeza, gaun kategori ini berbeza dengan kekayaan hiasan dan keanggunan..

3.1. Gaun malam

Gaun malam adalah bahagian almari pakaian wanita itu. Perbezaan utama mereka dari yang lain adalah bahawa lengan kosong dibenarkan di atas siku dan garis leher. Kata kuncinya adalah "dibenarkan", kerana ada juga pakaian malam yang ditutup. Yang terbuka dilengkapi dengan sarung tangan dan hiasan satin panjang. Gaun malam bervariasi dalam warna dan tahap hiasan, banyak yang cukup sederhana walaupun dengan semua keterbukaan.

3.2. Gaun bola

Sejenis pakaian malam dan juga pakaian wanita yang paling khusyuk. Secara umum, gaun bola serupa dengan gaun malam, tetapi dibedakan dengan hiasan yang lebih kaya. Sudah tentu, seorang wanita yang menjalani kehidupan sosial seharusnya memiliki beberapa gaun bola, masing-masing dibuat untuk memesan dan menelan belanja yang besar. Pada masa yang sama, dianggap istimewa untuk tidak mengulanginya sendiri, iaitu menjahit pakaian untuk setiap acara sosial utama.

Senjata rahsia keindahan Circassian adalah korset

Wanita Circassian Uthmaniyyah, abad ke-20

Meneruskan topik korset, yang terdapat pos kira-kira sebulan yang lalu, kami memutuskan untuk membincangkan perincian almari pakaian ini dari Adygea. Beberapa abad yang lalu, terdapat stereotaip bahawa wanita Circassian adalah kecantikan yang jarang berlaku. Lebih-lebih lagi, ia begitu kuat sehingga sejak abad ke-18 produk kosmetik diiklankan dengan sebutan perkataan "Circassian" dalam tajuk.

Wanita Circassian adalah penghuni harem yang paling diinginkan untuk pengumpul gundik: D. Doris menulis: “Kontinjen harem direkrut hampir secara eksklusif dari perwakilan kaum Circassian - yang paling cantik di Timur. Terpilih untuk kecantikan awal mereka, hampir semua barang khas dibeli sebagai gadis oleh ejen khas Mahkamah. ".

Ketenaran seperti itu tidak menghairankan. Selain itu, antara kekuatan penampilan mereka, "kem fleksibel" semestinya disebut. Di almari pakaian penduduk wilayah bersejarah ini di selatan Rusia, ada aksesori yang, sejak kecil, mempengaruhi bentuk dan keharmonian mereka. Semua ini meninggalkan kesan rahmat dan kecanggihan pada imej wanita Circassian.

Nampaknya korset adalah warisan budaya Eropah yang eksklusif. Tetapi ini sama sekali tidak berlaku. Orang Inggeris James Bell menulis: "Saya tidak tahu apa yang orang Paris melakukan perjalanan atau mengembara ke seluruh dunia mengilhami orang-orang Circassian dengan idea untuk memperbaiki ciptaan Tuhan dengan mengetatkan pinggul gadis-gadis muda dengan tali pinggang kulit yang ketat!"

Hampir semua pengarang abad ke-17 - pertama abad ke-19 menyebut bahawa pemakaian korset sangat meluas di kalangan masyarakat Circassians (atau Circassians). Sebagai contoh, konsul Perancis di Crimea, Xaverio Glavani, menulis pada awal abad ke-18 bahawa di Circassia "wanita bangga dengan tubuh mereka yang langsing dan memakai korset khas". Sayangnya, di sebalik populariti tersebut, pada masa ini hanya ada 3 korset yang disimpan di muzium..

Mengapa Circassians memakai barang almari pakaian ini? Kenyataannya adalah bahawa di kalangan masyarakat Adyghe, keindahan yang ideal adalah seperti berikut - sosok langsing, dada rata dan pinggang dengan halus "sama dengan jilid untuk legging", yaitu, 50-55 cm. Dalam hal ini, mereka sangat berbeza dengan sebilangan besar orang yang sehingga terlambat, dipercayai bahawa wanita gemuk = cantik. Ingat sekurang-kurangnya pedagang Kustodian.

Mereka berusaha mencapai keharmonian dengan pelbagai cara. Contohnya, sebelum berkahwin, seorang gadis tidak seharusnya tidur di atas katil yang lembut. Circassians dari mana-mana jantina dilarang makan makanan yang mendorong kegemukan. Tetapi ini tidak mencukupi untuk mendekati ideal kecantikan. Korset digunakan.

Ia dipakai pada gadis berusia 10-12 tahun dan diikat dengan kemas. Walaupun pendapat para saintis mengenai usia ini berbeza. Ini adalah sejenis inisiasi untuk kanak-kanak perempuan. Bagaimanapun, korset itu dipakai tepat ketika angka itu mula terbentuk. Lebih-lebih lagi, dia dengan kuat menarik dada.

Sebelum prosedur ini, gadis itu harus memegang jari telunjuk dan ibu jari di pergelangan tangannya. Sekiranya dia tidak berjaya, maka dia akan menjalani diet rendah kalori. Lebih-lebih lagi, "ujian" ini diulang setiap kali korset diubah ke ketinggian yang sesuai. Korset dipakai secara berterusan. Gadis-gadis tidur di dalamnya dan menanggalkannya hanya semasa mencuci atau memperbaiki perincian almari pakaian ini.

Bahan korset juga berubah bergantung pada pendapatan keluarga. Boleh jadi kulit maroko, kulit kambing, atau lebih primitif. Putera Crimean Khan-Girey, yang juga seorang etnografer dan ahli cerita rakyat, menulis bahawa gadis-gadis dari kelas atasan mempunyai korset setiap hari yang terbuat dari maroko kuning. Meriah - diperbuat daripada maroko merah atau beludru, dipangkas dengan kepang perak dan emas, dalam hal ini dengan lantai pendek dan pengikat perak di dada. Korset seperti itu dipakai di atas kemeja, di bawah pakaian luar dan tidak sering dipakai. Kanak-kanak perempuan kelas sederhana itu mempunyai korset yang diperbuat daripada kulit anak lembu atau kambing.

Huraian yang sangat indah ditinggalkan oleh Bell yang sama, yang kami sebutkan di atas: “Gadis yang korsetnya diikat erat, ditutup di depan dengan agraphs perak, serta topi yang dihiasi dengan kancing perak dan renda, memiliki penampilan seperti perang, seolah-olah kepolosannya dipersenjatai dengan semua dan kebal terhadap semua serangan, sementara ikal rambut panjangnya yang bergelombang, gaunnya yang mengalir dan jalannya yang sederhana memberikannya sosok kewanitaan, dan jika dia tinggi, maka martabat dan rahmat ".

Korset ini bermula dengan tinggi, hampir dari bahu dan sampai ke pinggul. Di bahagian depan, dua piring kayu lebar dimasukkan ke dalam bahan untuk kekakuan struktur. Mereka menekan dada dan menghalang pertumbuhannya. Terdapat juga pinggan kayu di bahagian belakang. Tali ketat di hadapan. Dia melalui lubang atau cangkuk perak.

Mencengkam pergelangan tangan, yang kami tulis di atas, juga berfungsi sebagai cara untuk mengukur. Dua lilitan pergelangan tangan bersyarat sama dengan isipadu leher, dan dua jilid pergelangan tangan atau empat lilitan pergelangan tangan harus sesuai dengan isipadu pinggang. Berdasarkan ukuran ini, korset dijahit.

Gadis-gadis itu mengucapkan selamat tinggal pada aksesori ini hanya pada malam perkahwinan mereka. Lebih-lebih lagi, wanita yang mendandan pengantin wanita sengaja mengelirukan tali leher untuk menggoda pengantin lelaki. Sekiranya selepas malam perkahwinan diperhatikan bahawa renda itu dipotong atau koyak - pengantin baru mentertawakan ketidaksabaran pengantin baru :)

Namun, Khan-Girey percaya bahawa Circassians langsing kerana kesederhanaan dalam makanan, dan bukan korset. Dan dia harus disalahkan kerana fakta bahawa payudara, bahkan di kalangan wanita Adyghe yang matang, sering tidak menarik. Walaupun begitu, dia tidak menyebabkan kerosakan serius pada kesihatan gadis-gadis Circassian. Mereka subur dan melahirkan sekurang-kurangnya 4-7 anak.

Ngomong-ngomong, kami juga Vkontakte, jika lebih senang bagi anda untuk mengikuti berita kami di sana..

Mengecut: Fetishisme Korset Victoria

Sepanjang abad ke-19, orang yang waras terus mengulangi: menarik adalah bodoh, berbahaya dan terlalu meluas "Bagi seratus wanita, hampir tidak ada satu" yang tidak dimiliki oleh "mania pinggang tawon" - berpendapat seorang pengarang Amerika. Doktor telah mengutuk penarikan selama dua abad, tetapi mereka tidak dapat menyembuhkan penyakit ini. Pengkritik ketat mengecam amalan ini kerana "kebersihan" dan "alasan estetik": sangat berbahaya bagi kesihatan, jelek dan menjijikkan alam. Oleh kerana menarik disebut sebagai mania, penyakit, dan ketagihan, jelas bahawa pengkritik melihat akar semua kejahatan dalam perbuatan maksiat dan cabul..

Seberapa ketat korset itu mengetatkan? Jangan lupa bahawa definisi tepat "menarik" belum diberikan. Hanya sedikit wanita yang bersedia mengakui bahawa mereka menyeret. Orang lain selalu dituduh - pelakon, pelayan, gadis yang tidak masuk akal. Tidak ada yang mengejutkan di sini, kerana pencinta penarikan sering disamakan dengan bunuh diri dan pembunuhan bayi, penyeksa dan pembunuh. Ini adalah wanita jahat yang mencari penampilan karnivor lelaki "nakal". Antara lain, mereka adalah ibu yang buruk - dan ini adalah pada akhir abad ke-19, ketika ibu dianggap sebagai tugas suci seorang wanita! Pecinta tali leher yang ketat tanpa sengaja memutilasi badan yang dikurniakan Tuhan sehingga mereka berubah menjadi serangga.

Namun, seseorang secara terbuka membanggakan bahawa dia sedang ditarik. Antara tahun 1867 dan 1874, The Englishwoman's Domestic Magazine (EDM) menerbitkan lebih dari 150 huruf korset, yang mana kebanyakannya menggambarkan pengecutan pinggang - pinggul yang melampau sekitar 40 sentimeter atau kurang. Surat-surat itu berisi ingatan peribadi mengenai tarikan paksa yang diamalkan di asrama-asrama yang bergaya, serta argumen kuat untuk mengikat tali yang ketat.

Soalan pertama ialah ukuran. Betapa ketatnya renda wanita? "Pinggang seorang wanita harus berada dalam jarak 68-74 sentimeter, tetapi kebanyakan wanita tidak membiarkan diri mereka melampaui 61 sentimeter, ribuan mengetatkan hingga 53 sentimeter, ada yang sudah mencapai 51 sentimeter," The Family Herald mengumumkan pada tahun 1848 tahun. Sudah tentu, kebolehpercayaan maklumat ini tidak dapat disahkan, tetapi angka yang dikemukakan kelihatan masuk akal, sekurang-kurangnya untuk wanita muda..

"Pengikat tali yang ketat" yang dinyatakan sendiri menekankan bahawa penurunan ukuran pinggang yang ketara dicapai melalui amalan "mendisiplinkan" yang kaku. "The Lady of Edinburgh", misalnya, memberitahu pembaca EDM pada bulan Mac 1867 bahawa anak perempuannya di asrama telah mengalami "sistem penarikan diri yang kejam." Gadis itu dan rakan-rakannya "dipenjara dengan celah tulang paus, yang lengannya kuat dari pembantu rumah yang kuat mengikat sehingga standard langsing yang bergaya tercapai." Itu adalah "penyiksaan yang nyata", tetapi semua "pengakuan sia-sia", dan "bos wanita itu. Hukumnya sangat berat kerana memberontak terhadap peraturan sekolah." Tidak lama kemudian, banyak surat muncul di EDM dengan kisah-kisah kes antologi, seperti, misalnya, mesej dari "Nora" tertentu yang, pada bulan Mei 1867, mengaku telah menghadiri "sekolah fesyen di London", di mana kebiasaan menarik pinggang murid sebanyak dua setengah sentimeter setiap bulan.. Semasa meninggalkan sekolah. Pinggang saya hanya 33 sentimeter. ".

"Apa yang dimaksudkan dengan lipatan pinggang yang paling ketat?" - tanya "Serafina". Itu adalah tahun 1862, dan Samuel Beaton (editor majalah EDM) menjawab dengan petikan pendek dari sepucuk surat yang mengaku memiliki pinggang 39 sentimeter. Sementara itu, pada tahun 1863, "Constance" menulis kepada majalah fesyen lain, Ratu (Ratu), yang juga diasaskan oleh Beaton, bertanya apakah pull-down itu bergaya sekarang dan mendakwa bahawa dia mempunyai pinggang 42 sentimeter. Seminggu kemudian, "Fanny" menjawabnya di halaman majalah yang sama: ya, menyeret adalah bergaya; ramai wanita mempunyai pinggang 40 sentimeter atau kurang; dia secara peribadi belajar di sebuah sekolah di pinggir bandar Paris, di mana penarikan diterima:

"Sehingga usia 15 tahun, saya tidak tahu apa-apa mengenai pengekangan. Saya menjadi gemuk, tidak peduli dan tidak peduli dengan penampilan saya sendiri. Keadaan keluarga dan perubahan nasib. Memimpin keluarga saya dengan keputusan bahawa pendidikan saya perlu diberi gloss benua. Saya dihantar menjadi sebuah pertubuhan yang sangat mulia dan bergaya untuk kanak-kanak perempuan, yang terletak di pinggir bandar Paris, di mana saya mengalami sistem penarikan paksa yang keras dan kaku.. dan meninggalkannya (tiga tahun kemudian), saya berubah dari seorang gadis yang kekok menjadi wanita muda yang baik, dan pinggang saya hampir 18 sentimeter lebih sempit daripada pada hari ketibaan ".

Surat-menyurat EDM adalah bacaan yang menarik dan sering dikutip untuk menunjukkan bahawa amalan mengerikan lazim berlaku di era Victoria. Namun, marilah kita bertanya kepada diri kita sendiri, adakah kisah-kisah ini benar dan adakah ciri-ciri ini mengenai kelainan dan sikap pada masa itu? Penerbitan tradisional seperti The Saturday Review, Punch, dan Lancet telah disukai oleh korespondensi EDM. Surat-surat itu dinyatakan palsu, dan pendapat-pendapat yang dinyatakan di dalamnya diejek. Pada tahun 1949, penyelidik sejarah kostum Doris Langley Moore menyebut huruf-huruf ini "palsu" dan penemuan syarikat "penyimpang" (penyunting majalah). Walau bagaimanapun, perlu dipertimbangkan bahawa ini adalah dokumen berharga mengenai fantasi seksual pada tema korsetri era Victoria, yang juga membuktikan adanya subkultur rahsia yang mempraktikkan fetishisme, sadomasochism dan transvestism..

Pada tahun 1880-an, Doktor Keluarga dan Penasihat Perubatan Rakyat mengambil kes EDM dengan banyak surat mengenai penarikan serta hukuman badan, kasut tumit tinggi, seluar dalam dan tindik. Majalah ini sama sekali bukan penerbitan perubatan khusus - ia tergolong dalam kumpulan penerbit yang sama yang mencetak Berita Illustrated Police (Illustrated Police News), jadi ini adalah skandal dan sensasi. Doktor Keluarga banyak bercakap mengenai penarikan di asrama.

Ilustrasi 1888 dari The Family Doctor menunjukkan tiga, yang boleh dikatakan, pengetatan "syuhada" muda: Mabel M., pinggang 30.5 cm; Bertha G., 15 tahun, pinggang 28 cm; dan Constance, pinggang 37 cm. Ukuran serupa diberikan dalam artikel "Adakah benar-benar menarik?", ditandatangani dengan nama samaran "Hygea", di mana terdapat meja dengan maklumat mengenai rancangan menarik gadis berusia 12 hingga 17 tahun.

Surat-surat yang menganjurkan penarikan gadis-gadis yang ganas dan menyakitkan sebenarnya harus dibaca bersama dengan topik hukuman jenazah dan berpakaian dengan lawan jenis, yang sampai ke EDM beberapa dan yang diterbitkannya dengan murah hati di halamannya. Secara semula jadi, surat-menyurat seperti itu menimbulkan sensasi di Victoria Victoria kerana, seperti yang kita fahami sekarang, bersifat fetishis seksual dan masokistik. Banyak surat ditulis dengan watak sadomasochistik yang jelas, motif "disiplin", "kesakitan", "penyerahan", "sekatan", "paksaan", "penderitaan", "penyiksaan", "syuhada" dan "mangsa" selalu muncul; oleh penganut pengetatan sensasi "indah", "halus", "halus", "menyenangkan" dan "sangat baik".

Jelas, pengetatan fetish tidak boleh dikelirukan dengan korset yang biasa dipakai demi fesyen. Pada masa yang sama, tentu saja, wanita biasa yang mengikuti fesyen kadang-kadang terpaksa menarik.

Dalam kontroversi mengenai penarikan, terutama yang meletus setelah penerbitan surat-menyurat di EDM, seseorang dapat mengenali idea-idea bersaing tentang wanita yang tertarik. Gambaran lama "kesia-siaan" wanita secara implisit dibezakan dengan gambaran yang baru dan jauh lebih berbahaya dari "cabul" seksual yang terlibat dalam amalan rahsia. Semua kisah ini digabungkan dengan khayalan pada masa itu mengenai dosa wanita dan budaya Eropah pada akhir abad ini disapu oleh gelombang misogyny..

Ketenaran koresponden korespondensi EDM korset menjadikannya sukar untuk menyedari bahawa keseluruhan wacana "pull-in" Victoria harus dianalisis sebagai unjuran ketakutan yang meluas terhadap wanita dan terutama mengenai seksnya..

Model ini tidak melepaskan korset selama 7 tahun, dan hasilnya mengejutkan - foto

Model Venezuela membuat tubuhnya melalui neraka untuk mencapai sosok yang sempurna. Menurutnya, setiap wanita yang ingin menjadi "benar-benar cantik" harus melakukan ini..

Benar, Aleira Avendano, 26 tahun, tidak hanya memakai korset selama 7 tahun untuk mencapai pinggang 50 cm, tetapi juga menjalani 20 pembedahan plastik, termasuk 4 pembesaran payudara, 2 pembetulan hidung dan pintasan gastrik.

Gadis itu memakai korset Victoria 23 jam sehari selama 7 tahun. Aleira mencapai pinggang yang sempit, tetapi pada masa yang sama, korset menekan tulang rusuk gadis itu ke dalam, meninggalkan bekas luka di badannya. Menurut para doktor, dia masih bernasib baik kerana ini tidak mengganggu fungsi paru-paru dan hati, seperti biasanya setelah korset ketat..

Selepas pembesaran payudara pertama dan bulan-bulan pertama memakai korset

Foto pertengahan sambil memakai korset

Model ini tidak melepaskan korset selama 7 tahun, dan hasilnya mengejutkan - foto

Cara memakai pembetulan postur dengan betul

Semasa menggunakan korset dan pembetulan postur, serta alat ortopedik yang serupa, anda harus mempertimbangkan dengan teliti arahan dan cadangan penggunaannya. Ini akan membolehkan anda menggunakannya dengan lebih cekap dan tidak membahayakan diri sendiri..

Ini bermaksud bahawa anda perlu memilih pembetulan yang betul, dan kemudian memakainya dengan betul. Jangan malas untuk berjumpa doktor - walaupun anda hanya membeli pembetulan untuk pencegahan, perundingan dengan pakar ortopedis tidak akan berlebihan.

Cara memakai pembetulan postur

Pembetulan dipakaikan pada badan yang telanjang atau memakai T-shirt yang ringan dan selesa, dalam keadaan berdiri (seperti beg galas) dan dipasang dengan tali di pinggang. Harap diperhatikan: tali pinggang tidak boleh berpusing, menggeliat dengan bebas, atau sangat ketat.

Selepas anda memakai pembetulan - lihat diri anda di cermin - tulang belakang harus sedikit diluruskan dan mempunyai bentuk semula jadi, serupa dengan huruf Latin "S". Bahu juga mesti dipusingkan sedikit..

Cuba bersandar pada dinding. Anda hanya boleh menyentuhnya dengan tumit, punggung, bilah bahu dan bahagian belakang kepala anda, dan tidak sepenuhnya dengan seluruh punggung anda. Dengan kata lain, postur anda dengan korset harus berbentuk sedekat mungkin dengan yang betul..

Tugas utama pembetulan adalah untuk membantu anda menggunakan postur yang betul dan memastikan badan tetap dalam kedudukan ini sepanjang masa semasa anda memakainya. Sekiranya anda dapat menerima postur biasa anda di dalamnya, maka pembetulan tidak akan membawa faedah.!

Cara memakai pembetulan

Syarat pertama untuk pemakaian yang betul adalah keteraturan. Sangat mustahak untuk tidak berehat semasa pembetulan (biasanya kursus penuh adalah dari 3 hingga 6 bulan).

Anda perlu mula memakai pembetulan dengan ketegangan tali pinggang minimum, secara beransur-ansur meningkatkannya dari masa ke masa. Biasanya dalam 3-4 minggu sudut giliran bahu mencapai maksimum anatomi. Anda boleh menandakan tali pinggang dengan pen atau pena tip untuk melihat ketegangan terakhir kali.

Syarat kedua ialah hampir semua pembetulan direka untuk pemakaian pasif. Anda tidak boleh bersukan, berlari, menari, atau melakukan pergerakan badan yang aktif di dalamnya. Korset dapat memperbaiki postur badan anda dengan selamat hanya ketika anda berdiri, berjalan dengan tenang, atau duduk.

Ini sama sekali tidak bermaksud bahawa anda tidak boleh mengunjungi gim, tarian, atau bahagian sukan untuk keseluruhan kursus pembetulan. Hanya semasa melakukan aktiviti yang kuat, jangan lupa untuk menanggalkannya..

Pastikan anda membuang pembetulan postur anda sebelum tidur. Otot punggung anda harus dijaga dalam keadaan tenang dan santai pada waktu malam. Mencuba memperbaiki postur pada waktu malam boleh menyebabkan masalah tulang belakang yang serius!

Sekiranya pembetulan postur tidak digunakan untuk profilaksis, tetapi diresepkan oleh doktor, maka anda perlu mengikuti cadangannya untuk memakai.

Berapa banyak untuk memakai pembetulan postur?

Korset toraks-lumbal tradisional, berkat struktur yang agak kaku, "secara paksa" meluruskan punggung dan bahu, membuat kumpulan otot tertentu mengalami ketegangan. Semestinya, anda tidak harus selalu memakai "baju besi" seperti itu.

Sekiranya pembetulan dibeli atas permintaan anda sendiri, untuk tujuan pencegahan, maka anda boleh mula menggunakannya dari 30 minit sehari, secara beransur-ansur meningkatkan waktu menjadi 3-5 jam.

Seluruh pembetulan, selepas itu kesan ketara dicapai, biasanya 3-6 bulan memakai pakaian biasa yang betul..

Sekiranya alat pembetulan diresepkan oleh pakar ortopedik, alat itu harus dipakai dengan ketat sesuai dengan cadangannya. Ini berlaku untuk peraturan masa dan pemakaian.

Sensasi apa yang harus dilakukan semasa memakai

Pada hari-hari pertama penggunaan, anda mungkin merasa sedikit keletihan otot (seperti selepas bersenam). Sensasi sakit ringan dianggap normal. Untuk kejelasan, cubalah melebarkan bahu, luruskan punggung dan duduk di kedudukan ini selama 20-30 minit.

Anda akan merasa hampir sama dengan orang yang memakai korset. Lebih-lebih lagi, sensasi ini dapat menampakkan diri ketika memakai dan setelah melepaskannya. Penting untuk difahami bahawa ketika memperbaiki gangguan yang lebih serius, perasaan ketegangan akan menjadi lebih dalam dan kuat..

Kemunculan sensasi menyakitkan yang kuat semasa memakai, dan selepas itu tidak dapat diterima! Dalam kes ini, anda harus segera berhenti menggunakan pembetulan dan berjumpa doktor..

Cara menjaga pembetulan

Penjagaan utama pembetulan postur adalah menjaga kebersihannya. Kerana kotor, ia mesti dicuci dengan tangan pada suhu tidak melebihi 40 ° C tanpa agen pemutihan.

Ia harus dililitkan dengan tangan anda, dengan mudah, tanpa berpusing, kering - hanya dilapisi tuala, atau pada pengering pakaian yang berventilasi baik. Anda tidak perlu menyeterika.

Untuk memastikan korset sentiasa berpakaian secara merata dan simetris, periksa jahitan dan tali pinggang secara berkala untuk kerosakan dan keausan.

Penting untuk difahami:

Pembetulkan postur bukanlah ubat mujarab untuk stoop, scoliosis, kyphosis dan gangguan postur lain. Mereka hanya berfungsi dengan latihan fizikal, latihan fisioterapi, senaman biasa untuk menguatkan otot belakang.

Korset ortopedik tidak akan menggantikan korset otot, dan hanya dengan mengembangkan otot punggung yang panjang, anda dapat mencapai hasil yang diinginkan - untuk mempunyai postur tubuh yang baik dan punggung yang sihat. Berenang menguatkan dan menegangkan otot punggung dengan sebaik-baiknya. Sebagai alternatif, anda boleh mempertimbangkan tenis, badminton, menunggang kuda, menari (terutamanya ballroom).

Pembetulkan postur hanya meluruskan tulang belakang toraks dan membentuk stereotaip postur yang betul, namun otot kita mesti sentiasa menjaga postur dalam kedudukan ini. Oleh itu, jika otot punggung lemah, maka mereka tidak akan dapat menahan tulang belakang untuk waktu yang lama, setelah beberapa lama ia pasti akan bengkok ke satu arah atau yang lain.

Penerbitan serupa:

Sejak awal kanak-kanak ada masalah dengan postur tubuh, kemudian saya pergi ke terapi fizikal, urut, dan kerap mengunjungi pakar ortopedik. Deformasi nampaknya telah berhenti, dan entah bagaimana rawatannya juga ditinggalkan.

Pada masa remaja, rasa berat di bahagian belakang, tulang belakang serviks, sakit di kawasan lumbal, tulang rusuk dan pinggul mula bimbang, sukar untuk bertahan lama dalam keadaan berdiri atau duduk, saya perhatikan kaki letih selepas bersenam dan bahkan tidak berjalan lama.

Saya beralih kepada pakar, yang didiagnosis kyphosis tulang belakang toraks, dengan cara yang mudah, mereka memanggilnya firasat atau bongkok. Tidak ada kaedah rawatan yang mudah dan cepat, di samping itu, sangat penting untuk tidak memburukkan dan menghentikan perkembangan yang diperoleh.

Kini satu-satunya harapan saya adalah terapi manual, urut, gimnastik perubatan. Tambahan saya dinasihatkan untuk mencuba pembetulan postur. Dengan bantuan doktor yang hadir, saya membeli korset ortopedik.

Saya seorang pelajar, dia menyelamatkan saya dalam situasi ketika saya harus menetas 5 pasang sehari dan sukar untuk melabuhkan punggung dalam satu kedudukan. Saya telah menggunakannya selama enam bulan sekarang dan saya berpuas hati dengan hasilnya, saya tidak begitu letih.

Pada mulanya sukar, otot saya sakit, ikat pinggang saya gosok sedikit, tetapi lama-kelamaan saya terbiasa dan sekarang saya sama sekali tidak merasakan kehadirannya. Terima kasih kepada mereka yang hadir dengan perkara-perkara seperti itu.!

Saya menghidap skoliosis kelas III yang cukup ketara. Malangnya, semasa kecil, ibu bapa saya tidak menangani rawatan saya, dan sekarang tidak ada yang dapat diubah. Sakit belakang yang berulang, keletihan membuat diri mereka terasa.

Saya cuba mengikuti kursus urut terapi, pergi ke kolam renang, melakukan latihan khas. Saya juga memakai pembetulan postur, saya mengambilnya bersama doktor. Dia banyak membantu saya pada siang hari, tetapi di sebalik semua usaha saya, tulang belakang tidak menjadi lebih lancar.

Oleh itu, jangan mempercayai pelbagai kaedah super di Internet yang menjanjikan pemulihan yang cepat..

Pada kelas 8 saya didiagnosis menghidap skoliosis kelas II. Saya pergi ke terapi senaman dan urut, dan juga berenang. Untuk pencegahan, saya memakai korset khas, tetapi saya kerap melakukan senaman untuk punggung.

Saya tidak berasa buruk, tetapi kadang-kadang ada rasa sakit di belakang saya. Doktor mengatakan bahawa, berbanding dengan apa yang berlaku pada masa kanak-kanak, kemajuannya jelas.

Postur saya mula membongkok di sekolah menengah, di institut ini secara berpasangan sudah sukar untuk melekatkan punggung saya. Di tempat kerja, saya menghabiskan lapan jam sehari di komputer dan punggung saya selalu sakit.

Doktor menetapkan pembetulan postur untuk saya, masa memakai saya sekarang adalah 2 jam sehari, saya merasakan hasilnya, tetapi kira-kira tiga jam setelah mengeluarkan korset, saya ingin kembali.

Setelah tiga minggu di hospital, saya mula merasa sakit belakang di atas katil yang lama. Ternyata, saya mengalami kelengkungan sedikit, dan doktor menasihatkan saya memakai korset (setelah sakit, latihan dikontraindikasikan).

Saya mula memakai dari setengah jam sehari dan secara beransur-ansur meningkatkan masa memakai menjadi 5 jam, tetapi pada masa ini saya sudah dapat melakukan latihan dan korset dengan laju memudar ke latar belakang.

Walaupun tidak ada masalah sekarang, saya masih terus melakukan latihan pencegahan..

Terbukti pada diri saya, menari membantu, saya melakukan seni plastik. Bahagian belakang menjadi lebih lurus. Guru mengatakan bahawa seorang wanita dengan bonggol terlibat dalam tarian perutnya, jadi setahun kemudian, punggungnya menjadi lebih lurus.

Saya berumur 14 tahun dan saya mempunyai kelengkungan tulang belakang, kami membeli korset untuk pembetulan di Internet. Pada mulanya semuanya baik-baik saja, tetapi kemudian ada rasa berat di bahagian belakang. Mereka tidak pergi ke doktor sendiri dan membeli korset. Kami tidak tahu apa yang perlu dibuat sekarang.

Ia Adalah Penting Untuk Mengetahui Tentang Gout