Penyakit dan kecederaan sistem muskuloskeletal, patologi organ dalaman yang teruk dan campur tangan pembedahan boleh menyebabkan imobilisasi sementara atau kekal pesakit. Untuk mengekalkan bentuk fizikal pesakit yang optimum, pakar rawatan intensif telah membuat latihan khas untuk pesakit di tempat tidur.

Pengasuh di tepi katil dapat membantu tugas ini..

Mengapa kita memerlukan gimnastik untuk pesakit di tempat tidur

Kekurangan aktiviti fizikal memberi kesan negatif terhadap semua proses metabolik dalam badan dan menyumbang kepada atrofi otot dan sendi. Kekurangan pergerakan yang berpanjangan boleh menyebabkan proses stagnan besar-besaran, kerosakan pada organ dalaman dan mengancam dengan kehilangan sepenuhnya aktiviti motor. Juga, imobilisasi menimbulkan peningkatan berat badan pesakit hingga kegemukan..

Aktiviti sederhana yang difikirkan akan membantu pesakit untuk mengelakkan kemerosotan keadaan umum. Isipadu dan kekhususan pergerakan yang dibenarkan ditentukan oleh patologi dan keadaan pesakit. Melakukan senaman seperti ini secara berkala akan mempercepat pemulihan pesakit..

Satu set latihan

Semua latihan fizikal dilakukan oleh pesakit dalam keadaan terlentang. Program terapi senaman individu untuk pesakit berbohong dikembangkan oleh pakar dalam latihan fisioterapi.

Ciri utama gimnastik seperti itu adalah peningkatan beban yang lancar. Juga, pengisian untuk orang yang berbohong dilengkapi dengan latihan pernafasan yang bertujuan untuk mengaktifkan peredaran darah dan memastikan oksigenasi tisu.

Gimnastik untuk pesakit di tempat tidur boleh melibatkan beberapa arah:

  • gimnastik pasif, memerlukan bantuan jururawat atau keluarga;
  • latihan isometrik yang melibatkan ketegangan otot dengan daya tahan;
  • yoga berbaring;
  • urut dan urut sendiri;
  • kaedah aktif terapi senaman untuk pesakit yang tidak bergerak.

Untuk mencapai kecekapan dan keselamatan maksimum, pesakit harus mengikuti teknik pelaksanaan; pergerakan yang tidak betul dapat membahayakan. Sebaiknya lakukan pengisian di bawah pengawasan juruteknik yang berkelayakan.

Teknik gimnastik pasif

  • Perkembangan pasif. Satu tangan memegang bahagian sendi, dengan tangan yang lain mereka memegang kaki pada jarak tertentu dan membuat pergerakan yang perlahan dan perlahan. Pinggul, lutut, sendi pergelangan kaki dan jari dan jari kaki dikerjakan secara berasingan.

Latihan isometrik

Mereka dilakukan dengan sendi yang tidak bergerak, dengan mengecutkan otot tertentu dan mengatasi daya tahan tambahan. Contoh latihan seperti ini termasuk:

  • memerah dan menahan pengembang dengan berus;
  • meregangkan gelang getah dan menahannya dalam keadaan tegang;
  • membawa tangan ke dalam "kunci" dan cuba memisahkannya;
  • menyatukan kedua telapak tangan dan tekanan satu tangan di tangan yang lain, dll..

Kompleks aktif latihan fizikal

Gimnastik aktif dilakukan oleh pesakit di tempat tidur secara bebas, tanpa bantuan dari luar. Ia dilakukan tanpa pergerakan secara tiba-tiba. Beban dan repetisi meningkat secara beransur-ansur ketika otot dan sendi menguat.

  • Latihan untuk Leher Menguatkan otot-otot leher sangat penting bagi kekuatan untuk mencegah gangguan aliran darah serebrum. Latihan boleh dilakukan di bantal atau menggunakan roller tegar khas. Pergerakan bermula dengan gegaran kepala yang ringan dari satu bahu ke bahu yang lain. Secara beransur-ansur, amplitud ayunan meningkat. Kemudian dagu perlahan-lahan ditekan ke dada, selepas itu kepala ditarik ke belakang. Jumlah hukuman mati secara perlahan meningkat dari 10-20 hingga 100-200 sehari.
  • Latihan untuk sendi bahu. Tangan dilonggarkan dan diletakkan di sepanjang badan di atas katil. Pesakit dengan lancar memusingkan lengan ke luar dan ke dalam dengan amplitud maksimum yang mungkin. Dalam kes ini, sendi bahu berfungsi terutamanya..
  • Latihan Tangan: Pesakit melakukan pergerakan lenturan dan pemanjangan semua jari secara bersamaan dan terpisah. Ia juga berguna untuk memutar berus. Di hadapan pengembara, pesakit disarankan untuk melakukan latihan isometrik.
  • Latihan siku: Bahu di atas katil, lengan di sepanjang badan. Lengan perlahan-lahan dibengkokkan pada siku dan melengkung dengan lancar, kembali ke kedudukan semula.
  • Bersenam untuk mengaktifkan peredaran darah dan nada otot di bahagian atas anggota badan. Lengan dilanjutkan di sepanjang badan dan diangkat di atas tempat tidur hingga ketinggian 15-30 cm. Dengan meregangkan otot, pesakit "menjatuhkan" tangannya di atas katil, sehingga terdengar tamparan. Jumlah pengulangan meningkat dari 10 hingga 100 setiap hari.
  • Latihan untuk kaki. Untuk melatih kaki, tekan dan lepaskan jari kaki dan putar kaki. Untuk melatih sendi lutut, kaki ditarik keluar dan kemudian dibengkokkan di lutut sambil berbaring di belakang. Pengukuhan sendi pinggul dilakukan dengan menaikkan kaki ke amplitud maksimum dari kedudukan di perut atau di sisi. Sekiranya latihan ini sukar bagi pesakit, dalam keadaan terlentang, roller tegar diletakkan di bawah kaki dan lutut ditarik keluar dan dibawa masuk. Latihan boleh menjadi lebih sukar dengan memakai tali elastik lebar di lutut anda..
  • Senaman untuk mengelakkan sembelit. Berbaring di punggungnya, pesakit "mengembung" perutnya sebanyak mungkin, menarik nafas panjang. Selepas itu, semasa anda menghembuskan nafas, perut menguncup sebanyak mungkin.

Bagi orang sakit parah yang harus menghabiskan sebahagian besar waktunya dalam keadaan terlentang, aktiviti fizikal menjadi keperluan mendesak dan kemungkinan pemulihan awal. Luangkan setengah jam sehari untuk ini dan kembali ke kehidupan aktif yang memuaskan.!

Gimnastik Tibet di atas katil

Para bhikkhu Tibet terkenal dengan kebijaksanaan, kesihatan dan umur panjang mereka selama beberapa ratus tahun. Untuk mengetahui ajaran mereka, seseorang mesti tinggal jauh dari peradaban, memerhatikan cara hidup mereka. Banyak orang, setelah tiba di Tibet, tinggal di sana selama-lamanya, tetapi ada yang kembali untuk menyampaikan ajaran para bijak kepada orang banyak. Gimnastik Tibet di tempat tidur adalah teknik unik yang bertujuan untuk menyembuhkan dan meremajakan seluruh badan.

Apa itu Gimnastik Tibet

Pendidikan jasmani pagi di tempat tidur bermaksud satu set latihan yang melibatkan pelbagai sistem badan, yang bertujuan untuk menguatkan badan secara keseluruhan dan menyingkirkan penyakit. Untuk merasakan kesannya, perlu berlatih setiap hari selama 3-4 bulan. Ramai orang menyatakan bahawa setelah enam bulan melakukan senaman berterusan, penyakit kronik ringan surut, dan setelah satu atau dua tahun atau lebih banyak penyakit serius.

Jika tidak, senaman juga disebut gimnastik hormon Tibet di tempat tidur. Definisi ini disebabkan oleh fakta bahawa ketika teknik dilakukan, titik biologi badan diaktifkan. Akibatnya, pengeluaran oksitosin meningkat, yang menenangkan semua sistem badan. Berkat ini, senaman pagi memberi tenaga dan memberi kesan yang menyegarkan pada badan..

Kesan gimnastik di Tibet pada badan

Manfaat teknik yang dikembangkan oleh para bhikkhu Tibet telah diuji selama puluhan dan ratusan tahun. Anda perlu melakukan senam hormon Tibet secara berterusan. Hanya dengan cara ini ia akan mempengaruhi secara positif bukan sahaja keadaan fizikal, tetapi juga keseimbangan minda, psikologi dan emosi dan pencapaian keseimbangan rohani..

Faedah fizikal

Amalan kaedah kesihatan secara berkala memberi kesan positif kepada pelbagai sistem badan:

  • Sistem endokrin stabil;
  • Kerja pankreas diatur;
  • Fungsi testis dan ovari dipulihkan;
  • Pencernaan dinormalisasi;
  • Keadaan kulit bertambah baik;
  • Peredaran darah diaktifkan.

Ramai orang yang melakukan senam secara berkala menyatakan bahawa keinginan mereka untuk makan sesuatu yang manis hilang dan selera makan mereka kembali normal. Tindakan ini adalah hasil dari mengatur kerja tubuh, penggunaan dan pengeluaran tenaga yang tepat tanpa mengumpulkan cadangan yang tidak diperlukan dalam bentuk simpanan lemak. Secara semula jadi, gimnastik Tibet telah berjaya digunakan untuk menurunkan berat badan..

Manfaat untuk sistem saraf pusat

Teknik ini, yang bertujuan untuk peningkatan umum, menguatkan sistem saraf, kerana seseorang memperhatikan perubahan seperti:

  • Meningkatkan tahap ketahanan tekanan;
  • Penurunan kerengsaan;
  • Pemikiran positif;
  • Keluar cepat dari tekanan.

Peristiwa atau masalah hidup yang dulu sangat menyakitkan nampaknya tidak penting, sehingga sistem saraf tetap dalam keadaan stabil, dan stres kurang mengganggu.

Baik untuk minda

Pengaktifan pergerakan darah meningkatkan ketepuan sel-sel badan dengan oksigen. Akibatnya, kerja otak bertambah baik - seseorang mengasimilasikan maklumat baru dengan lebih baik, memperoleh kemampuan untuk mencari penyelesaian luar biasa terhadap masalah, melatih ingatan jangka panjang dan jangka pendeknya. Pembekalan oksigen yang lebih baik ke sel-sel otak mempunyai kesan positif terhadap kepekatan, yang sangat penting bagi orang yang mempunyai profesi yang sukar dan berbahaya.

Kontraindikasi

Oleh kerana semasa latihan adalah perlu untuk memberi kesan pada titik biologi tertentu yang berkait rapat dengan sistem dalaman, gimnastik dibolehkan dilakukan bukan oleh semua orang. Kontraindikasi utama termasuk:

  • Hipertensi;
  • Ulser perut;
  • Pelbagai patologi di ruang tulang belakang;
  • Artritis dalam bentuk kompleks atau peningkatan musiman;
  • Tempoh pemulihan selepas pembedahan;
  • Penyakit Parkinson;
  • Ketidakseimbangan mental;
  • Penyakit serius sistem kardiovaskular atau pemburukan penyakit kronik;
  • Umur di bawah 16 tahun.

Dalam beberapa kes, latihan tidak lengkap dibenarkan. Agar tidak membahayakan badan anda, sebelum memulakan kelas, anda harus berjumpa dengan doktor anda untuk mengecualikan unsur-unsur teknik yang tidak sesuai untuk kesihatan.

Peraturan pelaksanaan

Agar gimnastik mengikut kaedah para bhikkhu Tibet bermanfaat, perlu menggunakan pendekatan sistematik dan mengikuti sekumpulan peraturan:

  • Latihan dilakukan pada waktu perut kosong, dan selepas itu tidak digalakkan makan selama 30 minit lagi;
  • Semasa pelaksanaan kompleks, anda perlu mengawal pernafasan - ia harus tenang, dalam, dan sekata;
  • Setiap elemen diulang 25-30 kali, menyesuaikan frekuensi pergerakan sesuai dengan kadar nadi;
  • Sekiranya sensasi yang tidak menyenangkan muncul selepas latihan pertama, anda harus meneruskan latihan dalam mod yang sama;
  • Untuk menormalkan pencernaan, segera setelah kompleks, minum segelas air suam bersih;
  • Apabila pulih mengikut kaedah Tibet, seseorang harus sepenuhnya meninggalkan tabiat buruk;
  • Latihan dilakukan dengan cekap, perlahan, sentiasa mengawal pernafasan yang stabil;
  • Masa terbaik untuk memulakan senaman anda ialah sekitar jam 6 pagi.

Mematuhi semua peraturan ini akan membolehkan anda mencapai kesan maksimum dari melakukan latihan mengikut metodologi Tibet, yang nyata secara fizikal dan emosi setelah beberapa bulan latihan. Bagi sebilangan orang, ini mungkin kelihatan terlalu banyak masa, tetapi kompleks penuh dilakukan tidak lebih dari 5-7 minit.

Satu set latihan

Semua elemen dilakukan secara berurutan. Penting agar orang itu berbaring di permukaan yang rata, keras atau sedikit lembut dalam keadaan selesa. Sikap positif adalah bahagian penting dari bangun dengan cepat dan melakukan "pengisian".

Menggosok tangan

Tangan ditekan satu sama lain dengan telapak tangan dan gosok dengan kuat selama kira-kira 10 saat, sehingga tapak tangan cepat memanaskan. Latihan ini membolehkan anda menganalisis keadaan bidang bio anda sendiri. Telapak tangan yang panas selepas digosok menunjukkan bahawa tenaga am berada dalam had normal..

Tetapi jika, selepas pendedahan sengit selama 7-10 saat, telapak tangan tetap sedikit hangat, maka anda harus memeriksa kesihatan anda. Selalunya fenomena ini diperhatikan pada orang dengan dystonia vegetatif-vaskular. Bersenam secara teratur akan membantu mengatasi penyakit ini, yang mudah dijejaki dengan mengubah suhu tapak tangan dari masa ke masa setelah menggosok..

Urut mata

Palming adalah teknik untuk melatih mata menggunakan jari atau telapak tangan. Untuk melakukannya, anda perlu memejamkan mata dan menekan sedikit pada mereka, dan kemudian lepaskan. Selepas 30 pengulangan, jari diletakkan pada mata selama setengah minit, dan sekiranya masalah penglihatan selama 1.5-2 minit.

Teknik ini membolehkan anda meningkatkan pemakanan sel dan reseptor bola mata, dan juga membantu mengembalikan warna rambut semula jadi jika helai kelabu muncul.

Bekerja dengan telinga

Latihan ini serupa dengan telapak tangan, tetapi bukannya mata, telinga ditutup dengan telapak tangan. Tekanan dilakukan pada kadar yang sama, iaitu 1 kali sesaat. Elemen latihan bertujuan untuk memulihkan kesihatan telinga.

Beberapa orang menyatakan bahawa setelah beberapa minggu bekerja dengan telinga, tanda-tanda penyakit kronik muncul, mirip dengan pemburukan, tetapi tanpa manifestasi bersamaan. Anda tidak perlu takut, dan juga mengganggu kelas - anda harus sedikit melonggarkan tekanan untuk mengelakkan kesakitan yang teruk. Selepas 2-3 minggu lagi, penyakit kronik akan reda, dan pendengaran akan bertambah baik..

Pembetulan kontur muka

Kedua-dua tangan dikepal ke tangan dan diaplikasikan ke wajah sedemikian rupa sehingga phalanges atas jari terletak di pipi, dan ibu jari berada di dekat telinga. Selanjutnya, penumbuk diturunkan di sepanjang tulang pipi ke dagu dan memulakan gerakan intensif ke telinga. Semasa menurunkan tangan ke bawah, tekanan dikurangkan.

Senaman meningkatkan peredaran darah di sel-sel epidermis, secara semula jadi membentuk kontur wajah yang betul dan menegangkan kulit yang telah kehilangan keanjalannya. Mengatasi pembengkakan pagi dengan baik, kerana ia mendorong pembuangan limfa yang dipercepat.

Urut dahi

Tapak tangan diletakkan di dahi dan ditutup dengan tangan yang lain. Pergerakan ke kanan dan kiri dilakukan dalam irama yang stabil, setiap kali membawa tangan ke pelipis.

Elemen latihan ini, apabila terkena tindakan yang kuat pada kulit, memungkinkan anda menghilangkan kerutan di kawasan dahi, dan juga memberi kesan positif pada keadaan resdung, membersihkannya. Sekiranya anda mempunyai hidung berair, senaman boleh dilakukan beberapa kali sehari untuk memudahkan pernafasan. Senaman pagi juga membantu meningkatkan fungsi hipofisis..

Bekerja dengan mahkota

Keistimewaan latihan ini adalah bahawa tangan tidak perlu diaplikasikan dengan ketat ke kepala - cukup untuk menjaganya pada jarak dekat. Tangan membentuk cincin di atas kepala, meletakkan satu telapak tangan di atas yang lain, dan memulakan pergerakan dari sisi ke sisi, setiap kali membawa telapak tangan ke telinga. Setelah menyelesaikan elemen latihan, cincin dipasang di atas mahkota selama setengah minit, dan kemudian tangan diturunkan.

Aktiviti ini membantu menormalkan tekanan darah, membantu badan bangun. Selain itu, sendi bahu berfungsi, yang membolehkan mereka mengekalkan pergerakan mereka. Ini amat penting bagi orang yang tidak bekerja atau pejabat, yang sendi bahu jarang bergerak..

Bekerja dengan kelenjar tiroid

Untuk meningkatkan fungsi sistem endokrin badan, perlu melakukan urutan lembut kelenjar tiroid. Untuk melakukan ini, letakkan tangan kanan di kawasan kelenjar tiroid, menggenggam leher dengan ibu jari dan jari telunjuk. Yang kiri membuat tiupan cahaya dari atas dengan selang 1-2 saat. Pada akhir 30 pengulangan, tangan kiri diletakkan di sebelah kanan dan terpaku selama 10 saat.

Urut perut

Telapak tangan kanan diletakkan di kawasan solar plexus, tapak tangan kiri diletakkan di atas. Urutan dilakukan secara bulat, bergerak mengikut arah jam. Ini diperlukan untuk menormalkan kerja saluran pencernaan.

Bergegar

Dilakukan hanya pada permukaan keras. Sekiranya tempat tidur lembut, lebih baik melakukan latihan ini di lantai. Lengan dan kaki diangkat sehingga kaki dan telapak tangan melihat ke dalam kanvas.

Pada peringkat pertama, mereka memanaskan badan - putar pergelangan tangan dan pergelangan kaki ke arah yang berbeza agar dapat bangun dengan lebih baik dan melakukan tahap kedua latihan.

Kemudian mereka berhenti dan menggoyangkan tangan dan kaki secara intensif selama kira-kira setengah minit. Latihan sedemikian meningkatkan peredaran keseluruhan dan mengaburkan penuaan. Sekiranya sukar untuk melakukan pergerakan dengan kedua tangan dan kaki pada masa yang sama, maka anda boleh melakukannya secara bergilir. Untuk meningkatkan kesannya, gegaran dilakukan bukan sahaja pada waktu pagi, tetapi juga pada waktu petang..

Urut kaki

Dalam keadaan duduk, satu kaki terlebih dahulu disapu dengan gerakan yang kuat, dan kemudian yang lain. Sekiranya dalam proses urutan seperti itu, sensasi menyakitkan muncul, maka perhatian khusus harus diberikan kepada kawasan-kawasan ini. Pemprosesan kaki dengan teliti membolehkan anda "menghidupkan" banyak titik aktif biologi dalam badan.

Apabila kerja pada kaki selesai, disarankan untuk menggosok kaki sepenuhnya, bermula dari bawah dan bergerak ke atas secara beransur-ansur. Ia dibenarkan menggerakkan kaki kanan terlebih dahulu, dan kemudian ke kiri.

Gimnastik Tibet untuk mata

Set latihan ini bertujuan untuk memulihkan kesihatan organ penglihatan, mengekalkannya pada masa dewasa. Untuk memaksimumkan kesan latihan, anda mesti mengikuti beberapa peraturan tambahan:

  • Susun tempat kerja dengan warna hijau, kerana ia memberi kesan yang menenangkan pada mata;
  • Sekiranya anda merasa letih, anda perlu menurunkan kelopak mata dan mengurut mata anda dengan perlahan selama beberapa minit;
  • Lakukan pencucian pagi dan malam dengan air sejuk.

Latihan mata

Sebilangan orang menganggap senaman mata membuang masa, tetapi sebenarnya, mereka melatih organ penglihatan, menjaga kesihatan mereka:

  • Jari telunjuk diletakkan di seberang mata dan menatap hujungnya. Kemudian jari-jari itu disatukan dan disebarkan ke arah yang berbeza, jika boleh, mengikutinya dengan mata.
  • Latihan kedua adalah memutar mata mengikut arah jam dan lawan jam secara bergantian. Dianjurkan untuk melakukannya, menutup kelopak mata agar tidak kehilangan orientasi di ruang angkasa.
  • Latihan yang sangat baik adalah menggerakkan mata anda ke arah yang berbeza dengan amplitud maksimum. Lakukan latihan ke arah kanan-kiri, atas dan bawah dan menyerong ke dua arah.
  • Berdiri hingga ke tingkap, anda perlu melihat mana-mana titik di kaca, dan kemudian ke objek yang terletak di kejauhan.

Setiap latihan diulang 5-10 kali. Pada akhir latihan, mereka berkelip dengan cepat selama 30-40 saat dan melakukan urutan ringan pada kelopak mata.

Penggunaan senam Tibet secara berkala membantu memelihara keremajaan tubuh, menyembuhkannya pada tahap sel dan membantu menstabilkan kerja sistem saraf pusat. Hasil daripada pendekatan ini, mood bertambah baik, daya tahan tubuh terhadap tekanan meningkat dan orang itu merasa gembira..

Gimnastik hormon Tibet di tempat tidur untuk penyembuhan, umur panjang dan penurunan berat badan. Video

Populariti gimnastik hormon Tibet dijelaskan oleh kecekapan dan ketersediaannya yang tinggi - banyak latihan dapat dilakukan tepat di tempat tidur. Ia tidak memerlukan latihan khas dan usaha yang berlebihan, sambil memberikan kesan yang baik kepada seluruh tubuh manusia.

Mengapa gimnastik dipanggil hormon

Definisi "hormonal" dalam nama itu disebabkan oleh fakta bahawa banyak latihan gimnastik Tibet, yang sering dilakukan di tempat tidur, pada dasarnya mengandungi pergerakan urut yang merangsang titik aktif, sehingga mengaktifkan pengeluaran adrenalin.

Gimnastik hormon Tibet dilakukan setiap hari pada waktu pagi di tempat tidur. Ia sesuai dengan semua orang, tanpa mengira jantina dan usia pelajar.

Akibatnya, sistem hormon mula berfungsi dengan lebih intensif, tisu dan organ menjadi kencang, tubuh tepu dengan tenaga, dan kesan peremajaan yang kompleks diperoleh..

Apakah kesan gimnastik Tibet

Diyakini bahawa para bhikkhu Tibet berhutang umur panjang dan kesihatan yang baik untuk senam hormon khas yang dilakukan tepat di tempat tidur, yang mesti dilakukan setiap hari untuk mencapai kesan maksimum. Gimnastik ini memberi kesan menyeluruh pada tubuh manusia.

Kesan positif berikut dapat dibezakan:

  • Fungsi sistem hormon stabil, kerja kelenjar endokrin dan penghasilan hormon dinormalisasi.
  • Keadaan sistem kardiovaskular bertambah baik, dinding saluran menjadi lebih tahan lama.
  • Penglihatan menjadi lebih jelas, pendengaran dipulihkan.
  • Mengurangkan lemak badan, menghilangkan selulit.
  • Mood dan nada meningkat, tenaga muncul.
  • Tubuh diremajakan, pelbagai penyakit berlalu lebih cepat, jangka hayat meningkat.

Cara melakukan gimnastik Tibet dengan betul

Walaupun senam hormon Tibet dapat dilakukan di tempat tidur, ada peraturan tertentu yang mesti dipatuhi. Sekiranya anda bersenam secara sembarangan, anda tidak boleh mengharapkan kesan yang cepat..

Peraturan berikut harus dipatuhi:

  • Latihan dianjurkan dilakukan pada waktu perut kosong, tidak lebih dari setengah jam sebelum makan..
  • Gimnastik harus dilakukan semasa berbaring di atas katil atau permukaan keras yang rata.
  • Nafas memainkan peranan yang paling penting dalam kelas - ia mesti dalam dan tidak tergesa-gesa..
  • Untuk setiap latihan, anda perlu melakukan 30 pengulangan, sementara, idealnya, kekerapan pergerakan harus diselaraskan dengan degupan jantung. Dengan sistem seperti itu, latihan yang termasuk di kompleks gimnastik tidak akan memakan masa lebih dari 7 minit.
  • Anda tidak boleh berhenti bersenam jika selepas latihan pertama anda mengalami sedikit sensasi yang menyakitkan atau tidak menyenangkan.
  • Setelah selesai kompleks gimnastik, pakar menasihatkan minum 1 sudu besar. air suam, yang membantu menormalkan pencernaan dan merangsang sistem limfa.
  • Kelas gimnastik Tibet tidak sesuai dengan tabiat buruk.
  • Adalah sangat penting untuk memantau kualiti latihan, yang mana anda perlu memberi tumpuan kepada pernafasan yang betul dan mendengar keadaan badan anda sendiri.
  • Waktu terbaik untuk kelas adalah awal pagi, tidak lewat dari jam 8:00.
  • Syarat utama ialah kelas mesti diadakan setiap hari..

Kontraindikasi

Gimnastik hormon Tibet yang dilakukan di tempat tidur sesuai untuk hampir semua orang, tanpa mengira usia dan keadaan fizikal mereka..

Tetapi masih terdapat beberapa kontraindikasi:

  • darah tinggi;
  • luka ulseratif saluran gastrousus;
  • patologi tulang belakang;
  • tempoh selepas operasi;
  • sebarang penyakit mental;
  • kanak-kanak di bawah 16 tahun.

Kehadiran mana-mana tanda yang disenaraikan tidak bermaksud larangan ketat untuk melakukan gimnastik oleh bhikkhu Tibet, tetapi menyiratkan perundingan wajib dengan pakar dan pendekatan individu, dengan mempertimbangkan ciri-ciri spesifik badan.

Satu set latihan di tempat tidur untuk penyembuhan dan umur panjang

Gimnastik hormon Tibet di tempat tidur merangkumi satu set latihan asas, pelaksanaannya akan memberikan daya tarikan dan tenaga sepanjang hari.

Kompleks:

  1. Urut tapak tangan. Berbaring di atas katil, anda perlu mula menggosok kedua telapak tangan sehingga ia menjadi panas. Para bhikkhu menggunakan latihan ini untuk mengimbas biofield mereka sendiri: telapak tangan panas menunjukkan bahawa biofield berada dalam keadaan teratur, jika telapak tangan tidak panas, bidang bio dikurangkan, dan jika tangan basah, beberapa jenis kerosakan telah berlaku atau bahkan ada penyakit yang diperhatikan di dalam badan.
  2. Palming. Setelah menyelesaikan latihan pertama, telapak tangan hangat disapu pada mata yang tertutup dan mula menekan bola mata - 1 tekan sesaat dan seterusnya 30 kali. Setelah menekan tapak tangan, disarankan untuk membiarkannya di depan mata anda sebentar - optimum sehingga 2 minit. Latihan ini meningkatkan pemakanan bola mata dan meningkatkan fungsi ujung saraf, yang seterusnya, membawa kepada normalisasi penglihatan dan pengurangan rambut beruban.
  3. Kesan pada telinga. Jari-jari yang digenggam diletakkan di bawah belakang kepala, menekan telapak tangan ke telinga. Kemudian anda perlu mula menekan telinga anda dengan kekerapan satu tekan sesaat. Sekiranya sensasi menyakitkan muncul, maka tekanan harus diturunkan. Oleh itu, 30 pengulangan dilakukan. Kesan sedemikian membantu meningkatkan pendengaran, dan juga, berkat kesannya pada banyak ujung saraf yang terletak di aurikel, kerja pelbagai organ dan kesejahteraan umum bertambah baik..
  4. Facelift. Penumbuk disandarkan ke bahagian bawah wajah sehingga ibu jari berada di belakang telinga. Setelah mendirikan tangan dengan cara ini, mereka melakukan gerakan mengurut dengan tangan mereka dari pusat dagu hingga ke kusham. Tindakan ini membantu mengangkat bujur muka, menyumbang kepada hilangnya dagu berkembar, meningkatkan bekalan darah ke tisu, memperbaiki warna kulit.
  5. Urut dahi. Di dahi, anda mesti meletakkan tapak tangan kanan anda, dan tapak tangan kiri anda di atas. Pergerakan mengurut dilakukan dalam bulatan dari satu hujung dahi ke yang lain. Kesan ini memberi kesan yang baik terhadap kerja kelenjar pituitari dan membantu membersihkan sinus..
  6. Urut mahkota. Dengan telapak tangan dilipat seperti latihan sebelumnya, gerakan membelai dilakukan dari satu telinga ke telinga yang lain melalui kawasan parietal. Latihan ini bermanfaat untuk sendi dan menstabilkan tekanan darah..
  7. Urut tiroid. Tangan kanan diletakkan di tempat di mana kelenjar tiroid berada, dan tangan kiri membuat gerakan mengurut ke arah pusat perut. Pada aksi terakhir 30, kedua telapak tangan diletakkan di pusar. Latihan ini merangsang kelenjar tiroid, mendorong perkembangan imuniti sendiri.
  8. Urut perut. Dengan meletakkan telapak tangan kiri di atas sebelah kanan, perlu mengurut perlahan perut secara bulat, mengikut arah pusingan jam (semasa bergerak ke arah yang berlawanan, kerosakan usus mungkin berlaku). Kesan ini meningkatkan pencernaan dan membantu fungsi usus yang normal..
  9. Bersalaman dan kaki. Dalam kedudukan terlentang, anda perlu mengangkat tangan dan kaki anda secara tegak lurus ke permukaan dan menggoyangkannya selama setengah minit. Maka anda perlu melakukan pergerakan bulat dengan tangan dan kaki anda. Latihan ini meningkatkan fungsi kardiovaskular dan meningkatkan mobiliti sendi..

Kompleks "Eye of Revival": bertenaga - untuk penurunan berat badan

Gimnastik hormon Tibet merangkumi lebih daripada sekadar latihan yang dilakukan di tempat tidur. Teknik "Eye of Rebirth" atau "5 Tibetan Pearls" adalah satu lagi latihan yang dikembangkan oleh bhikkhu Tibet, yang menjadi terkenal secara luas berkat karya P. Kelder.

Sekiranya kita bermula dari penegasan para bhikkhu itu sendiri, tubuh manusia mempunyai sejumlah pusat tenaga ("pusaran") yang membekalkan tubuh dengan tenaga. Sekiranya terdapat masalah kesihatan, kecepatan pusaran ini berkurang, yang tidak memberi tenaga dalam jumlah yang diperlukan kepada organ. Latihan ini membantu memulakan aliran tenaga dan menormalkan kelajuannya..

Akibatnya, tubuh diremajakan, penyakit merosot, proses metabolik diaktifkan. Hasil lain yang menjadikan teknik ini populariti adalah menghilangkan berat badan berlebihan.

Latihan yang terdapat di kompleks gimnastik ini disarankan untuk dilakukan 1-2 kali sehari. Waktu yang paling baik untuk kelas adalah pagi, kerana gimnastik memberi tubuh tenaga dan tenaga yang tinggi. Pengulangan senaman setiap hari sangat penting, kerana berehat boleh menyebabkan kesihatan yang buruk.

Pada tahap awal latihan, para pakar menasihatkan melakukan setiap latihan tidak lebih dari 5 kali dan secara bertahap meningkatkan jumlah pengulangan menjadi 21. Jika melakukan lebih banyak pengulangan menyebabkan ketidakselesaan dan ketidakselesaan, maka disarankan untuk sedikit mengurangkan jumlah latihan mereka. Berikut adalah latihan teknik "Eye of Rebirth"

Latihan 1

Anda perlu mengambil posisi permulaan - berdiri tegak dan luruskan lengan anda ke sisi pada sudut yang betul. Kemudian mulakan pergerakan bulat badan mengikut arah jam mengikut paksinya. Jumlah putaran minimum adalah 3, maksimum ialah 21. Sekiranya anda merasa pening, berhenti dan berhenti.

Latihan 2

Anda mesti berbaring telentang di permukaan yang rata, meregangkan anggota badan atas dan menyandarkan telapak tangan anda dengan jari yang tertutup rapat ke lantai. Selepas itu, anda harus mengangkat kepala dan menyandarkan bahagian bawah wajah dengan kuat ke dada. Kemudian anda perlu mengangkat kaki anda pada sudut yang tepat ke permukaan, sambil berusaha untuk tidak menaikkan pelvis.

Apabila semuanya berjalan sebagaimana mestinya, kaki dapat digerakkan secara perlahan ke arah dada, tanpa membengkokkannya ke lutut. Sebaik sahaja pelvis mula terangkat dari lantai, perlu perlahan-lahan mengembalikan kaki ke posisi awal. Perkara utama adalah memerhatikan nafas: pada awal latihan, menghembuskan nafas dilakukan, ketika mengangkat kepala dan anggota badan - nafas dalam-dalam, ketika menurunkan - menghembuskan nafas lagi.

Latihan # 3

Untuk melakukan latihan ini, anda perlu berlutut, menjaga badan dalam keadaan tegak, dan meletakkan tangan anda di bahagian belakang paha anda di bawah punggung. Pada masa yang sama, wajah harus condong ke hadapan dan meletakkan dagu ke dada. Seterusnya, kepala mesti dilemparkan ke belakang, membongkok di belakang dan bersandar dengan tangan di pinggul anda. Kemudian kepala bergerak ke kedudukan permulaan.

Seperti latihan sebelumnya, pada awalnya, anda harus menghembuskan nafas, dengan pesongan, menarik nafas dalam-dalam, dan ketika anda kembali ke posisi awal, tarik nafas lagi..

Latihan 4

Posisi permulaan: duduk di atas lantai dengan kaki diperpanjang ke depan pada jarak dekat antara satu sama lain, belakang lurus, dan telapak tangan terletak di lantai di sisi badan, bahagian bawah muka ditekan ke dada. Adalah perlu untuk membuang kepala ke belakang, dan mengangkat badan sejajar dengan lantai, bersandar pada lengan dan kaki, yang tetap dalam posisi tegak.

Setelah mengambil pose ini, anda harus meregangkan semua otot selama beberapa saat, dan kemudian pergi ke posisi awal. Cadangan untuk bernafas: pada posisi awal, hembuskan nafas, pada awal tindakan, tarik nafas, pada saat ketegangan, tahan nafas, dan kembali ke posisi awal, hembuskan lagi.

Latihan 5

Sebagai permulaan, anda harus memberi penekanan sambil berbaring, meletakkan telapak tangan dan kaki dan membongkok di belakang anda. Kemudian kepala mula condong ke belakang. Seterusnya, punggung naik sehingga sudut akut terbentuk, dan dagu ditekan ke dada. Anggota badan harus lurus. Setelah memegang posisi ini selama beberapa saat, anda perlahan-lahan harus kembali ke posisi awal..

Pantau dengan teliti bahawa permulaan dan akhir latihan sesuai dengan pernafasan, dan pergerakan ke penyedutan.

Prinsip pernafasan yang betul untuk menurunkan berat badan

Pernafasan yang betul memainkan peranan besar dalam latihan ini. Para bhikkhu Tibet menasihatkan, sebelum memulakan gimnastik, untuk berlatih bernafas. Tarik nafas melalui hidung dan kemudian hembuskan melalui mulut, sambil mengucapkan suara "dia". Semasa anda menghembuskan nafas, anda perlu melepaskan semua emosi negatif dan kerengsaan dari diri anda secara mental.

Dalam kes ini, pernafasan dibahagikan kepada 3 peringkat pergerakan:

  1. Diafragmatik bawah - semasa penyedutan, perlu mengarahkan diafragma ke bawah, mendorong perut ke hadapan sehingga paru-paru dipenuhi udara, menarik di kawasan perineum.
  2. Dada tengah - anda perlu menaikkan perut sebanyak mungkin agar otot interkostal mengembang dada.
  3. Klavikular atas - luruskan bahu tanpa mengangkat ke atas, membolehkan otot leher mengangkat tulang rusuk atas tanpa menegangkan dada. Nafas dilakukan dalam tahap yang sama dengan pergerakan bahagian badan dalam urutan terbalik. Dengan pelaksanaan penyedutan dan pernafasan yang betul, tubuh semasa bersenam akan berada dalam nada tambahan, yang meningkatkan keberkesanannya.

Latihan untuk tulang belakang "9 helai"

"9 utas" adalah sejenis gimnastik yang bertujuan untuk mencegah dan menghilangkan pelbagai masalah tulang belakang. Latihan ini disyorkan untuk dilakukan 2 kali sehari. Menurut amalan Tibet, mengembangkan kelenturan belakang dianggap faktor yang sangat penting dalam umur panjang. Halangan untuk ini adalah kelengkungan pelbagai bahagian tulang belakang: kyphosis, lordosis atau scoliosis.

Kumpulan latihan "9 utas" bertujuan meluruskan tulang belakang dan mengembangkan cakera intervertebral.

3 helai pertama secara kolektif disebut sebagai "3 kelainan":

  • Putaran atas (helai ke-1) bertujuan untuk merehatkan bahagian atas badan melalui tindakan memusing dengan anggota atas. Untuk melakukan senaman, anda perlu perlahan-lahan memutar badan, memulakan tindakan dari lengan yang bengkok di siku.
  • Putaran tengah (utas ke-2) diubah dari bahagian atas dengan menolak pelvis ke depan dan membongkok ke belakang. Transformasi ini berlaku dalam beberapa peringkat, pergerakan. Pada masa yang sama, arah pergerakan anggota atas berubah sebanyak 90 darjah.
  • Keriting bawah (helai ke-3). Pergerakan di bawah pinggang dilakukan oleh ayunan arah atas anggota badan atas dan kaki dibengkokkan di lutut.

Sekiranya, semasa melakukan latihan ini, sedikit keretakan muncul di tulang belakang, maka ini tidak perlu ditakuti - ini adalah manifestasi biasa. Anda hanya perlu mengelakkan pergerakan yang terlalu tiba-tiba.

  • Urutan ke-4 - "Lihat Langit" - dilakukan dengan perlahan. Telapak tangan harus ditekan satu sama lain di bahagian bawah. Kemudian tapak tangan dipusingkan ke arah yang bertentangan, meregangkan vertebra serviks. Selanjutnya, anggota atas bergerak ke atas, dilemparkan ke belakang dengan lanjutan kepala serentak ke hadapan. Badan ditarik dengan mengangkat jari kaki, getaran berlaku. Pada akhirnya, anda perlu menurunkan diri dengan usaha.
  • Utas ke-5. Anggota badan atas, dengan berat badan sendiri, mengendur ke bawah dan oleh inersia bergerak ke belakang dan ke belakang. Seterusnya, mereka mula menggerakkan anggota atas ke belakang tulang belakang, pertama dengan kunci biasa, dan kemudian dengan sebaliknya.
  • Benang ke-6 - "Perbaiki Gunung". Dengan dua penumbuk, tekan kedua-dua belah tulang belakang ke atas.
  • Benang ke-7 - "Sejajarkan Lembah". Kulit di kedua sisi tulang belakang lumbar digenggam dengan jari dan ditarik ke belakang. Dengan perubahan seperti itu, anda perlu turun ke kawasan sakral.
  • Benang ke-8 merangkumi 3 latihan: menggulung belakang dan leher - pertama dengan anggota bawah yang bengkok, dan kemudian dengan yang diluruskan; meregangkan badan di atas dan di bawah kawasan pinggang dengan arah yang bertentangan; getaran yang melewati badan yang diregangkan.
  • Tali ke-9 terakhir terdiri daripada menggulung di belakang, bersantai dengan kaki di belakang kepala, memutar ke belakang, putaran kepala dan pergeseran duduk.

Prinsip Gimnastik Mata Tibet

Gimnastik mata khas Tibet mempunyai kesan yang kompleks, memberi kesan positif pada penglihatan, penampilan mata.

Untuk mencapai kesan maksimum, syarat-syarat berikut harus diperhatikan:

  1. Dipercayai bahawa warna hijau mempunyai kesan yang paling bermanfaat pada penglihatan, jadi elemen hijau harus digunakan ketika menghias tempat kerja, memberi kesempatan kepada mata untuk bersantai..
  2. Pada siang hari, perlu mengurut kelopak mata dari semasa ke semasa dengan gerakan jari ringan..
  3. Mencuci dengan air sejuk mempunyai kesan yang baik terhadap kesihatan mata.
  4. Senyuman di depan cermin dan suasana hati yang baik memenuhi mata dengan tenaga positif.

Latihan untuk mata

Terdapat satu set asas latihan mata untuk menjaga kesihatan mata anda..

Untuk senaman yang konsisten, anda memerlukan:

  • letakkan jari telunjuk anda di depan wajah anda dan tetapkan pandangan anda. Maka anda harus menjulurkan jari ke arah yang berbeza, terus mengikutinya dengan mata anda;
  • melakukan putaran mata dalam bulatan, pertama dalam satu arah, dan kemudian ke arah yang lain;
  • buat sekelip mata selama 1-2 minit;
  • melakukan pergerakan mata di sepanjang garis pepenjuru;
  • melihat dari objek yang terletak dekat ke objek di kejauhan, dan kemudian kembali ke objek yang terletak berdekatan.

Setiap latihan harus diulang beberapa kali, secara beransur-ansur menjadikan jumlah pengulangan menjadi 10. Set latihan harus diselesaikan dengan mengurut sedikit kelopak mata dengan ringan.

Gimnastik Olga Orlova: video

Setiap orang yang telah mencuba senam hormon Tibet, termasuk yang dapat dilakukan di tempat tidur, merasa senang dengan hasilnya. Kompleks latihan berdasarkan kaedah para bhikkhu Tibet telah mendapat populariti yang tinggi kerana kecekapan dan kemudahan pelaksanaannya yang tinggi..

Aktiviti harian membantu menyegarkan badan, membantu mengatasi pelbagai penyakit dan meningkatkan jangka hayat.

Video mengenai gimnastik hormon Tibet di tempat tidur

Apa itu gimnastik hormon Tibet: latihan:

Gimnastik hormon Tibet di tempat tidur untuk memperbaiki badan:

Latihan untuk pemalas: 9 latihan tanpa bangun dari tidur

Sebilangan kecil mampu melompat dari tempat tidur sebaik sahaja penggera berbunyi. Ya, ini tidak dialu-alukan. Adalah lebih menyenangkan untuk meregangkan seperti kucing dan tidur selama 15 minit lagi. Tetapi tindakan seperti itu tidak akan membangunkan anda pada waktu yang ditentukan. Pilates di tempat tidur adalah penyelesaian yang tepat. Sembilan latihan mudah akan membuat anda cepat bangun dan membuat anda bersedia untuk seharian di tempat kerja. Keberkesanan latihan diuji pada dirinya sendiri oleh Tatyana Brazhina, seorang pengajar program kumpulan di kelab "Gaya Hidup Sihat". Ngomong-ngomong, jika pada musim panas anda tinggal di rumah desa, di luar kota, maka anda boleh melakukan latihan ini di atas rumput - anda akan mendapat tenaga yang sangat baik dari bumi dan langit.

Teks: Marina Dorosheva 22 Julai 2017

Latihan 1. Bernafas

Berbaring di punggung, meregangkan kaki dan letakkan lengan di sisi anda. Hirup udara perlahan dan dalam, untuk jumlah lima, paru-paru harus diisi dengan kapasiti. Kemudian hembuskan perlahan-lahan, dan pada akhir pernafasan, tarik perut anda sebanyak mungkin, melepaskan semua udara berlebihan. Ulangi latihan 10 kali.

Latihan 2. Senaman otot

Posisi permulaan, seperti pada latihan pertama. Kencangkan semua otot dalam badan secara bergiliran: pertama kaki, kemudian punggung, perut, punggung dan lengan. Pegang setiap otot di badan anda selama 5 saat, kemudian berehat. Kencangkan setiap bahagian badan sekurang-kurangnya 5 kali.

Kumpulan latihan ini diciptakan oleh Joseph Pilates semasa Perang Dunia Pertama. Kelebihannya ialah latihan tidak memerlukan banyak ruang, masa dan peralatan khas.

Latihan 3. Regangan

Berbaring di punggung, meregangkan kaki dan menyatukan tumit. Bersedia untuk menarik jari kaki ke arah kepala dan tumit anda ke arah yang bertentangan. Sekiranya anda melakukan semuanya dengan betul, anda akan merasa tegang di betis anda. Bekukan dalam posisi ini selama 3 saat, kemudian tarik jari kaki ke depan, seolah-olah anda adalah ballerina, dan beku dengan cara yang sama selama 3 saat. Regangan hendaklah diulang 10 kali..

Latihan 4. Memanaskan otot perut dan belakang

Masih tanpa bangun dari tidur, tekan kaki anda yang bengkok ke lutut ke perut anda. Dan cuba sampaikan dagu dengan mereka sambil mengecutkan otot belakang anda. Betulkan kaki anda dengan tangan anda dan tekan dengan kuat ke perut anda, mengeluarkan udara dari paru-paru anda. Sekarang lepaskan kaki anda, rentangkan dan tarik nafas perlahan. Ulangi latihan 10 kali.

Latihan 5. Basikal

Berbaring di punggung, buat gerakan melingkar dengan kaki anda diangkat ke atas, meniru menunggang basikal. Cuba untuk tidak menarik nafas. Mula-mula "naik" selama 1 minit, kemudian berehat 15 saat dan tekan jalan lagi. Selesaikan perjalanan sekurang-kurangnya 3 kali.

Latihan 6. Memanaskan badan

Latihan dilakukan sambil berbaring di punggung. Kaki dibengkokkan di lutut, lengan di sepanjang badan, tapak tangan ke bawah. Naikkan pelvis anda setinggi yang boleh, meletakkan kaki, bahu dan tangan anda di atas tilam, sambil menegangkan punggung anda dengan sekuat tenaga. Tetap dalam kedudukan ini selama 40 saat, dan kemudian perlahan-lahan selama lima saat, turunkan diri ke tilam dan berehat. Bernafas sekata sepanjang latihan. Ulangi 10 kali.

Latihan 8. Menguli leher

Untuk melakukan latihan ini, anda perlu duduk dengan punggung lurus di atas katil dengan lutut sedikit bengkok dan tangan anda berada di atasnya. Putar kepala anda secara perlahan dalam bulatan 5 kali ke setiap arah.

Latihan 9. Melembapkan mata

Tinggal dalam posisi duduk, berkedip dengan kadar yang selesa 50-60 kali. Latihan sederhana ini akan melembapkan mata anda selepas tidur dan membantu mereka menyesuaikan diri lebih cepat dengan cahaya siang yang cerah..

Rasa bagaimana tenaga telah menyuburkan setiap sel badan anda? Dan sekarang bangkit dan maju dengan berani, menuju hari baru.

Gimnastik Tibet di tempat tidur: cara melakukannya dengan betul

Baru-baru ini, maklumat mengenai pelbagai amalan oriental yang memanjangkan umur dan memelihara kesihatan sering kali muncul di media dan di Internet. Sebilangan besar dari mereka memerlukan persiapan, baik fizikal dan spiritual. Salah satu amalan yang terdapat pada umumnya ialah senam Tibet di tempat tidur, memberi tenaga dan kesihatan, menyetel badan untuk penyembuhan diri..

Satu set latihan untuk kesihatan

Latihan di kompleks Tibet dilakukan di tempat tidur. Waktu terbaik adalah pada waktu pagi selepas bangun tidur. Gimnastik memerlukan kira-kira setengah jam masa anda, membantu badan bangun, menyiapkannya untuk bekerja dan mengisinya dengan tenaga.

Dengan pelaksanaan kompleks sistematik, imuniti meningkat, penyakit kronik berlalu, mobiliti sendi kembali tanpa rasa sakit, tekanan darah menurun.

Anda boleh mempelajari latihan secara terperinci dalam video yang disediakan. Sebelum setiap latihan dijelaskan di bawah, ada waktu yang sesuai dengan video.

Dengan mengklik di tempat yang betul, anda dapat melihat cara melakukan gimnastik Tibet dengan betul. Latihan pertama dilakukan dengan berbaring, pernafasan sekata, diukur.

2:35 Latihan 1: Urut telinga

Letakkan telapak tangan anda ke telinga sehingga ibu jari berada di belakang telinga, jari telunjuk berada di auricle, dan jari-jari selebihnya berada di pelipis. Urut perlahan zon di mana mereka berada, gerakkan jari anda ke atas dan ke bawah 42 kali.

Senaman mengatur tekanan darah, meningkatkan peredaran darah ke wajah dan kepala, mencegah perkembangan sklerosis, strok, menghilangkan sakit gigi, menguatkan gusi.

Baca juga
Urut telinga melegakan banyak penyakit
Di antara banyak kaedah tidak langsung mempengaruhi tubuh, urut diakui oleh perubatan tradisional dan alternatif sebagai kaedah untuk menghilangkan pelbagai penyakit. Ramai yang telah mencuba urut.

3:42 Latihan 2: Mengurut tragus telinga

Tangan berada dalam kedudukan yang sama dengan jari telunjuk pada telinga tragus. Tekan tragus secara berirama, mewujudkan gelombang getaran, 22 atau 42 kali. Kemudian sama dengan berapa kali anda perlu melakukan pergerakan getaran dengan jari telunjuk di saluran telinga.

Senaman membantu memelihara pendengaran.

4:36 Latihan 3: Mengurut bola mata

Untuk mengelakkan pengaburan lensa dan pengembangan patologi penglihatan, berbaring di punggung dengan mata tertutup, anda perlu menekan mata dengan bantalan ibu jari anda dan mengurut dengan gerakan melingkar ke arah hidung. Latihan dilakukan 42 kali..

5:17 Latihan 4: Urut kelenjar tiroid

Letakkan telapak tangan kanan anda di leher anda (kawasan kelenjar tiroid), tutup dengan telapak tangan kiri anda di atas. Tepuk tangan dengan perlahan, turunkan leher dengan telapak tangan sebanyak 12 kali, kemudian ganti tangan anda dan ulangi latihan 12 kali lagi.

Senaman mengatur tahap hormon, terutama jika tidak ada hubungan seks.

6:09 Latihan 5: Miringkan Kepala

Tapak tangan (kanan bawah, kiri di atasnya) dilipat di dahi, sedikit menekan. Miringkan kepala anda secara perlahan secara bergantian ke bahu kanan dan kiri (1 condong). Lakukan selekoh 22 atau 42.

Latihan tidak boleh menyebabkan kesakitan atau ketidakselesaan, dan mungkin disertai dengan keretakan di leher. Membawa kelegaan dari osteochondrosis serviks, merangsang peredaran darah dan proses metabolik.

7:06 Latihan 6: Membersihkan Nafas

Menghirup, merehatkan dan mengembang otot perut anda. Tarik nafas dengan tajam, dalam bahagian kecil melalui bibir yang dilipat dalam tiub. Masa penyedutan adalah separuh selagi menghembus nafas.

Latihan dilakukan 22 atau 42 kali (menghirup-menghembuskan nafas). Berguna untuk penyakit sistem pernafasan, merangsang otot perut.

8:12 Latihan 7: Mengurut sarung kaki

Untuk meningkatkan seksualiti, tarikan kepada lawan jenis, meningkatkan potensi, perlu untuk mengurut lubang kaki satu kaki dengan lubang kaki yang lain. 42 pergerakan dilakukan dengan setiap kaki.

8:59 Latihan 8: Basikal

"Basikal" yang biasa dari pelajaran pendidikan jasmani harus dilakukan dengan kaki dan tangan, pertama "berpusing" dari diri sendiri, kemudian - ke arah diri sendiri, di setiap arah latihan dilakukan 42 kali.

Menggalakkan pembentukan jisim otot yang betul, mencegah kekejangan dan kelumpuhan.

10:10 Latihan 9: Memusing

Bengkokkan kaki anda di lutut, lipat tangan anda dengan telapak tangan di hadapan dada anda. Dengan menghembuskan nafas, bahagian atas badan membelok ke kanan, bawah ke kiri..

Semasa menghirup - kedudukan permulaan, badan terbaring rata, kaki dibengkokkan di lutut. Semasa menghembus nafas, ia diulang ke arah yang bertentangan. Terdapat 22 selekoh di setiap arah.

Latihan 10: kekuatan maskulin

Latihan ini bukan pada video, tetapi dilakukan dengan sederhana: dengan telapak tangan kiri anda, pegang skrotum dengan perlahan dan lakukan gerakan bulat dengan testis berlawanan arah jarum jam 21 (42) kali, kemudian ubah tangan dan arah gerakan anda.

Latihan meningkatkan peredaran mikro, menormalkan komposisi sperma, meningkatkan fungsi pembiakan.

11:05 Latihan 11: goncang

Angkat kaki kanan anda tegak lurus ke tempat tidur, beku pada kedudukan ini selama 12 saat, kemudian mulailah menggoyangkannya dengan halus (42 kali), kemudian perlahan-lahan turunkan kaki anda, berehat. Ulangi dengan kaki kedua.

Angkat kedua lengan dan kedua kaki, goncangkan 42 kali, bahagian bawah anggota badan.

Latihan mencegah perkembangan aterosklerosis, pembentukan gumpalan darah, mempercepat darah.

1:38 pm Latihan 12: urut untuk perut

Letakkan telapak tangan anda di dinding perut dan urut dengan gerakan bulat, serentak "meluruskan" perut: di kedudukan atas, tekan ke bawah, di bahagian bawah perut - tarik dinding ke atas dengan tulang rusuk telapak tangan. Lakukan 42 bulatan.

Senaman meningkatkan peredaran darah, menormalkan pencernaan.

Bermula dengan latihan seterusnya, kedudukan permulaan berubah - duduk.

14:43 Latihan 13: Urut Kepala

Dalam keadaan duduk, letakkan tangan di kepala. Urut kulit kepala dari telinga ke arah belakang kepala dan dari dahi hingga ke mahkota sebanyak 42 kali.

Senaman melegakan ketegangan, menenangkan sakit kepala, merangsang pertumbuhan rambut, mencegah keguguran rambut.

4:11 PM Latihan 14: Urut kawasan oksipital

Untuk melegakan sakit kepala dan menormalkan tekanan, urut kawasan oksipital. Untuk melakukan ini, mereka menutup telinga dengan telapak tangan, dan meletakkan jari di bahagian belakang kepala dan mengetuknya dengan mudah pada kulit 42 kali.

16: 47 Latihan 15: Ayunan Siku

Untuk rawatan dan pencegahan osteochondrosis serviks, lakukan ayunan siku. Pegang tangan anda di bahagian belakang kepala dengan kunci. Tanpa menggerakkan kepala, bergantian bawa siku ke hadapan dan kembalikan ke kedudukan sebelumnya. Setiap siku mesti ditarik 42 kali.

17:26 Latihan 16: Selekoh sisi

Untuk latihan seterusnya, kedudukan permulaan diubah - berdiri. Untuk mengekalkan pergerakan tulang belakang dan mencegah perkembangan patologi, perlu membengkokkan ke sisi, 22 atau 42 kali. Kaki bahu selebar, lengan dilanjutkan ke sisi.

18:32 Latihan 17: pusingan sisi

Posisi permulaan sama seperti pada latihan sebelumnya, bukannya memiringkan, memusingkan badan ke satu arah dan yang lain, 22 atau 42 kali.

19:18 Latihan 18: Selekoh ke Depan

Kaki selebar bahu, lengan diturunkan di sepanjang badan. Bersandar ke depan sehingga dapat mencapai lantai dengan telapak tangan anda, luruskan dengan lancar. Lakukan selekoh 12 atau 22.

8:10 PM Latihan 19: Squats

Letakkan kerusi di hadapan anda, ambil bahagian belakang. Duduk dengan lancar, tahan selama 2-3 saat dan berdiri. Berdiri, bengkokkan tulang belakang ke depan (tekan dada), angkat kepala ke atas.

Lakukan senaman sebanyak 3 kali pada minggu pertama. Minggu depan tambahkan 2 setinggan, selepas 7 hari tambah dua lagi sehingga jumlah setinggan meningkat menjadi 21.

Latihan ini sangat berkesan dalam rawatan osteochondrosis..

21:19 Latihan 20: Mengaktifkan Mata Hidup

Untuk melakukan senaman, anda perlu duduk. Titik aktif terletak 5 cm di bawah lutut, di sisi cengkaman kedua kaki. Selama lima minit, anda perlu menekannya dengan jari tengah dan telunjuk. Tekanan boleh menyebabkan rasa tidak selesa dan sakit ringan, tetapi latihan ini merangsang titik aktif yang bertanggungjawab untuk kesihatan tulang belakang..

Banyak ulasan mengenai gimnastik Tibet membuktikan keberkesanannya, digabungkan dengan kesederhanaan dan ketersediaan latihan..

Ia Adalah Penting Untuk Mengetahui Tentang Gout